23 kHz anti-kat en -hond geluidbron

De honden en katten van de buren die in mijn tuin poepen zorgen al jaren voor ergernis. Die beesten de nek omdraaien is natuurlijk geen oplossing. Daarvoor wil ik een bewegingsmelder ( zo'n gamma-ding ) koppelen aan een geluidgeneratortje met een 23 kHz luidpreker er aan, met rum 100 dB

Naar verwachting vlucht die hond of kat dan wel uit mijn tuin maar als mens hoor je niks, want ultrasoon is voor menselijk oor niet hoorbaar.

Die spullen wil ik betrekken van een elektronicawinkel en aansluiten op een

6, 9 of 12 volt netvoedingsapparaatje ( al naar gelang )

Wie kan mij helpen aan zo'n schematje ?

Reply to
Willem van Zeijl

Als je kant-en-klare spullen koopt heb je geen schema nodig maar misschien begrijp ik je verkeerd. Een paar overwegingen:

  • voor gebruik buiten gelden bepaalde eisen aan waterdichtheid (denk aan de veiligheid!)
  • 23 kHz is niet echt ultrasoon. Veel kleine kinderen kunnen dat prima horen, oudere astmapatiënten ook.
  • bewegingsmelders zijn lastig af te stellen op het gewenste bereik, wel jouw hele tuin maar niet daar vlak omheen is waarschijnlijk gewenst maar let erop dat hij niet afgaat als er bij die buren beweging is. Parallel een lamp meeschakelen geeft je in ieder geval een indicatie wanneer die aangaat en heeft wellicht ook nog een positief effect tegen andere ongewenste gasten.
  • heb je al overlegd met die buren over andere oplossingen? Ik zou het in ieder geval eerst met ze bespreken.

Paul

Reply to
Paul

"Paul" schreef in bericht news:a472b$445ec6b7$57d30e0a$ snipped-for-privacy@news.versatel.net...

de

let

lamp

Andere vraag: bestaat er kans op gehoorbeschadiging (bij mensen) door hard ultrasoon geluid?

MRe

Reply to
MRe

"Willem van Zeijl" schreef in bericht news:445e6669$0$74903$ snipped-for-privacy@news.wanadoo.nl...

mens

een

Peter Govaere

Ja. Voor ultrasoon gelden dezelfde regels als voor hoorbaar geluid. Dus waarschuwen en gehoorsbeschermingsmaatregelen aanbieden (aan *alle* voorbijgangers!).

Ik denk (maar dat moet je zelf maar even nazoeken) dat je na 22:00 dezelfde normen na hebt te leven als anderen ten aanzien van geluidsoverlast bij de buren, en het dus zal moeten beperken tot 40dB(a) aan de gevel van de buren gemeten.

--
Ruben

 Click to see the full signature
Reply to
Ruben van der Leij

dBa is toch volgens een bepaalde curve?? valt 23000 Hz daar niet buiten ??

der-rudi

Reply to
der-rudi

Dat zit je zeker zelf te verzinnen. Gehoorbescherming voor wat je niet hoort ? Ha ! Daar begin ik niet aan.

In donker zet je toch ook geen zonnebril op? Daar kan wel infrarood en ultraviolet licht zijn

Ik moet helemaal niks nazoeken, en vroeg alleen naar een schematje als je dat niet hebt reageer dan niet.

Je hebt er nog niet zoveel kaas van gegeten zie ik , het is niet dB(a) maar dB(A) en dit betreft hoorbaar geluid gecorrigeerd met A filter dus voor het hoorbare spectrum

Per oktaafband zijn correctiewaarden van toepassing, want niet iedere oktaafband is even sterk hoorbaar, en ultrasoon al helemaal niet.

Normen voor geluidoverlast kunnen dus niet van toepassing zijn, wat je hoort niks, en als je wat zou horen is de oorzaak de kat uit de buurt welke in mijn tuin niets te zoeken heeft.

Honden en katten en ook vleermuizen kunnen die ultrasone geluiden welke boven het voor de mens horen wel horen, net zoals bijen en overige insekten ultraviolet licht kunnen zien.

Reply to
Willem van Zeijl

Een *wat*?

Ik zie het ja.

--
This is the Panic Office, section nine-seventeen may have been hit.
Activate the following procedure.

Op een gasverdeelstation staat een waarschuwing dat je een gehoorbeschermer op moet. Toch hoor je alleen wat gesis. Het venijn zit hem in het ultrasone: je hoort het niet, maar het is wel energie.

Van UV-licht word je uiteindeljik ook blind. Al zie je het niet en lijkt het misschien donker.

Thomas

Reply to
Zak

Niet overdrijven Tomas, het valt allemaal wel mee. Licht is net als radiaogolven elektromagnetische straling die er al was voor de mensheid. Heb je voortdurend een zonnebril op? Ook voor de afstandbediener van je TV? En je mobieltje vlak bij je hoofd? en het beeldscerm van je PC? En de radar van de Politie-fotokastjes? Als je daar bang voor bent moet je met een "'faraday-duikerpak"' door het leven. Er zijn grotere gevaren die de mensheid bedreigen

Trouwens Ultrasoon geluid is geen straling maar een trilling van de gasmolekulen in de lucht met een frekwentie boven het gehoorniveau. Het menselijk trommelvlies komt daardoor niet in beweging. Van honden katten en vleermuizen wel en dat is juist de kloe. Dit ultrasoon wordt in iedere moderne auto toegepast als parkeersensoren. dat zijn die rondjes in de bumpers waarmee de afstand gemeten wordt Ik zie die automobilisten niet met oordopjes parkeren dus het valt wel mee.

Reply to
Willem van Zeijl

Gokje: die parkeersensoren werken misschien niet met honderd decibel?

Reply to
nmp

Dat zal geen 100 dB zijn verwacht ik, maakt niet uit, je hoort het niet Het gaat om het vermogen, Zolang dit wordt uitgedrukt in milliamperes afkomstig uit een netvoedingsapparaatje in het stopcontact til ik er niet zo zwaar aan.

Reply to
Willem van Zeijl

Da's prima. Domheid is wat mij betreft een prima selectiemiddel.

Als jij je tuin verlicht met schadelijke hoeveelheden IR of UV moet je voorbijgangers daarvoor waarschuwen of de schadeclaims en strafrechtelijke vervolging voor lief nemen. Ultrasoon, zeker in het gebied tusse 20-23KHz brengt wel degelijk gehoorschade toe, samen met een paar andere nare effecten. De literatuur heeft het over vermoeidheid, misselijkheid, hoofdpijn, oorsuizen en coordinatie-problemen. Dus zul je voorbijgangers ook moeten waarschuwen en beschermen.

Onwetendheid is voor de rechter geen geldig verweer. Jij dient op eigen initiatief na te zoeken of wat je doet mag, zeker nu je gewezen bent op het feit dat het letsel aan voorbijgangers kan toebrengen.

Geloof mij vooral niet, en vraag het je advocaat.

Stralingsnormen zijn op jouw ook niet van toepassing want je voelt niets?

Als je geen antwoorden wilt moet je geen vragen stellen. Als je het niet na kunt laten antwoorden met arrogantie en beledigingen te belonen moet je niet vreemd opkijken als vrij snel niemand meer tegen je praat. Veel mensen vinden het soort scheldpartij wat jij afsteekt namelijk a-sociaal.

--
Ruben

 Click to see the full signature
Reply to
Ruben van der Leij

Dat doen ze wel, maar op een frequentie die dubbel zo hoog is als de eerder genoemde 20KHz. Bij 40KHz beginnen thermische effecten een grotere rol te spelen, en akoustische effecten hun rol te verliezen. Boven de 80KHz veroorzaakt ultrasoon eigenlijk alleen nog thermische schade.

Verder werken parkeersensoren met hele korte pulsen. Zo kort dat jij en de kat die nauwelijks waar kunnen nemen.

--
Ruben

 Click to see the full signature
Reply to
Ruben van der Leij

Nou nou ... wat een tumult. het gaat toch wel goed met u?

En toch ben ik er van overtuigd dat het allemaal wel meevalt met dat ultrrasoon Die honde- en kattestront in de tuin vind ik erger.

Reply to
Willem van Zeijl

"Ruben van der Leij" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@its.blacklisted.nl...

Inderdaad... temeer daar sommige mensen (kinderen, jongeren....) dit vaak wél nog horen...

ook

Deze trillingen worden niet enkel opgevangen door het oor, maar door het hele menselijke lichaam. Ik had hem ook al een linkje gepost waarin verwezen wordt naar een Amerikaanse studie hieromtrent. Maar kennelijk is onze OP selectief...... doof :-)

Reply to
Peter Govaere

"Willem van Zeijl" schreef in bericht news:445fd2b8$0$24117$ snipped-for-privacy@news.wanadoo.nl...

:-)

Reply to
Peter Govaere

Daar schiet je die stront niet mee weg, laat staan naar de eigenaar van het genererend object. ;-)

Dat is lage intensiteit infrarood. Indien er UV uit zou komen, zou er wellicht wel een probleem zijn.

Bij het mobieltje is men er nog niet helemaal uit, de straling van een beeldscherm op normale werkafstand is echter vrijwel nihil.

Agenten die een radarpistool bedienen, worden mogelijk blootgesteld aan verboden hoeveelheden HF. Monteurs die in schotelantennes werken, bleken opeens geen kinderen meer te kunnen krijgen. Een automobilist die op X meter langs zo'n kast rijdt heeft echter nergens last van.

De wereld is niet zo zwart/wit als jij voorstelt.

"Peter Govaere" schreef in bericht news:OoX7g.415105$ snipped-for-privacy@phobos.telenet-ops.be... Maar kennelijk is onze OP

Heeft kattestront in de oren. Maar nog steeds geen schema. Ferre

Reply to
Fernand