Zenerdiode i harddisk?

Jeg fik sat en forkert strømforsyning (19V) til min eksterne Seagate 500GB, og død var den :o(( Jeg har skilt den ad, og det er 12V der er kortsluttet, mellem gnd og 12V sidder noget der godt kunne være en Zenerdiode, kan man være heldig at det bare er den der er basket, måske pga fejlpolarisering?

Er det en Zener?

Mvh Thomas H. -

Thomas H.

"Thomas H." skriver:

DOH !

Ligner en overspændingsbeskyttelse.

Lod den ud og mål om den er kortsluttet - og om kortslutningen mellem 0 og 12 volt er væk. Jeg har arbejdet en del med japanske switchmodes, her monteredes oftest en zenerdiode på udgangen af strømforsyningen. Når en "klaphugger" så kortsluttede 2 forsyninger (eksempelvis 5 volt og 35 volt) tog zeneren "skraldet". Til gengæld brændte den af (kortsluttede, det gør halvledere ofte) og beskyttede logikken (cpu kort osv.) der oftest var forsynet af

5 volt. Som var det nok at skifte zeneren, så var udstyret i live igen. Havde man ikke en ny zener kunne man altid fjerne den kortsluttede og så komme videre på den måde................selvfølgelig kun midlertidigt.

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Ja jeg fik det helt dårligt :o(

Jeg har en gammel 60GB Seagate, der sidder noget lign., der står ikke det samme, men mon ikke man kan lodde den i? Er det bare en 12V Zener?

Reply to
Thomas H.

"Thomas H." skrev i en meddelelse news:46e55756$0$7603$ snipped-for-privacy@dreader2.cybercity.dk...

Hej Thomas

Jeg fik på en eller anden måde vendt forsyningen til en Seagate 120 GB, så de 12 V kom på 5 V og omvendt. En eller anden dum sikrings diode der gik fra +12 V og til stel kortsluttede. Jeg fjernede den, og harddisken kører fint her et år efter. Min tanke var, at enten gik det eller også var det skrot ;o) Man kan være heldig!

Vh

Svend Åge

Reply to
Svend Åge Sørensen

"Svend Åge Sørensen" skrev i en meddelelse news:46e6b2b0$0$2701$ snipped-for-privacy@dread12.news.tele.dk...

Ok, men hvordan finder jeg ud af, om det ER en 12V Zener og evt. hvor kraftig den skal være??

Reply to
Thomas H.

Jeg lavede samme nummer med en disk for nogen tid siden, og havde egentlig opgivet den, men kunne da godt tænke mig lige at prøve om den kan reddes. Er der nogen der kan sige hvordan man finder den her diode?

--
Rado

You can always tell the pioneers - they're the ones with arrows in their
Rado

"Thomas H." skriver:

Behøves den at være der ?

Lav nu forsøget jeg beskrev.

Hvis ikke den var nødvendig, sad den er ikke. Den koster nemlig penge...

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Jeg tør ikke køre uden da harddisken er MEGET vigtig for mig. Jeg kan selvfølgelig lige prøve at lodde den ud og se om den ER kortsluttet. Men mon ikke en der ligner lidt fra en anden harddisk kan bruges, de har jo samme indgangsspænding.

Reply to
Thomas H.

"Thomas H." skriver:

Er den død nu ?

Hvad er der så at tabe ?

Var det ike det jeg skrev at du skulel gøre ?

Hvis den sidder som en beskyttelesdiode mellem 0 og 12 volt kan den sagtens køre uden.

Ikke korrekt, man kan sagtens indbygge sikringskredsløb som i normal drift ingen betydning har.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

"Thomas H." skrev i en meddelelse news:46e55756$0$7603$ snipped-for-privacy@dreader2.cybercity.dk...

Det var den der kortslutter, fandt en fra en gammel harddisk og nu kører det! :o)) Phew det var en lærestreg.

Reply to
Thomas H.