Zenerdioder lave spændinger < 5 V - Page 2

Re: Zenerdioder lave spændinger < 5 V

BZX'erne regulerer end ikke endnu ved de 60 mA, så det er en blindgyde.

Formålet var ikke det økonomiske i dettte tilfælde, men at få så lav
impedans som muligt - regulator giver større impedans. Alternativt skal
jeg afprøve mange flere typer - det bliver ikke denne gang.

Så en regulator på i første omgang, og jeg vil pusle videre med
zener-sjov en dag, hvor der er mere tid ;-)

Tak for hjælpen Erik og alle øvrige som deltog.

Venlig hilsen
Finn

Re: Zenerdioder lave spændinger < 5 V
Hej Finn

For sjov kan du jo prøve den meget simple og billige løsning at
stable almindelige dioder og sammenligne resultaterne.

Mvh Max

Re: Zenerdioder lave spændinger < 5 V

Var i overvejelserne på et tidspunkt, og den prøver jeg sør'm lige at
teste, nu du nævner det Max og der er blus på kolben - havde glemt den
igen i kampens hede ;-)

Venlig hilsen
Finn

Re: Zenerdioder lave spændinger < 5 V

Forudsætning: - ved små størrelser på load !!  ( < 10-15 mA)

Har nu prøvet med en håndfuld 4148.. Det virker fint, og helt efter
bogen. De er tov'li til tider, de zener ;-/

Spænding blev lidt i overkanten, men så udskiftede jeg den ene med en
Schottky fra skuffen, og så røg jeg for langt ned i spænding.

Gad vide om ikke både alm. dioder og Schottky's støjer mindre end zener
og gængse regulatorer.. så der der jo også en gevinst at hente ;-)

Med lidt pusleri så kan en kombination af alm. dioder og Schottky's
faktisk lave den del spændende varianter af  shunts. Ikke så tosset
endda - jeg vil dyrke det her lidt.

Spændingsstabilit etc. er ikke testet - der er for lidt ti' til
'grundforskning' nu, men det skal sør'm checkes en dag.

Venlig hilsen
Finn

Re: Zenerdioder lave spændinger < 5 V

Almindelige dioder driver en del med temperaturen, spændigen falder med
stigende temp. Man bruger dem faktisk som termofølere nogen gange.

Lige en note til min lowdrop reg. Hvis den går i sving kan den stabiliseres
med en lille kondensator parallelt med zener + seriemodstand.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Zenerdioder lave spændinger < 5 V

Tak for info vedr. selvsving.

Ja Silicium dioder er ikke det mest stabile, men jeg vil udnytter
driften til en fordel. Lægger tomgangsspænding lidt over målet, og ved
strømtræk og medfølgende varmestigning drysser den nær måske lidt under
målet..

Jeg har for det meste arbejdet fra 5 V og opefter, så lave spændinger
herunder kræver, at jeg lige skal have ti' til at forske lidt mere i
området.

Hører til oldtimerne, der også udforskede de gamle germaniumtranser OC71
mfl., da de blev opfundet i ruder konges tid ;-)

Venlig hilsen
Finn

Re: Zenerdioder lave spændinger < 5 V

Husk at strømmen i en parallelregulerende diode falder, når forbruget
stiger. Men hvis du kobler den termisk til forbrugeren, kan stabiliteten nok
forbedres.

Ahh, bringer minder frem fra dengang jeg byggede en lille lomme AM radio med
tre af disse OC'er. Den var fra en af disse gamle små elektronikbøger med
grundlærdom og diagrammer over små sjove ting.  :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Zenerdioder lave spændinger < 5 V

Lav impedans så må du smide en opamp på som buffer. det er meget brugt hvis
man har flere forbrugere på en referance.

Jacob

Re: Zenerdioder lave spændinger < 5 V

Ja tak for det Jacob, en brugbar løsning.. utroligt så meget man skal
hægte på, blot fordi 'dumme' zener spiller korstbar ;-)

Venlig hilsen
Finn

Re: Zenerdioder lave spændinger < 5 V

Eller lav en lille 3-transistors diskret i stil med den her, bare med en
anden zener, eller evt en LED som reference:
http://home19.inet.tele.dk/ulsm/lowdrop-reg.bmp

Den lavede jeg engang jeg skulle bruge noget 3.3V til audio. Da jeg lagde
print ud brugte jeg en LP2985, og blev overrasket over at den støjede
betydelig mere end den diskrete, selv med afkobling af den interne
reference. Faktisk fandt jeg ikke nogen IC der kunne slå den diskrete i
støj, så jeg var nødt til at sætte en 150 ohm i serie og en 22uF til stel
efter IC'en. Der var ikke lige plads til at lægge ud til den diskrete... :-/

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Zenerdioder lave spændinger < 5 V

Den low-drop ser ikke så ringe ud.. jeg gemmer den til et andet modul
der er på trapperne. PCB er allerede klar til 3.9 V delen, og der er der
heller ikke plads til stumperne.. ærgeligt nok ;-)  tak for diagrammet
Ulrik.

Venlig hilsen
Finn

Re: Zenerdioder lave spændinger < 5 V
Hejsa

Kig lige på ADP3000

http://www.aargang64.dk/aprs/docs/datablade.html

det virker bare. Lidt mere besværligt; men mere driftsikkert.

--
Med venlig hilsen, OZ1GNN

Christian Treldal
Re: Zenerdioder lave spændinger < 5 V

Ja et godt bud Christian, men ikke en switching regulator til det her
projekt - analog audio - og de karle støjer noget så grusomt.

Venlig hilsen
Finn / OZ8ZQ

Re: Zenerdioder lave spændinger < 5 V

Hmm. er der ikke noget med at en zener også støjer. Det er formodentlig
enklere at bortfiltrere 40kHz. Held og lykke med projektet.

Christian Treldal, OZ1GNN
Re: Zenerdioder lave spændinger < 5 V

Den switcher ved 400khz, det er da nemet at filtrere, hvis nogen kan
"høre" 400 kHz ja så har de fandeme god hørelse. :-)
mvh Erik

Re: Zenerdioder lave spændinger < 5 V

Ja, problemet med zenerstøj er velkendt, og lige her har det mindre
betydning, da de 3.9 (- ~0.6 = 3.3V) skal forsyne en digitale del af en
  audio converter.

Og den digitale støj er et uønsket problem (i dette tilfælde).

Spændingen indgår som én i et kompleks af en række (8-10)
spændingsforsyninger, hvor hhv. analoge og digitale dele har adskildte
forsyninger - herunder også galvanisk adskildt i nogle tilfælde.

Venlig hilsen
Finn

Re: Zenerdioder lave spændinger < 5 V

Hvis det skal være shuntregulering, hvad så med TL431 og to modstande?

http://www.st.com/stonline/products/literature/ds/4467.pdf

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Site Timeline