Antenne monteren aan WiFi dongle

Hallo,

Ik heb in mijn Philips tv een WiFI USB dongle zitten, maar de ontvangst is
niet al te best. Helaas is dat een speciaal Philips WiFi stickje (een gewone
WiFi stick werkt niet) anders zou ik voor een paar euro een WiFi stick met
externe antenne kopen.
Geinspireerd door http://www.nathanlipscy.com/wireless_usb_hack/ dacht ik:
laat ik de ontvangst van mijn WiFi USB dongle eens verbeteren. Hier een
plaatje:
http://img202.imageshack.us/img202/7223/a4l0.jpg
Als ik het goed zie, zitten er in mijn USB stick zelfs 2 antennes, 2
koperbaantje in de vorm van een "U" rechts in beeld. Ook zie ik twee van die
kleine UFL connectoren. Dus volgens mij hoef ik niet eens te solderen als ik
zo'n kabeltje heb (heb ik niet, al ik moeten kopen...).

Ik zie bij Farnell het volgende te koop:

http://nl.farnell.com/rf-solutions/ant-24g-s21-p5fl/ant-stubby-2-4ghz-pigtail-50mm/dp/2133445
maar de SMA connector lijkt een vrouwtje, dan kan ik er nog niet
rechtstreeks een standaard WiFi antenne opschroeven (ook een vrouwtje). Is
dat niet vreemd voor zo'n inbouw connector?

of met een antenne er al aan:
http://nl.farnell.com/rf-solutions/ant-24g-s21-p5fl/ant-stubby-2-4ghz-pigtail-50mm/dp/2133445

Iemand ervaring met UFL connectoren, is dat één maat en past een connector
daar altijd op (afgezien van de hoogte als de stekker erop zit, is hoger bij
dikkere kabel)? Passen alle kabels daar op?

Verder heb ik even weerstand gemeten. Tussen massa (het blikje, de
buitenkant van de UFL connector) en de antennepool meet ik nul Ohm. Is dat
normaal, dat deze aan elkaar zitten? Ik moet zeggen dat het er naar uitziet
dat die Nathan (de eerste link) ook alles aan elkaar heeft gesoldeerd. Nou
ja, dat zal dan wel goed zijn?

Bij voorbaat dank voor jullie reactie!

--
ftp://178.84.243.117:2100 PASV
upload/upload

Link moest zijn:
http://nl.farnell.com/ls-research/080-0001/cable-ufl-to-sma-rp-female-bulkhead/dp/2324836

Re: Antenne monteren aan WiFi dongle
Je moet maile hebben volgens mij.
Normaal zijn alle antenne aansluitingen op een apparaat female.
Ik zou twee van deze kopen en er een antenne aan solderen.
http://nl.farnell.com/hrs-hirose/u-fl-r-smt-1-10/receptacle-smt-u-fl-50ohm/dp/1688077RL

--
Kabouter Plof

Re: Antenne monteren aan WiFi dongle

Hallo kabouter, je bedoelt dat ik deze twee op de kop in de aansluiting op
de printplaat kan drukken? Bedankt voor de tip!
Denk je dat het slim is om de antenne aan beide antenneaansluitingen te
koppelen (parallel dus), of zou dat niet uitmaken?

Tenslotte, ik ben nog steeds verbaasd over het feit dat de antenne aan
massa ligt, ook tussen de blikken buitenkant van de USB stekker en het
antennesignaal pootje meet ik sluitting. Krijg je dan geen storingen van de
elektronica uit de tv op je antenne?

> [...]
| kleine UFL connectoren. Dus volgens mij hoef ik niet eens te solderen als ik
| zo'n kabeltje heb (heb ik niet, al ik moeten kopen...).

Waarom sluit je de dongle niet aan met een USB verleng kabel?
Dan kun je de dongle op een plek hangen waar de ontvangst beter is.

--
Dick

Re: Antenne monteren aan WiFi dongle

Dat heb ik al geprobeerd maar dat had weinig effect. Ik wil namelijk uit
esthetisch oogpunt dat de antenne niet te zien is (achter de tv
blijft)....;-) Ik hoop dat het met een externe antenne wel lukt om de
ontvangst op dezelfde plek te verbeteren.

Re: Antenne monteren aan WiFi dongle

Aha, achter de tv.
Nou dan kan ik je op voorhand al zeggen dat dat niets wordt.
De interne antenne pikt nu al storing op dus met een grotere antenne nog
meer.
Zoals Dick al aangaf kan je dan beter de antenne ergens verder weg zetten
dan het signaal ter plekken gaan versterken.

--
Kabouter Plof

Re: Antenne monteren aan WiFi dongle

Ik geloof dat jullie gelijk hebben. Om te testen heb ik de LAN poort van de
tv gekoppeld aan een acces point (AP) geconfigureerd in "infrastructure
mode". De tv ziet dan een bedraad netwerk en de AP zorgt voor de WLAN
verbinding. De AP heeft een fatsoenlijke antenne en aan de voorkant van de
tv goede ontvangst. Maar als ik de AP achter de tv houdt (waar ook de USB
stick zit), wordt de ontvangst bedroevend slecht. Dan gaat een betere
antenne op de USB stick dus ook niet veel helpen...
Ik zal dus toch iets moeten gaan doen met een kabel, of er voor zorgen dat
ik een sterker signaa krijg in de buurt van de tv.
Bedankt voor jullie input!

Site Timeline