Antenne monteren aan WiFi dongle

Hallo,

Ik heb in mijn Philips tv een WiFI USB dongle zitten, maar de ontvangst is niet al te best. Helaas is dat een speciaal Philips WiFi stickje (een gewone WiFi stick werkt niet) anders zou ik voor een paar euro een WiFi stick met externe antenne kopen. Geinspireerd door

dacht ik: laat ik de ontvangst van mijn WiFi USB dongle eens verbeteren. Hier een plaatje:
Als ik het goed zie, zitten er in mijn USB stick zelfs 2 antennes, 2 koperbaantje in de vorm van een "U" rechts in beeld. Ook zie ik twee van die kleine UFL connectoren. Dus volgens mij hoef ik niet eens te solderen als ik zo'n kabeltje heb (heb ik niet, al ik moeten kopen...).

Ik zie bij Farnell het volgende te koop:

maar de SMA connector lijkt een vrouwtje, dan kan ik er nog niet rechtstreeks een standaard WiFi antenne opschroeven (ook een vrouwtje). Is dat niet vreemd voor zo'n inbouw connector?

of met een antenne er al aan:

Iemand ervaring met UFL connectoren, is dat één maat en past een connector daar altijd op (afgezien van de hoogte als de stekker erop zit, is hoger bij dikkere kabel)? Passen alle kabels daar op?

Verder heb ik even weerstand gemeten. Tussen massa (het blikje, de buitenkant van de UFL connector) en de antennepool meet ik nul Ohm. Is dat normaal, dat deze aan elkaar zitten? Ik moet zeggen dat het er naar uitziet dat die Nathan (de eerste link) ook alles aan elkaar heeft gesoldeerd. Nou ja, dat zal dan wel goed zijn?

Bij voorbaat dank voor jullie reactie!

--
ftp://178.84.243.117:2100 PASV
upload/upload

Link moest zijn:

Ano

"Ano" wrote: | Ik heb in mijn Philips tv een WiFI USB dongle zitten, maar de ontvangst is | niet al te best. Helaas is dat een speciaal Philips WiFi stickje (een gewone | WiFi stick werkt niet) anders zou ik voor een paar euro een WiFi stick met | externe antenne kopen. | Geinspireerd door

> [...]
| Als ik het goed zie, zitten er in mijn USB stick zelfs 2 antennes, 2 | koperbaantje in de vorm van een "U" rechts in beeld. Ook zie ik twee van die | kleine UFL connectoren. Dus volgens mij hoef ik niet eens te solderen als ik | zo'n kabeltje heb (heb ik niet, al ik moeten kopen...).

Waarom sluit je de dongle niet aan met een USB verleng kabel? Dan kun je de dongle op een plek hangen waar de ontvangst beter is.

--
Dick
Reply to

Je moet maile hebben volgens mij. Normaal zijn alle antenne aansluitingen op een apparaat female. Ik zou twee van deze kopen en er een antenne aan solderen.

-- Kabouter Plof

"Ano" schreef >> Hallo,

Reply to
Kabouter Plof

Dat heb ik al geprobeerd maar dat had weinig effect. Ik wil namelijk uit esthetisch oogpunt dat de antenne niet te zien is (achter de tv blijft)....;-) Ik hoop dat het met een externe antenne wel lukt om de ontvangst op dezelfde plek te verbeteren.

Reply to
Ano

Hallo kabouter, je bedoelt dat ik deze twee op de kop in de aansluiting op de printplaat kan drukken? Bedankt voor de tip! Denk je dat het slim is om de antenne aan beide antenneaansluitingen te koppelen (parallel dus), of zou dat niet uitmaken?

Tenslotte, ik ben nog steeds verbaasd over het feit dat de antenne aan massa ligt, ook tussen de blikken buitenkant van de USB stekker en het antennesignaal pootje meet ik sluitting. Krijg je dan geen storingen van de elektronica uit de tv op je antenne?

Reply to
Ano

Aha, achter de tv. Nou dan kan ik je op voorhand al zeggen dat dat niets wordt. De interne antenne pikt nu al storing op dus met een grotere antenne nog meer. Zoals Dick al aangaf kan je dan beter de antenne ergens verder weg zetten dan het signaal ter plekken gaan versterken.

--
Kabouter Plof
Reply to

Ik geloof dat jullie gelijk hebben. Om te testen heb ik de LAN poort van de tv gekoppeld aan een acces point (AP) geconfigureerd in "infrastructure mode". De tv ziet dan een bedraad netwerk en de AP zorgt voor de WLAN verbinding. De AP heeft een fatsoenlijke antenne en aan de voorkant van de tv goede ontvangst. Maar als ik de AP achter de tv houdt (waar ook de USB stick zit), wordt de ontvangst bedroevend slecht. Dan gaat een betere antenne op de USB stick dus ook niet veel helpen... Ik zal dus toch iets moeten gaan doen met een kabel, of er voor zorgen dat ik een sterker signaa krijg in de buurt van de tv. Bedankt voor jullie input!

Reply to
Ano