AEG lavatherm: Aandrijfriem nieuw, nog steeds defect

Hallo,

Zojuist bij onze lavatherm 57710 de aandrijfsnaar vervangen, die was in

4 stukken geknapt. Achterkant losgemaakt, snaar tussen trommel en achterkant doorgewurmd, om de motor as gelegd met de ribbeltjes de juiste kant op (askant), en over geleidewiel gelegd (ribbels andere zijde op), waarbij de snaar door de motor (die met veer en 1 scharnierpunt aan frame vastzit) wordt gespannen. Machine in elkaar gezet op 1 zijkant en bovenpaneel na.

De machine aanzetten resulteert echter niet in draaien van de trommel/motor (pompen werkt wel), maar in een schroeierige lucht.

Bij riem los laten hangen, draait de motor wel, dus denk ik dat het aan de spanning van de veer licht. Riem misschien te krap? Volgens Handyman is dit het juiste type snaar, zoeken op internet op typenr. bevestigt dit. (Optibelt poly-V snaar 1930 H7)

Riem andersom om geleidewiel laten lopen (zodat de motor de riem niet meer spant) levert prachtige knetterende maar raadselachtige vonken op.

Zelf aan de riem trekken krijg je de trommel wel mee rond, trommel loopt zwaar, maar niet zwaarder dan we gewend zijn.

Waarom doet-ie-t nou niet?

Roef

Reply to
rongyos

Grote kans dat de koolborstels versleten zijn, wil hij het onbelast nog net doen, word hij belast dat trekt hij het niet meer en staat te vonken met een schroeilucht als gevolg.

Kijk daar eens na.

"rongyos" schreef in bericht news:47a22ba7$0$13697$ snipped-for-privacy@dreader26.news.xs4all.nl...

Reply to
Joop

Zal ik naar kijken. Maar is het niet te toevallig dat de snaar springt en de koolborstels er tegelijkertijd de brui aan geven? Of kunnen ze de nieuwe (en dus strakkere?) snaar niet aan?

Roef

Jo> Grote kans dat de koolborstels versleten zijn, wil hij het onbelast nog net

Reply to
rongyos

"rongyos" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@mail.com...

net

een

Meestal zitten die apparaten barstens vol met pluizentroep.

Reply to
J.v.Gelderen

Wat was de reden dat de aandrijf snaar gebroken is ? Heeft de trommel geblokkerd gestaan en heeft de motor de snaar kapot getrokken? Als dat de reden is zal nu ook de motor overleden zijn aan zijn kortstondige krachtsinspanning.

Reply to
not4you2see

Koolborstels -> motor hokt & bokt -> oude snaar breekt

--
 - René
Reply to

Komt me bekend voor. Heeft me ook ooit drie vrije middagen gekost. Ik was er toen van overtuigd dat ik de nieuwe v-snaar correct had gemonteerd. De motor liep echter met veel teveel moeite. Uiteindelijk heb ik een monteur van AEG laten komen en die had het letterlijk in een handomdraai voor elkaar. Blijkbaar was bij het knappen van de oude v-snaar de motor met poelie op kracht van de spanveer met geweld voorbij een bepaald punt gedraaid. De monteur draaide de motor met gepast geweld weer in de goede stand en toen kon de v-snaar er goed op en draaide de trommel ook weer normaal. Kostte me de vorrijkosten en 10 minuten arbeidsloon....

Aangezien ik vantevoren niet wist hoe de stand van de motor had moeten zijn durfde ik niet te hard aan de motor te trekken (of was het duwen) en dacht ik ook een verkeerde v-snaar gekocht te hebben. Dit was dus niet zo.

Statische elektriciteit? Ergens op de trommel hoort een koperen 'kwastje' te zitten dat deze weggeleidt.

Lijkt me ook normaal.

Hopelijk helpt mijn verhaal, ook zonder exacte aanwijzinge.

Groeten, Gunter

Reply to
Gunter Windau

Beste Gunter,

Dank je voor de gouden tip! Een beetje trekken aan de motor was de truc. De droger draait weer als een zonnetje.

Groeten, Roef

Reply to
rongyos

Vandaag ook onze wasdroger uit elkaar gehaald. Onze riem was ook stuk. Het nummer op de riem is: 647.070.060.C2.7PH.1930.027.H131

Mvg, Fam Hulskamp

Reply to
cubazek