12 volt lampen - adapter?

Op Koninginnedag hebben we een staande Ikea lamp gekocht met 3 halogeen lampen van 12 volt. Het snoer onderin was doorgeknipt en er was later een gewoon twee-aderig elektrasnoer weer aangezet. Maar volgens ons zou het best kunnen dat er nog een adapter tussen gezeten heeft. Net als bij het Ikea wandspotje dat we al hadden. Als dit zo is, hoe kunnen we dat dan oplossen?

Hartelijk dank voorje reactie.

ET

Reply to
ETET

Ja, je zult toch gewoon een trafo moeten kopen, want 12V lampen op 230 V netspanning geeft alleen maar even heel veel licht :-)

Er zit toch geen netstekker aan? Dat zou zo ongeveer misdadig zijn, denk ik... Wat voor lampen zijn het? De rekensom is vrij eenvoudig: volt x ampére = Watt. Dus 3 * 12 * x is wat je nodig hebt. "x" moet je even zelf uitvinden. En dan een trafo voor dat vermogen kopen.

Reply to
joop g

"ETET" schreef in bericht news:hrkboh$2ja4$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net...

Als die 12voltlampjes direct aan het snoer hangen, dan kan je er inderdaad niet zomaar een stekker aan zetten, het beste kan je dan naar de Praxis ofzo gaan en daar een trafo kopen van voldoende vermogen. PR

Reply to
Poecilia Reticulata

Op Sun, 2 May 2010 19:11:37 +0200, schreef "ETET" het volgende.

Zit die adapter/transformator niet toevallig in de voet van die lamp?

groetjes Henk

--
#Een reactie van de vraagsteller of een gegeven oplossing
gewerkt heeft wordt zeer op prijs gesteld#

Halogeen voorschakelapparaat kopen. naar keus halfgeleider (ten onrechte ook halogeentrafo) of een echte trafo, (bij Conrad bv, of kijk op

Jan

Reply to
J. J. Lodder

Ook een goede. Die electronische ballast kan best klein zijn. Een eenvoudige methode om dat zonder slopen uit te vinden is de weerstand van een lampje te meten, en te kijken of de totale weerstand een derde daarvan is.

Jan

Reply to
J. J. Lodder

halogeen

een

gezeten

Totale weerstand (3 lampjes +bedrading etc) = 1/3 van weerstand 1 lampje?

Reply to
bestweter

Ja. In elk geval ongeveer. Indien ze parallell geschakeld staan.

En natuurlijk indien het lampjes van gelijk vermogen betreft, maar ik denk dat je beter een keer een goed boek over electronica kan kopen als je ernaar moet vragen, niet zijnde de topicstarter.

"ETET" schreef in bericht news:hrkboh$2ja4$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net...

Zit er een stekker aan dat snoer of hangen de aansluitingen los? In het laatste geval kun je de lamp even op een autoaccu aansluiten. Gaan de lampen normaal branden dan heb je een transformator of adapter nodig. Anders zit die er klaarblijkelijk al ergens in.

petrus bitbyter

Reply to
petrus bitbyter

Ja,

Jan

Reply to
J. J. Lodder

"petrus bitbyter" schreef in bericht news:4bdeba80$0$21126$ snipped-for-privacy@dreader17.news.xs4all.nl...

Allen hartelijk dank voor de tips. Ik vroeg het voor mijn broer, dus ik kan sommige vragen niet beantwoorden. We gaan er mee aan de slag en ik laat nog even weten of we het brandend hebben kunnen krijgen.

Dank!

Ellen.

Reply to
ETET

De koudweerstand van een 12V/20W halogeenlampje is < 1 ohm. Dat is met een eenvoudige multimeter al niet goed na te meten. Bepalen of er 1, 2 of 3 parallel staan wordt op deze manier nog lastig, zeker als er ook nog eens niet 100% bedrading in het spel is.

Of wil je alleen meten of er een elektronische trafo in de voet zit? Dan zul je met een multimeter waarschijnlijk geen (of heel even) een verbinding zien.

Je kunt er ook een lampje uit trekken en meten of er een verbinding is tussen de lampvoet en het snoer dat er uit komt. Zo ja: trafo nodig.

--
Stef    (remove caps, dashes and .invalid from e-mail address to reply by mail)

"I'm not afraid of dying, I just don't want to be there when it happens."
-- Woody Allen
Reply to
Stef

"ETET" schreef in bericht news:hrnbs7$lof$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net...

We hebben nieuwe lampjes gekocht en op lamp op de autoaccu aangesloten. Ze branden! We gaan op zoek naar een trafo. Allen hartelijk dank voor het meedenken. Als we het werkend hebben gekregen, laat ik het nog even weten.

ET

Reply to
ETET

Maar eigenlijk is het van de gekke, dat je een lamp koopt en er daarna nog een trafo moet bijkopen ;-) Dat is niet de bedoeling lijkt mij...

--
groeten, pleerol (pleelol, in het Chinees) :-)
Iedereen heeft gelijk, want niet iedereen IS gelijk.

Precies, gewoon terug naar de winkel, nietwaar?....

Reply to
Gerard

Is volgend jaar weer open.

Reply to
bestweter

Dan id net de garantie voorbij, jammer maar helaas.

Reply to
Gerard