50hz klokje loopt steeds achter - Page 2

Re: 50hz klokje loopt steeds achter

Nee, dat gaat echt niet.
Maar is het wel een 50 Hz klokje?
Loopt hij niet toch op een eigen kristal?

Jan

Re: 50hz klokje loopt steeds achter

Ik heb hem nog niet open gehad, maar ik denk wel dat-ie
op de 50Hz loopt. Het is zo'n 13 in-een-dozijn ding uit
de 80/90-er jaren.

--
Bye, BugHunter.
-

Re: 50hz klokje loopt steeds achter

Zijn vaak kristalklokjes met 50 Hz voeding.
Zo lopen niet echt synchroon,

Jan

Re: 50hz klokje loopt steeds achter

Larie.  De meeste lichtnetwekkers uit die tijd hebben geen kristal.
Het kwam zelfs voor dat er een batterij in zat om hem een stroomuitval van
enkele uren door te helpen en dan liep hij gewoon op een R/C oscillator
verder, dus vrij onnauwkeurig.

Re: 50hz klokje loopt steeds achter
de
zijn

Hij heeft altijd goed gelopen.

--
Bye, BugHunter.
-

Re: 50hz klokje loopt steeds achter

drupje olie wellicht.

Re: 50hz klokje loopt steeds achter

In het IC?

--
Bye, BugHunter.
-

Re: 50hz klokje loopt steeds achter
email.me:

de
zijn
Nou nee, maar stoorpulsen zouden wel degelijk meegeteld
kunnen worden.
Ook een beetje kritische 220-->ic conversie kan de zaak verprutsen.

Re: 50hz klokje loopt steeds achter
Oen, in een 50Hz klokje zit een synchroonmotortje.
Waarschijnlijk is het vuil en loopt er iets zwaar, en dan wordt ie
asynchroon waardoor het achter gaat lopen.

--
Vloeibare groeten van Henri te Oirschot

Re: 50hz klokje loopt steeds achter

In een digitale niet he.

--
Bye, BugHunter.
-

Re: 50hz klokje loopt steeds achter

Sukkel digitale klokjes lopen op een kristal of andere oscillator die op
enkele megahertzen tikt. Met deviders wordt uiteindelijk de lage
frequentie bereikt die het klokje "gelijk" laat lopen.
Maar laat je gebrek an kennis je vooral niet hinderen in het jezelf
belachelijk maken.

--
Vloeibare groeten van Henri te Oirschot

Re: 50hz klokje loopt steeds achter

Ik zou anderen maar geen sukkel noemen als je er zelf kennelijk niks
van weet...

Re: 50hz klokje loopt steeds achter

Peter heeft zichzelf al lang bewezen als nitwit, en ook weet hij zich
nooit te gedragen.

--
Bye, BugHunter.
-

Re: 50hz klokje loopt steeds achter

Dat heb je waarschijnlijk gezegd toen je vanochtend in de spiegel
keek...

De netfrequentie is over langere tijd veel stabieler dan een kristal
oscillator omdat de netfrequentie wordt gelijkgetrokken met een
atoomklok. Daarom gebruiken alle klokken op netvoeding het lichtnet
als referentiefrequentie.

http://en.wikipedia.org/wiki/Utility_frequency#Long-term_stability_and_clock_synchronization

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...