Zenerdiode regulering af spænding til en LED

Hej,

Det er efterhånden ved at være et par år siden at jeg har rodet med
elektronik, så lidt af min viden er desværre noget blakket :)

Er det korrekt husket at hvis jeg sætter en 3v LED i serie med en 3v
Zenerdiode og en mostand, så vil der altid komme ca. 3v til min LED,
så længe forsyningsspændingen er over 3v??

Jeg skal bruge det til at styre noget lys på en modelbane, hvor jeg
gerne vil have så stabil lys på lokomotivet som muligt, og gerne med
så ens belysning uanset hastighed (spænding)...

Mvh. Morten

Re: Zenerdiode regulering af spænding til e n LED
nej zener skal i parallel med lysdioden og begge sættes i serie med
modstanden, men løsningen kan ikke anbefales idet du ikke har kontrol
over strømmen i lysdioden.
Den bedste løsning vil nok være at lave en lille konstantstrømsgenerator.
mvh Erik

Re: Zenerdiode regulering af spænding til en LED

Lysdioden og zenerdioden skal sidde parallelt! Zeneren skal vende omvendt af
lederetningen.
Modstanden skal du så have før de to dioder, selv ville jeg nok vælge en
lidt større zener (eks 4,7V) og så sidde en modstand foran lysdioden også,
for at begrænse strømmen igennem den!

Brian

Re: Zenerdiode regulering af spænding til en LED

Overvej evt. en spændingsregulator 78L02 til formålet.

--
Kim

Re: Zenerdiode regulering af spænding til e n LED

Download programmet: http://www.miscel.dk/MiscEl/miscelLeds.html
Find siden "Leds" og vælg kredsløbet "T (DC)"

Det er nok det bedste kredsløb til formålet.

Re: Zenerdiode regulering af spænding til en LED

Nej

Du kører ikke digitalt ?

Så er ordet konstantstrømsgenerator, se min private hjememside.

Re: Zenerdiode regulering af spænding til en LED
Hvad med en konstantstrøms generator, en LM317 og en modstand på 120 Ohm.
         ______
        |______ |   120Ohm |                                            |

Håber det lille diagram kan læses.

MvHilsen Michael