Zenerdiode

Hej!

Hvad sker der, hvis man bytter rundt på polerne på en zenerdiode? Brænder
den så af eller?

Mvh.
Kim

Re: Zenerdiode

Nej ikke nødvendigvis, men spændingsfaldet er anderledes. En 4.9V silicium
zenerdiode har ~4.9V over sig når strømmen løber den ene vej gennem den, og
~0.7V når den løber den anden vej.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: Zenerdiode
Ok, tak.
Jeg er nemlig i tvivl om hvor vidt jeg har vendt en zenerdiode forkert. Jeg
kan selvfølgelig måle på den og finde ud af det så :-)
Zenerdioden er firkantet og har en streg ned i den ene side. Så vidt jeg kan
se, har jeg sluttet den til plus... det er et stykke tid siden, at jeg
lavede det.

Mvh.
Kim

og

Re: Zenerdiode

Det afhænger lidt af diodens funktion i det kredsløb du sidder med, men
normalt er en zenerdiode tilsluttet med katode mod plus, altså den side med
den lille sorte streg.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: Zenerdiode
Ok, tak. Så har jeg vist vendt den rigtigt. Jeg tror dog også, at jeg
kiggede i databladet dengang, men man vil jo gerne være på den sikre side.

Mvh.
Kim Therkelsen

med

Site Timeline