Aardlek slaat af bij uitschakelen tuinverlichting

Bij het uitschakelen van de tuinverlichting slaat de aardlekschakelaar af. Gek genoeg niet bij het inschakelen.

In eerste instantie hadden we drie spaarlampen (waarin dus een soort FL lamp zit) maar ontdekt dat als we een van de lampen vervangen door een gewone gloeilamp, de aardlek zelden afsloeg bij uitschakelen!

De situatie is als volgt:

  • De aardlek beveiligt drie groepen, badkamer, woonkamer en garage.
  • Vanuit wandcontactdoos in garage zijn twee grondkabels (VMVK) naar de tuinlampen. Beide kabels plm tien meter naar lamp. Vanaf een lamp nog een kabel van zeven meter naar derde lamp.
  • Het lijkt niet echt uit te meken welk armatuur de gloeilamp krijgt.

Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn. Eventueel aangeven of en hoe ik hier zelf iets aan kan meten of onderzoeken.

Groeten, Johan vO

Reply to
Johan

Dit probleem heb ik al eens eerder voor iemand opgelost: De kabels naar de tuin zijn lang en werken als spoel, inductief (voor de technici hier). Ook spaarlampen zijn redelijk inductief, verwacht ik. In ieder geval geven ze waarschijnlijk minder resistieve belasting (weerstand is lager, ze verbruiken minder stroom) en zijn ze meer inductief (of misschien capacitief voor ontstoring, maakt niet uit).

Wat er gebeurt is: De stroom door de lange leiding bouwt een magneetveld op. Op het moment dat je UITschakelt krijg je een spanningspiek over je schakelaar (als je hem open haalt zie je misschien zelfs de vonk) door het afbouwen van het magvneetveld. EN ook werkt de lange kabel als "lange leiding" met karakteristieke impedantie etc. Door die piek schakelt de aardlek uit. Frequenties en energieinhoud van die piek zijn afhankelijk van je kabellengte.

Een oplossing is het dempen van de piek door de kabel karakteristiek af te sluiten - dat is wat je doet met die gloeilamp, de impedantie schijnt gunstiger te zijn dan die van de spaarlamp. Dit haalt een reflecterende golf gedeeltelijk weg. Maar niet alles, er blijft nog wel wat rommel over door inductief gedrag.

Hoe ik het voor iemand anders al eens opgelost heb, is redelijk eenvoudig: het dempen van de piek door het aansluiten van een RC netwerkje over de schakelaar. Een netwerkje van 100 Ohm in serie met 100 nF (wel geschikt voor netspanning!) moiet wel werken. Benodigde weerstand schat ik tussen 50 en 100 Ohm, condensator 100 nF tot 330 nF. Dicht bij de schakelaar aan te sluiten.

Standaard netwerkjes zijn wel te koop. Farnell of zo heeft ze wel denk ik.

Groeten, Pieter Hoeben

Reply to
P.

Uitleg begrepen. Bedankt voor je snelle reactie op deze zomerse dag! Ik ga op zoek naar RC netwerkje op

Nogmaals hartelijk bedankt. Groet, Johan vO

Reply to
Johan

Hoi,

Waar woon je? Ik kom er net achter dat ik er nog een stapeltje van heb liggen. Je mag er wel eentje gratis hebben. 330nF, 47 Ohm, werkt vast wel.

Pieter email: snipped-for-privacy@WEGHALENhoeben.com

Reply to
P.