2 vraagjes over stekkerdozen met overspanningsbeveiliging

Hallo,

Ik wil zowel mijn computerhoek met 2 computers en allerlei randapparatuur als mijn bescheiden audiohoek wat netter en duidelijker organiseren wat de bekabeling en wat het schakelen betreft.

Daarom ben ik op zoek gegaan naar spul wat je daarvoor kunt gebruiken en ben daarbij gestuit op het verschijnsel Master-Slave stekkerdoos (met evt. overspanningsbeveiliging). Ik heb daarom een kijkje genomen op de site van Ehmann:

Bij mij rijzen er wel een paar vraagjes op bij deze lectuur.

- Men heeft het op deze site over een 'einstellbare Schaltschwelle' oftewel een instelbare schakelbron, wat ik een vreemde benaming vind. Waarvoor is deze schakelbron nodig? Waarom wordt deze schakeling niet automatisch geregeld? Dit ding is instelbaar van 7 tot 100 Watt. Daarvan ontgaat me de zin. Als je de stand altijd op 7 W. zet ben je toch klaar? Zodra je het master-app. aanzet loopt er altijd wel meer dan 7 watt en dus worden de slave-apps aangezet. Waarom dan tot 100 W gaan??

- Er staat: "Mit integriertem Überspannungsschutz SPD Typ 3 (nach EN

61643-11), Anforderungsklasse D. Wat houdt dat in? Is dat 'goed genoeg'?

Graag commentaar,

Massimo

Reply to
Massimo

Dichterbij kan ook: zoek op

naar 'master/slave'. De versies met een paar niet-geschakelde stopcontacten zijn wel zo handig.

Als het master-app in standby 8 W of meer verbruikt, dan worden de slaves nooit uitgeschakeld. Stel hem ook nooit in vlak tegen de kritische grens, want dan wordt het uitschakelen onbetrouwbaar.

In het geval dat de 'master' in standby meer trekt dan 7 Watt dan is het fijn dat je 'm wat minder gevoelig kan instellen.

Definieer wat volgens jou 'goed genoeg' is. Als 'goed genoeg' betekent dat ie een directe blikseminslag moeten kunnen weerstaan dan zal het antwoord nee zijn.

Reply to
Dombo

e&utpl2=8

Watt is de eenheid van elektrisch vermogen en dat loopt niet maar wordt gedissipeerd oftewel opgestookt. Stroom daarentegen , die loopt wel en verbaas je niet huiver slechts zowel heen alsook terug. Spanning staat (garant) voor stroom als er sprake van geleiding is;-))) Moeilijk he' elektriek voor dummy's;-))

Reply to
Admiraal

Stroom, spanning Watt, de admiraal kent ze allemaal.

Reply to
Gerard

Op Tue, 27 Nov 2012 19:39:38 +0100, schreef Massimo:

Schwelle = drempel, dus Schaltschwelle = schakeldrempel.

Wilbert.

--
Het leven is hard. Een kokosnoot ook.
Reply to

Dat is een goede tip. Bestaan die ook met "Belgische"stekkers, dus met een pen in plaats van die 2 veren voor de aarde

Reply to
HWtn

8

Belgische stekkers bestaan niet. Belgie is technisch een Franse vazalstaat.

Maar geen nood, vrijwel alle apparaatstekkers zijn tegenwoordig tweetalig,

Jan

Reply to
Anonymous

Maar die van Brennenstuhl of Ehmann volgens de afbeeldingen niet.

Reply to
HWtn

l2=

Zie ik nergens daar. Let wel, de vrouwtjes zijn altijd een-talig. Alleen de mannetjes kunnen bi zijn, (en zijn dat tegenwoordig vrijwel altijd)

Jan

Reply to
Anonymous

Conrad staat nou niet bekend als de voordeligste zaak. Ook zag ik op hun site een Brennenstuhl stekkerdoos en die blijkt nogal wat slechte beoordelingen te krijgen. Ehmann kreeg betere en vandaar dat ik toen maar meteen naar de eigen site van Ehmann ben gegaan.

Ja, die met niet-geschakelde contacten erbij vind ik ook interessant.

Hm. Ik vraag me af of de computers meer dan 7 watt gebruiken als ze in de slaapstand staan. In standby gebruik ik ze nooit. Enfin, het is me nu wel duidelijk waarom ik daar op moet letten. :-)

Massimo

Reply to
Massimo

Dank voor je uitleg.

Hehe, dat verwacht ik natuurlijk niet. Maar is het een 'redelijke' bescherming tegen indirecte blikseminslag? Zo in het algemeen?

Massimo

Reply to
Massimo

Nou nou, bedankt hoor voor bovenstaande uitleg. ;-) Dat wist ik al, ik heb me wat slordig uitgedrukt, dat is al.

Massimo

Reply to
Massimo

:-)

Massimo

Reply to
Massimo

Hé, dank voor de correctie. Ik dacht te weten wat het betekende; niet dus. 'Schakeldrempel' snijdt tenminste hout.

Massimo

Reply to
Massimo
  • Massimo:

Waarschijnlijk wel.

Het valt echter te verwachten dat zo'n master/slave schakelelaar ook gevoelig is voor blindvermogen, en ik verwacht dat een gemiddelde PC zich daar ook in "uitgeschakelde" toestand schuldig aan maakt.

--
Martijn van Buul - pino@dohd.org
Reply to

Massimo:

Je kunt ook gewoon binnenlopen bij de Handyman. Je ziet hem bijvoorbeeld hier staan:

Zo'n Master-Slave-stekkerdoos kan bijvoorbeeld ook gebruikt worden als standby-killer voor de tv. En wellicht zijn er meer toepassingen denkbaar waarin een wat hogere drempelwaarde van pas kan komen. Overigens bestaan er wel degelijk van die stekkerdozen met een vaste, niet-regelbare drempelwaarde. Bij stekkerdozen die wel regelbaar zijn, gaat het dus om een wat luxere uitvoering.

Reply to
Sjoerd

Massimo formuleerde op woensdag :

Ik weet niet zeker hoe de situatie nu is, maar in mijn tijd werden veel beveiligde contactdozen verkocht, maar die waren niet bestand tegen een indirecte blikseminslag. Daarvoor waren aanpassingen nodig in de meterkast. Overspanning als gevolg van inductie door een bliksemontlading kan ook op de nul of aard-aansluiting ontstaan.

--
No trees were killed in the sending of this message; however a large
number of electrons were terribly inconvenienced.

Tegen inductieschade is maar *een* kruid gewassen: Stekkers uittrekken.

--
Martijn van Buul - pino@dohd.org
Reply to
Martijn van Buul