Aansluiten TTL - serial converter: de stoppen slaan door!

Do you have a question? Post it now! No Registration Necessary

Translate This Thread From Dutch to

Threaded View
Hallo mensen,

Ik heb al regelmatig eens een +3.3V TTL-RS232 converter gehangen aan een  
apparaat, bijv. aan een modem, deze hebben nooit randaarde. Dat ging  
altijd zonder problemen. Je kunt dan "meelezen" als het apparaat  
opstart. De TTL-RS232 converter bestaat uit 4 weerstanden en 2  
transistors, ooit eens kant en klaar gekocht in een RS232 stekker ingebouwd.

Nu probeerde ik ditzelfde kunstje met een espressomachine, deze heeft  
een PIC18F452 op hoofdprint zitten waar ik een RX en TX USART interface  
op zag zitten. De espressomachine heeft wel randaarde. Op de  
voedingsprint zit een connector genaamd "PC" met deze markering:
pin 1: GND
pin 2: Rx
pin 3: Tx
pin 4: -5V (dus min 5V)
De Vcc van de chip ligt aan GND van de print en de GND van de chip ligt  
aan -5V van de print). Pin 2 zit via een weerstand van 100 Ohm aan de Rx  
van de chip. Idem voor pin 3: die zit via een weerstand van 100 Ohm aan  
de Tx van de chip. Tenslotte nog een weerstand van 10 kOhm tussen pin 2  
en pin 4.

Ik ben begonnen om tussen pin 1 en 4 een drietal weerstanden van 1 kOhm  
in serie te zetten (spanningsdeler), om -1.6V en -3.3V te kunnen maken,  
mijn converter wordt namelijk met 3.3V gevoed. Vervolgens pin 4 (-5V)  
aangesloten op de GND van de converter en de -1.6V op de +3.3V ingang  
van de converter. Dus de converter wordt zo netjes gevoed met 3.3V dacht  
ik zo.

De Tx (pin 3) heb ik ook via drie weerstanden van 1 kOhm in serie aan  
pin 4 gehangen. Vervolgens de Tx na 1 weerstandje (zou dan ook +3.3V  
zijn t.o.v. pin 4) op de Rx van de converter aangesloten.

De Rx van de espressomachine (pin 2) heb ik niet aangesloten.

Toen de RS232 stekker in de geaarde PC gestoken. N.B. de PC zit aan de  
230V via een UPS.

Vervolgens de espressomachine aangezet: een grote vonk bij de stekker en  
de stop ging door. De PC bleef gewoon aan via de UPS. De UPS zit  
overigens in hetzelfde stopcontact als de espressomachine.

==> Heb ik nu een hele rare schakeling gemaakt? Of zit het probleem met  
de aarding en de combinatie met de UPS o.i.d.?

Graag krijg ik wat input van jullie voordat ik weer wat stekkers in het  
stopcontact ga steken!

Re: Aansluiten TTL - serial converter: de stoppen slaan door!
Ik neem aan dat alles nu stuk is...  de piekstroom door een zekering
is ruim voldoende om alles wat electronisch is op te blazen.

Ik vind je verhaal over -5v wat vreemd, dat klopt vast niet, maar
als je dat fout doet blaas je alleen je adapter op en branden er
geen 230v stoppen door.

Je hebt duidelijk ergens een kortsluiting van de 230v gemaakt.

Re: Aansluiten TTL - serial converter: de stoppen slaan door!
On 15/01/2016 10:41, Rob wrote:
Quoted text here. Click to load it

Ja, ik ga toch ook maar uit van ergens een loshangend draadje...
Vanavond of morgen de zaak weer eens onder de loep nemen.
Ben benieuwd of de voeding van het espressoapparaat nog heel is.

Overigens: hier het schema voor de geinteresseerden:
http://www.melse.info/DeLonghi_Magnifica_ESAM3500_S_CH2.zip

Ik probeer dus connector "PC" (J4) te benutten, op het schema links van  
de PIC18F452, volgens schema -5V op pin 1 en GND aan pin 4.
Tsja, met evenveel recht kun je bij beide wellicht 5V optellen en dan  
wordt het 0V (GND en +5V)? In het voedingsdeel (rechtsonder in het  
schema) ligt de + van de gelijkrichter nl. aan GND.

P.S. Het uitlezen en herprogrammeren van de PIC18F452 is al wel gelukt,  
ik kan de machine nu resetten naar "af fabriek" ;-)

Re: Aansluiten TTL - serial converter: de stoppen slaan door!
Quoted text here. Click to load it

Inderdaad werkt het ding met negatieve voeding, dit is wat vreemd
maar dit is wellicht gedaan om in vochtige omgeving minder last van
corrosie te hebben.

Echter dit betekent dat je de -5V moet zien als de GND van je
poort, de GND als de +5v en de twee datasignalen bewegen daar
tussen.

Daarom moet je optische isolatie maken tussen die poort en het
apparaat wat je er op aansluit.  Er is vast wel ergens een seriele
interface met optocouplers te vinden.

Dit verklaart echter niet waarom je netzekering eruit geknald is,
als je sluiting op de -5 zou maken zal hooguit de voeding in het
apparaat sneuvelen maar waarschijnlijk valt dat wel mee.
(er zit een 7905 tussen die bij voldoende koeling wel een sluiting
overleeft)

Ik denk dus dat je nog een andere fout gemaakt hebt.

Re: Aansluiten TTL - serial converter: de stoppen slaan door!
On 15/01/2016 13:45, Rob wrote:
Quoted text here. Click to load it

Precies, daarom heb ik die -5V inderdaad ook aangesloten op de GND van  
de converter en de GND (via een spanningsdeler) op de +3.3V van de  
converter.

Quoted text here. Click to load it

Ja, de GND van de TTL en de RS232 kant van de converter zitten aan  
elkaar. De GND van de RS232 ligt bij de PC aan de randaarde. Ik hang dan  
dus de -5V van het espressoapparaat aan de randaarde. Dan moet de  
aardlek eruit gaan lijkt me?

Maar de GND van het espressoapparaat hangt overigens *niet* aan de  
randaarde, de randaarde zit wel aan allerlei metaalwerk (bijv. bij het  
verwarmingselement van het apparaat).

Als ik nu de PC (en eventueel ook het espresso-apparaat) even tijdelijk  
in een niet geaard stopcontact steek (ik haal ook de UPS er maar even  
tussenuit), zou het dan probleemloos moeten werken zonder optocoupler,  
denk je?

Er zijn tegenwoordig ook TTL-RS232 coverter die via USB op de PC worden  
aangesloten. Zou dat probleemloos moeten werken zonder optocoupler? Evt.  
met een laptop op batterij i.p.v. desktop PC aan het net gekoppeld?

Ben benieuwd naar je reactie.

Quoted text here. Click to load it

Ja, ik zoek deze nog op, denk toch een fout met draden aansluiten op de  
voedingsprint, ik meld het nog even.



Re: Aansluiten TTL - serial converter: de stoppen slaan door!
Quoted text here. Click to load it

Ik zou dit soort dingen niet doen.
In zowat ieder apparaat zit tegenwoordig een netfilter, wat inhoudt dat
er o.a. twee condensatoren zitten tussen de netlijnen en het frame.
Deze zorgen dat alles wat niet geaard is "zweeft" in de buurt van de
115V.   Het is een bekend probleem (was vroeger nog erger met bijv
parallelle printers) dat spullen stuk gaan als je de PC niet aan aarde
hebt en je maakt externe verbindingen.

Ik zou al een optocoupler willen gebruiken om iets op een espresso
apparaat aan te sluiten en nu het ding die rare negatieve voeding heeft
helemaal!

Vervelend is wel dat als je een TTL-USB kabeltje hebt en dan nog een
opto wilt aansluiten je toch weer aan het knutselen moet met weerstandjes
en transistoren of een bufferchip (met schmitt-trigger zoals de 74HC14)
om het allemaal weer in orde te krijgen kwa levels en polariteit.

Dus zou ik eerst zoeken naar een panklare oplossing.

Re: Aansluiten TTL - serial converter: de stoppen slaan door!
On 15/01/2016 18:36, Rob wrote:
Quoted text here. Click to load it

Ja, laat ik dat maar doen, uit veiligheidsoverwegingen.
En die bestaan klaarblijkelijk, "isolated":
- voor 5 dollar:  
http://www.ebay.com/itm/1PCS-STC-Full-Series-SCM-Auto-Programmer-downloader-USB-to-TTL-Isolated-/181782102152?hash=item2a530ec088:g:DA4AAOSwPcVVgsM3
- voor GBP 15: http://www.avitresearch.co.uk/usb2ttl_galvanic_silab.htm

Ik ga die van 5 dollar maar eens bestellen, die kan ook zowel +3.3V als  
+5 V aan.
Dus ik zou deze veilig moeten kunnen aansluiten op mijn PC (USB) en op  
de connector van de espressomachine?

Espressomachine:    TTL-USB converter:
pin 1: GND    ========> +5V van TTL-USB converter
pin 2: Rx    ========> Rx van TTL-USB converter
pin 3: Tx    ========> Tx van TTL-USB converter
pin 4: -5V    ========> GND van TTL-USB converter

Rob en Jeroen, gaat dit zo goedkomen?
Ik zal in elk geval de 230V stekker zo in het stopcontact doen dat "N"  
inderdaad "neutral" is.

Iedereen bedankt voor de reacties!

Re: Aansluiten TTL - serial converter: de stoppen slaan door!
Op 01/15/2016 om 08:56 PM schreef Ano:
Quoted text here. Click to load it

Dat valt wel te doen. Je kunt dan tenminste onderdelen gebruiken die een  
UL keurmerk hebben voor wat betreft de electrische isolatie. Tussen het  
espresso apparaat en de PC kant moet minstens 4mm vrije ruimte zitten  
tussen de onderdelen op een printje. Veel hobby-bob-schakelingen hebben  
dat niet!


Re: Aansluiten TTL - serial converter: de stoppen slaan door!

[snip details]

Quoted text here. Click to load it

Alle stopcontacten horen samen dezelfde aarde te hebben.

Quoted text here. Click to load it

Je UPS legt een punt van zijn uitgangs 230 v aan aarde.
(center-tapped bijvoorbeeld)
Je espresso apparaat legt kennelijk
een ander punt van de 230 V aan aarde.
(wat eigenlijk niet zou moeten)
Mogelijk in een netfilter ofzo.
Dus flash bang.
Er hoeft niet echt wat kapot te zijn, met wat geluk.

Je zal een en ander echt even door moeten meten,

Jan



Re: Aansluiten TTL - serial converter: de stoppen slaan door!
On 15/01/2016 13:06, J. J. Lodder wrote:
Quoted text here. Click to load it

Helaas blijkt de PIC opgeblazen te zijn, geeft sluiting tussen Vcc en GND...
Gelukkig heb ik nog twee van deze printen liggen, zodat ik kan doorgaan  
met mijn TTL avontuur ;-)
En een sticker erop dat de PIC kapot is, wie weet in de toekomst nog  
eens vervangen.

Quoted text here. Click to load it


Re: Aansluiten TTL - serial converter: de stoppen slaan door!
Die vette rode letters op het schema:

ACHTUNG - keine Potentialtrennung -
LEBENSGEFAHR - 230 V ~ Netzspanning

die heb je zeker niet gelezen ?!!

Op pagina 2, rechtsonder, zie je daar dat lijntje van pin 5 van de trafo  
naar F4 "N", tevens GND ? Van primaire naar secondaire dus ?

Weet je wat galvanische scheiding is ?
Weet je wat een scheidingstransformator is ?

Zo nee, houd dan je handen maar in de zakken, hobbyist. Dit klusje was  
voor de pro's.

-- Jeroen
die in zijn jonge jaren veel veiligheidsinstructies aan nieuwe  
medewerkers heeft gegeven, ook over scheidingstrafo's.


Re: Aansluiten TTL - serial converter: de stoppen slaan door!
On 15/01/2016 19:24, Jeroen wrote:
Quoted text here. Click to load it

Ha, bedankt, daar had ik nog overheen gekeken.
Dus best kans dat ik met mijn eerdere actie de fase van de 230V AC op  
mijn "PC" connector had staan... daar kan best eens een vonk van komen.
Ik zal eens kijken of mijn TTL-serial converter nog sjoege geeft.
Er staat wel "L" en "N", maar met het een stekker zoals wij die in NL  
gebruiken kan het net zo goed andersom zijn.

Ik zal voor de veiligheid dan de netstekker maar zo in het stopcontact  
steken dat de "N" ook inderdaad de nul is.

Quoted text here. Click to load it

Ja, ik heb daar ook een en ander over geleerd, gelukkig (nog) niet door  
schade en schande.

Quoted text here. Click to load it


Re: Aansluiten TTL - serial converter: de stoppen slaan door!
Hoi


Ano wrote:

Quoted text here. Click to load it

Er zijn wel meer apparaten met GND aan het lichtnet. Oude TV's bv. Die  
hebben vaak een brug gelijkrichter direct aan het net. Op het chassis  
staat dan een 50 Hz puls. Zelfs sommige schakelvoedingen isoleren niet.

Quoted text here. Click to load it

Nul kan spanning voeren t.o.v. aarde.

Quoted text here. Click to load it

Aan de opto coupler dus.


Vr.Gr,
Rob
--  
ISDS is evil. Abolish ISDS.

Re: Aansluiten TTL - serial converter: de stoppen slaan door!

Quoted text here. Click to load it

Kan? Dat is vrijwel altijd het geval.
(al is het maar een volt ofzo)

Probeer maar eens om de aarde en de nul tegen elkaar te houden.
Vrijwel zeker dat de aardlek eruit gaat,

Jan

Re: Aansluiten TTL - serial converter: de stoppen slaan door!
On 2016-01-15 Ano wrote in nl.hobby.elektronica:
Quoted text here. Click to load it

Dat is nergens voor nodig. Als je iets op dit apparaat aansluit moet je
een galvanische scheiding gebruiken en dan maakt het echt niet uit hoe
om de stekker er in zit.

Quoted text here. Click to load it

Oh? Volgens mij heb je net door schade geleerd dat je de boel opblaast
als je niet op de scheidingen let. Gelukkig nog geen letsel, dat had in
deze situatie ook best gekund.

--  
Stef    (remove caps, dashes and .invalid from e-mail address to reply by mail)

The chief cause of problems is solutions.
We've slightly trimmed the long signature. Click to see the full one.
Re: Aansluiten TTL - serial converter: de stoppen slaan door!
On 16/01/2016 18:23, Stef wrote:
Quoted text here. Click to load it

Ha ha je hebt gelijk, ik zat aan veel ergere schade te denken (letsel).


Site Timeline