aarding probleem veroorzaakt storingen op beamer en upc decoder

Ik heb besloten om al mijn (computer)apparatuur te aarden, omdat het beter is de pc in een geaard stopcontact aan te sluiten, maar nu heb ik een vreemd probleem met de beamer ) die op mijn pc, die gaat (geaard) soms helemaal out of sync op het videosignaal (dlp beamer), of het beeld zakt weg en er zit een soort lichtzwarte balk dan in het beeld... dit dus alleen als de boel geaard aan staat.

De beamer krijgt zijn signaal zowel van de pc via hdmi (md-a kabel) als van de upc digitale tv decoder via video. Het probleem doet zich alleen voor als het op de decoder is aangesloten. Ook heb ik ineens geen goede ontvangst meer van sommige digitale kanalen op de decoder o.a.r tl4 rtl 5, de zelfdiagnose is soms wel soms niet goed...

Let wel: ik heb de aarding zelf gemaakt, niet in mijn werk/slaapkamer zitten, daarom heb ik van de aangrenzende keuken (waar wel een geaard stopcontact is) via ijzerdraadje doorgetrokken naar de stopcontacten en daar randaarde stopcontacten opgemaakt. Ook heb ik de receiver waar het geluid vandaan komt geaard (zit een klemmetje op) en het stopcontact ook daar mee geaard en ook de aarde van de upckabel. Heb ik toch een aardlus gemaakt die de storing veroorzaakt of niet en wat is de beste oplossing ?

Reply to
EdTec

Omdat de storing is begonnen nadat je de apparatuur hebt geaard ligt als oorzaak een aardlus het meest voor de hand. Door 1 voor 1 de apparaten los te koppelen kan je mogelijk wat elimineren.

De pc, beamer en kabeldecoder zijn geaard op je huisinstallatie. De verbindingen daarvan zijn slechts enkele meters, waardoor het potentiaalverschil tussen die apparaten gering zal zijn. De kabel van UPC is ook geaard, maar op grote afstand ergens in de wijkverdeelkast. Die aarde komt als eerste in aanmerking om te onderzoeken. Trek de antennekabel eens uit de wandcontactdoos van UPC en kijk of je daarna nog problemen ondervindt met de beamer als deze een videosignaal krijgt aangeboden van een andere bron (pc of dvd-speler). Als het probleem dan verdwenen is, moet je de oude situatie weer herstellen om zeker te zijn dat dit inderdaad de oorzaak is. (Een storing die niet reproduceerbaar is is heel lastig te verhelpen)

Als dit inderdaad de oorzaak is, moet een z.g. mantelstroomfilter in de antennekabel worden opgenomen.

Als het losnemen van de antennekabel geen effect heeft probeer je de volgende aardverbinding los te nemen. De kabeldecoder zal waarschijnlijk een dubbelgeïsoleerd apparaat (op de achterzijde aangeduid met twee vierkanten in elkaar). Dubbel geïsoleerde toestellen hoeven niet geaard te worden. Zelfs beter van niet om aardlussen te voorkomen. Ook geen effect? Dan de beamer aansluiten zonder aarde (tweepolig verlengsnoer).

Een pc _moet_ altijd worden geaard. Door het netfilter achter de netaansluiting staat via de condensatoren van het filter de helft van de netspanning (d.i. 115 Volt) op de kast en aansluitsnoeren. Dat prikt niet alleen vervelend, maar kan ook schade toebrengen aan andere aangesloten apparaten. Het vermogen van die 115 Volt is gering zodat het voor de mens niet levensbedreigend is, maar wel voor elektronische apparaten.

Laat maar horen wat je bevindingen zijn.

--
Edward
Reply to

Vaak niet. De decoder zal geaard zijn aan je TV-kabel, en daar begint dan waarchsijnlijk de ellende.

Dat zal in zo'n geval meestal wel helpen lijkt me.

Okay, ik had bovenstaande aanvulling niet hoeven typen, want jij schreef hem al ;-)

Hoi Edward,

Bedankt voor je goede uitleg, ik heb ook vanwege die schokken de pc geaard. De beamer werkt goed net als de ontvangst van de UPC decoder veel beter is zonder aarde.... als ik de antenne kabel (die 3x verdeeld wordt naar 1x kabelmodem, 1x decoder (daarna nog 1x analoog op tv kaart) , 1x analoog), er uit haal is de storing NIET weg. Alleen als ik de aarde weer verbind met de aarde van die in de keuken komt de storing terug, dus kan ik de boel niet goed aarden ??

DE aarde draad lijkt dus juist de storing te veroorzaken....

Reply to
EdTec

Ik probeer me een beeld te vormen van je installatie. Daarvoor heb ik even een ascii tekeningetje gemaakt. Ik betwijfel of mijn tekening volledig is, want ik stel me voor dat aan de pc nog meer randapparatuur is aangesloten zoals een printer, scanner, monitor en dergelijke. Om de tekening te bekijken zet je de newsreader op Fixed Pitch Font (Courier). De coaxkabels heb ik in de tekening met ==== aangeduid. PC |--------| | |aarde Beamer | | |----------| |=== modem -----|ethernet| | |aarde | | |-----------| | UPC |===============|TV-kaart| | | =< ===| |--------| | | |=== decoder ------------------------| | | |----------| |=== analoge FM-radio?

De meeste beamers hebben een netsnoer met een randaarde steker. Die moet dan ook in een randgeaard stopcontact worden gebruikt. Om dezelfde reden als de pc. Apparaten waaraan standaard een platte tweepolige eurosteker zit hoeven nooit te worden geaard. Alle geaarde apparaten moeten - indien mogelijk - op

1 en hetzelfde randaarde stopcontact worden aangesloten. Bijvoorbeeld met een meervoudig stopcontactenblok.

Ik begrijp dat het losnemen van de coaxkabel aan de UPC zijde geen verbetering bracht. De volgende stap is het losnemen van alle coaxkabels van het modem, de tv-kaart, de decoder en een eventuele FM-radio en een analoge TV. Als de storing nu weg is, kan je 1 voor 1 de coaxkabels weer aansluiten. Bij

1 of meer van de apparaten zal de storing weer terugkomen. En daar moet dan iets aan worden veranderd. Meestal is een mantelstroomfilter een afdoende oplossing.
--
Edward
Reply to

Bedenk wel dat randaarde in de eerste plaats als veiligheidsmaatregel bedoeld is. Een ijze4rdraadje als randaarde verbinding zal tegen storing kunnen helpen, os je krijgt er storing bij, maar is als beveiliging onvoldoende: in geval van kortsluiting naar aarde, over dat ijzerdraadje dus, is er een mogelijkheid dat het draadje gaat gloeien met mogelijk brand als gevolg. Als je dus een rand-geaard stopcontact aanlegt, moet dat met de juiste bedrading gebeuren. Daarnaast is het verplicht om in 1 ruimte alle stopcontacten gelijkwaardig te houden, dus allemaal geaard of allemaal ongeaard. Dit is eigenlijk best logisch, want stel dat je computer wel geaard is en een ander apparaat niet, dan kan er een zeer gevaarlijke situatie ontstaan als er bij het ongeaarde apparaat iet fout gaat.

Reply to
Gerard

Verplicht? Bron?, ook bij uitbreiding/renovatie? Dat zou betekenen dat je in een ruimte geen geaarde WCD mag bijplaatsen en als je dit toch doet dat meteen de overige WCD's ook geaard moeten worden. Beetje rare eis. Ik woon in een huis bouwjaar 1974 en daar is in 2 slaapkamers zowel een geaard als ongeaarde WCD aanwezig vanaf de nieuwbouw. Mocht dat toen wel?

Veel apparatuur heeft geen aarde (dubbel geisoleerd) dan heeft het geen zin om dit op een geaarde WCD aan te sluiten en kan er ook nooit een gevaarlijke situatie ontstaan zoals je beschrijft.

Reply to
(on)wijs man

Na uitproberen en losnemen van diverse kabels bleek het probleem te worden veroorzaakt door de computerapparatuur, de Compaq monitor met adapter, de printer ook met adapter van HP en één pc. Echter deze op een apart stroomblok. Toen de aarding afgeplakt met isolatieband van deze stekkerdoos en probleem ging nog NIET weg. Pas toen ik deze op een klik-aan-uit schakelaar er tussen zet (overigens WEL geaardn op het geaarde stopcontact) deed de storing zich niet meer voor. Ik vermoed dat die trafo's het probleem veroorzaken.......en niet goed zijn afgeschermd of zo...

"(>> EdTec schreef:

Reply to
EdTec

Nee een computer en aanverwante apparatuur heeft een netfilter wat een lekstroom (capacitief) naar aarde geeft. Daarom moet een computer altijd (samen met de randapparatuur) op een geaard stopcontact.

Ga je nu een "pruts aarde" maken (ijzerdraad las ik al) dan maak je een verbinding waar stroom door gaat lopen en door de te hoge weerstand valt er spanning over en krijg je storing.

Zoveel hoger is de weerstand niet van een kort stukje ijzerdraad t.o.v. koperdraad het gaat om hooguit tienden van een ohm. En als het goed is loopt er door een aarde geen stroom (of een hele kleine lekstroom < 30mA) anders gaat je aardlek eruit. Dus dat ijzerdraad zal de werkelijke oorzaak niet zijn. Maar het blijft wel "prutswerk" daar heb je volkomen gelijk in.

Reply to
(on)wijs man

Als je specifiek HET apparaat wilt vinden wat de oorzaak is zul je een voor een de stekers uit het net moeten trekken en telkens kijken of het probleem weg is. Dat is de enige manier. Overigens is het hier gebruikelijk en dringend gewenst om onder berichten te reageren, om e.e.a. voor anderen ook leesbaar te houden. Nu staat jouw bericht, waar ik op reageer, helemaal bovenaan.

Reply to
(on)wijs man

Nee hoor, de aardlek gaat eruit als de verschilstroom door fase en nul hoger is dan 30 mA. Als er door een externe bron 10 A door de mantel van je coax en randaard loopt, dan doet je aardlek daar (terecht) niets mee.

--
Maurice
Reply to

Denk eens zelf na nu het nog kan, na elektrocutie gaat het beslist minder.

Reply to
Gerard

Dat snap ik ook wel. Het hangt er vanaf wat de bron van die stroom (vereffeningsstroom) is. Als die in het huis is gelegen, wat hier voor de hand ligt, gaat toch echt de aardlek eruit (mits aanwezig natuurlijk). :-)

Reply to
(on)wijs man

Zo zeker is dat niet. Het hoeft geen lekstroom te zijn, kan ook best een geïnduceerde stroom zijn.

--
Maurice
Reply to

Als ik dit zo lees ben je weinig structureel te werk gegaan om door eliminatie bij de werkelijke storingsbron uit te komen. Samen met het verstrekken van onvolledige informatie (er blijkt meer randapparatuur te zijn aangesloten dan je in je eerste posting vermeldde) kan je niet verwachten dat iemand die de situatie niet kent je een goed advies kan geven. Kortom: je rommelt maar wat en je verwacht dat een ander je probleem oplost. Zo werkt het - voor jou helaas - niet.

--
Edward
Reply to

Als men in een woning wandcontactdozen gaat bijvoegen, dient dit te gebeuren volgens de normen van het energiebedrijf. Alle wandcontactdozen moeten uitgevoerd worden met randaarde en moeten achter de aardlekschakelaar geplaatst worden.

Gerard

Dat zou betekenen dat ik in een deel van mijn slaapkamers op de bovenverdieping geen wandcontactdozen zou kunnen bijplaatsen. Door een fysieke belemmering in een buis naar de bovenverdieping is het onmogelijk daarin 3 draden te trekken, met pijn en moeite kregen we bij een poging daartoe er weer 2 draden door. Waarschijnlijk is het bij de bouw in 1974 al fout gegaan. Verder heb ik een oude groepenverdeler met 4 groepen en zonder aardlekschakelaar. Die werden pas in 1976 voorgeschreven.

Dus zou ik mijn electrische installatie eigenlijk nooit mogen uitbreiden.

Overigens stelt het energiebedrijf niet de norm, maar moeten elektrische installaties volgens de Ministeriele Regeling Bouwbesluit voldoen aan NEN norm 1010. i.c. NEN 1010 2007 Veiligheidsbepalingen voor laagspanningsinstallaties, inclusief correctieblad C1: 2008

(Als je het meer dan 600 pagina's tellende document wilt downloaden, mag je eerst 279 Eurootjes (excl. BTW) overmaken aan het Norminstituut.)

--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens

Moguh

EdTec wrote:

Aardlussen met een klein oppervlak zijn meestal geen probleem. Ik heb hier alles middels stekkerdozen uit een randaarde stopcontact gevoed. Alle kabels tussen de PC's (serieel en STP) lopen hier vlak naast. Alle kabels zijn afschermt en de net snoeren zijn intern getwist. De kabels pikken dus geen storing op van de netsnoeren. Audio is gevoeliger voor brom dan andere signalen. Hier zitten geen aardlussen in. Ik heb TOS naar externe DAC en van daar analoog naar de stereo.

Kabel TV netwerken zijn per wijk geaard. Op de coax staat naast RF 42 V

50 Hz. Hiermee word de rest van de versterkers in de wijk gevoed. Door verliezen staat op de mantel een paar volt AC tov aarde. Galvanische scheiding gebruiken dus (zie elders in thread). Deze kan je gewoon kopen.

Aarding moet binnen de groep; Stel dat werkzaamheden zijn in de keuken en de leidingen inc aarding van de keuken worden onderbroken. Er kan dan vanaf de slaapkamer een stroom via de door jouw gemaakte aardleiding naar de monteur lopen. Als het je niet lukt om vanaf de groepenkast een leiding naar de slaapkamer te trekken, tak dan de keuken af naar de slaapkamer. Desnoods opbouw.

De kabel TV coax neem ik aan. Zet hier een galvanische scheiding in.

Vr.Gr, Rob

--
Slim Meten is Slinks Weten;
http://www.wijvertrouwenslimmemetersniet.nl/

"Rob van der Putten" schreef in bericht news:4a4c8fd8$0$189$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

Dan is ie niet goed geaard, op de mantel van een coaxkabel die het huis binnenkomt staat geen spanning. Of de huisaarde voldoet niet aan de norm. Meten=weten Overigens komt dit probleem om de paar jaar hier weer terug, misschien kan Maurice zijn faq nog even linken? (kort gezegd, bij aardlussen een mantelstroomfilter in de kabelTV aansluiting opnemen en je apparatuur waar een aardestekker aanzit in een geaarde doos doen)

Maurits

Reply to
Maurits