Aardlekschakelaar probleem

Hoi

Mijn aardlekschakelaar schakelt zo nu en dan uit. Eea is niet gerelateerd aan zaken als inschakelen CV of koelkast. De laatste keer dat ik dit had was toen er een kabelmof in de straat lekte. De energieboer heeft dit toen gefikst. Ideeën?

Vr.Gr, Rob

--
Wim T. Schippers for president
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Universiteit_Twente_Verzonken_Torentje_van_Drienerlo.jpg

Rob van der Putten wrote in news:4f60df24$0$3965 $ snipped-for-privacy@dreader36.news.xs4all.nl:

Controle van alle aparatuur. Vooral CV,wasmachine,droger, oven,magnetron, tlbakken, en vooral die machines/armaturen op vochtige plaatsen, zoals kelders,schuren en buiten(lampen,stopcont._.

Aardlek vertelt je, dat er ergens iets goed mis is. Wacht niet, tot het brandt of dat iemand aan de stroom hangt.

Reply to
Sjouke Burry

Mijn idee is dat wat er buiten lekt of defect is geen invloed heeft op wat jouw aardlekschakelaar doet. Dus de energieboer zal vast wel een fout opgelost hebben, maar niet de oorzaak van jouw probleem.

Hoi

Rob wrote:

Aardlek schakelaars willen nog wel eens raar reageren op pulsen. En kokend water in een kabelmof kan wel wat rare pulsen veroorzaken.

Vr.Gr, Rob

--
[...]

Sjouke Burry wrote:

Dat is weinig zinvol bij de huidige lage frequentie (1 a 2 keer per dag).

Wasmachine en droger heb ik niet.

Geen oven, tlbakken zijn niet geaard, geen kelder, geen schuur, geen buiten elektra.

Met 30 mA veroorzaak je geen brand.

Ook dat zie ik niet gebeuren.

Ik heb eerder een 10 k? tussen fase en aarde gehangen. Op die 23 mA spreekt de aardlekschakelaar niet aan, dus je zou zeggen dat ie niet te gevoelig is.

Vr.Gr, Rob

--
Wim T. Schippers for president
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Universiteit_Twente_Verzonken_Torentje_van_Drienerlo.jpg
Reply to
Rob van der Putten

"Rob van der Putten" schreef in bericht news:4f60df24$0$3965$ snipped-for-privacy@dreader36.news.xs4all.nl...

Als je alle andere mogelijkheden al uitgesloten hebt, blijft er maar één over en dat is de aardlekschakelaar zelf. Die dingen verouderen ook en als het goed is, schakelen ze dan eerder te vroeg dan te laat uit. Het is wel vervelend dat je alleen zekerheid kunt krijgen door de schakelaar te vervangen en dat is een duur grapje dat bovendien heel frustrerend kan worden als het toch niet aan die aardlekschakelaar blijkt te liggen.

petrus bitbyter

Reply to
petrus bitbyter

Hoi

Rob van der Putten wrote:

Het kan zijn dat ie aanspreekt op lek naar nul. Hiervoor CV, koelkast en magno omgepoolt. Geen lek.

Lager vermogen wat netter getest met een (zware) trafo 230 -> 2 x 115 V;

) ( ) ( 230 V ~ ) *----+ DUT (Adapter, PC, monitor, whatever) ) ( | ) ( | >-------- ----------->

| +++ | | 1 k? / 1 W +++ | >----------------*----->

PE

Met de scope spanning over weerstand gemeten; Schakelvoedingen blijken nog viezer dan ik dacht. Echter alles is ruim onder de 1 V en dus onder de 1 mA.

In de categorie mystery timers is de koelkast auto defrost misschien nog wat. Waarbij de defrost soms wel en soms niet lekt.

Vr.Gr, Rob

--
[...]

petrus bitbyter wrote:

Het enige wat ik daar ooit meegemaakt heb is dat zo'n ding het helemaal niet meer doet (vandaar test knopje).

Als je zo'n ding nog hebt liggen is het anders.

Vr.Gr, Rob

--
[...]

Rob van der Putten wrote:

Een heel klein beetje in het verlengde hiervan;

Elders heb ik gelezen dat zo'n aardlek schakelaar ook wel een driehoekje als symbool heeft.

Weet iemand hier meer van?

Vr.Gr, Rob

--
Wim T. Schippers for president
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Universiteit_Twente_Verzonken_Torentje_van_Drienerlo.jpg
Reply to
Rob van der Putten

El 15-03-12 16:28, Rob van der Putten escribió:

Dag Rob,

Met bovenstaande testopstelling meet je niet de lekstroom die ontstaat ten gevolge van Y condensatoren (in bijvoorbeeld apparatuur met geschakelde voeding met randaarde).

Als je voldoende van zulk soort apparaten aangesloten hebt (al staan ze op standby), kan je lekstroom naar aarde aardig oplopen.

Heb je zelf apparatuur voorzien van extra ontstoorfilters met aarde-aansluiting?

--
Wim
PA3DJS

Hoi

Wimpie wrote:

De opstelling meet niet een lek dat volkomen symmetrisch is. Y condestoren zijn doorgaans 4.7 nF. Je moet meer dan 88 voedingen hebben voordat je aan de 30 mA bij 50 Hz zit.

Nee. Alles is out of the box.

Vr.Gr, Rob

--
Wim T. Schippers for president
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Universiteit_Twente_Verzonken_Torentje_van_Drienerlo.jpg
Reply to
Rob van der Putten

De laatste keer dat ik zoiets had was een buitenlamp de boosdoener.

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...
 Click to see the full signature
Reply to
Nico Coesel

Hoi

Nico Coesel wrote:

Ik heb geen buiten elektra. Heb nu wel het ontdooi verwarmings element van de koelkast losgekoppeld. Niet dat ik daar ooit een lek gemeten heb. Is echter elders genoemd als mogelijke oorzaak van zo nu en dan fouten. Is tevens, naast CV, de enige plaats bij mij waar water (smeltwater) en elektra elkaar tegenkomen. En koelelement blijkt toch wel te ontdooien.

Voor de liefhebbers een reboot tabelletje;

Mar 13 15:48:35 Mar 13 20:22:39 Mar 14 17:01:02 Mar 15 01:08:32 Mar 17 18:59:18 Mar 17 22:01:16

Ochtend staat er niet bij. Maar wat ik daar dan uit kan afleiden?

Vr.Gr, Rob

--
Wim T. Schippers for president
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Universiteit_Twente_Verzonken_Torentje_van_Drienerlo.jpg
Reply to
Rob van der Putten

Weinig... wat je wel kan doen is steeds een groep uitschakelen. Als de aardlekschakelaar dan niet meer uitschakelt dan weet je in welke groep het zit.

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...
 Click to see the full signature
Reply to
Nico Coesel

Kan ook een kwestie zijn van vocht in een armatuur of schakelaar Of een spin die in zo'n ding is gekropen. Heb ik wel eens gehad. Lastig zoeken zo iets.

--
Ceteris paribus
Reply to

Hoi

Nico Coesel wrote:

En dat een paar dagen lang. Niet erg praktisch.

Vr.Gr, Rob

--
[...]

Omnibus wrote:

Geen regen. Geen lekkage.

Zo te zien heeft die spin weinig pootjes over.

Zeker.

Vr.Gr, Rob

--
Wim T. Schippers for president
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Universiteit_Twente_Verzonken_Torentje_van_Drienerlo.jpg
Reply to
Rob van der Putten

Maar lijkt me wel een erg effectieve oplossing als het probleem in aan stroomafnmend apparaat zit..

Ik had zelf een paar jaar geleden ook problemen met de aardlek. O.a. de onstoringscondensator van de wasdroger liet hem af en toe trippen. Maar na het vervangen van de 20 jaar oude aardlekautomaat heb ik nooit meer last gehad, die bleek door ouderdom niet meer goed te werken. Dat is bij jou ook nog een mogelijkheid.

Reply to
Ano

Hoi

Ano wrote:

Wat wel zou kunnen is een wat meer selectieve aardlekschakelaar steeds een week op een ander apparaat zetten.

Ik probeer wat info te verzamelen over de diverse typen aardlekschakelaar. Sommigen schijn wat beter tegen netvervuiling te kunnen dan anderen. Weet iemand een goed overzicht?

Vr.Gr, Rob

--
Wim T. Schippers for president
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Universiteit_Twente_Verzonken_Torentje_van_Drienerlo.jpg
Reply to
Rob van der Putten

"Rob van der Putten" schreef in bericht news:4f67321c$0$26546$ snipped-for-privacy@dreader34.news.xs4all.nl...

Ik leid er uit af dat dit een lastig probleem is (dat wist je al) en dat het veel tijd gaat kosten de oorzaak te achterhalen (dat vermoedde je ook al).

Om te beginnen zul je een boekhouding moeten bijhouden zodat je weet wat er wel en wat er niet aangesloten was op het moment dat het mis ging. Alles wat je niet nodig hebt helemaal uitschakelen. Stekker er uit. Als één van die uitgeschakelde dingen de oorzaak is, komt dat binnen een paar dagen wel uit. Als je een apparaat toch nodig hebt, moet je het uiteraard wel weer aansluiten maar dan nog zul je hopelijk binnen enige tijd (weken) merken welk apparaat aanstaat als de aardlek tript.

Een apparaat dat niet lang uitgezet kan worden, zoals een koelkast, kun je via een scheidingstransformator aansluiten. Een eventuele aardlek zal dan geen invloed hebben op de aardlekschakelaar. Helaas kost een scheidingstrafo die zoiets aan kan een klein fortuin maar je kunt ook twee gelijke trafo's met de rug tegen elkaar zetten.

De groepen één voor één helemaal uitschakelen is al geopperd. Niet erg praktisch nee. Je zit al gauw enige dagen met verlengsnoeren te knoeien al was het alleen maar omdat je op sommige plaatsen toch graag licht wilt hebben. Maar de kans dat je op die manier in elk geval de juiste groep kunt lokaliseren is vrij groot. Denk er wel aan dat de dingen die je via die verlengsnoeren aansluit ook de oorzaak van de ellende kunnen zijn.

Als er voortdurend een aardlek in de installatie aanwezig is die maar zo nu en dan boven de 30mA uitkomt, kun je die vinden door van een groep alles los te koppelen en te kijken of die groep dan toch nog stroom trekt.

Dan is er ook nog de ontmoedigende mogelijkheid dat er niet één oorzaak is maar dat een combinatie van factoren de aardlek laat aanspreken :(

Er zijn dus mogelijkheden maar een gemakkelijke is er niet bij.

petrus bitbyter

Reply to
petrus bitbyter