yamaha transformator

Jeg står og mangler en transformator til en tuner.
Yamaha TX 350

De eneste detaljer jeg har, er nogle tal og bogstaver som sidder på et
klistermærke på den gamle:
XD677
A-7 3K2 TK.

Den er indbygget på printplade.

Nogen der kan hjælpe?

Mvh.:  Michael P.

Re: yamaha transformator

Hvor mange ben har den ?

Er det en switchmodeforsyning, eller en traditionel ?

Hvilke komponeneter kommer efter transformatoren ?

Klaus

Re: yamaha transformator

5 stk.
*        *
*        *            220 v. ind på denne side (den midterste
          *            er ikke i brug)

hvordan ser man forskel?

2 ledninger til Power tænd/sluk.
2 ledninger til hovedprintet, til en sektion som hedder "power suply"
Bestående af kondensatorer og modstande. sektionen er delt op i 10 og 6 v.

Michael

Re: yamaha transformator

Nemt !

En switchmode ensretter oftest 230 volt til 310 VDC og hakker det i stykker
med en transistor. Kræver elektronik inden transformatoren.

Nemt, nemt, nemt. Der hvor ledningerne går til printet sidder formodenligt
enten en ensretterbro eller 4 dioder og en stor kondensator., Mit bud ville
være at den lyt er på 16 volt, så skal du have en transformator på 9 - 10
volt.

Har du mulighed for at tage billede af powersektionen vi kan se ?

Klaus

Re: yamaha transformator

Det er så en traditionel. Der er ingen komponter under, eller i direkte
nærhed.

ville

Der er rigtigt nok 4 dioder og en stor kondensator (25v 2200uF

Desværre ikke.

Kan ikke "afvikle" den da spolerne ligger inde i ringen.
Det er sekundærspolen der er defekt (tror jeg). Jeg kan se noget brunt som
ligner ir nede under isoleringen.

Mvh Michael P.

Re: yamaha transformator

Hvis du har 230Volt ind på den ene side af din traffo så er det ikke en
sw-mode.

Er det primær (230V) viklingen der er agbrudt ?
Hvis det er kan du være heldig at der sidder en termosikring inde i
transformatoren, denne sikring kan du prøve at kortslutte "husk at montere
en sikring på 230 ledningen" og så måle hvad der kommer ud på secundær
viklingen.

-

Alternativt kan du afvikle din transformator, når du gør det tæller du hvor
mange viklinger der er på hver side. Du kan så regne ud hvad spændingen
burde være på udgangen.

Uout = Uin / (PN / SN)

Uout = den spænding der kommer ud af den traffo.
Uin = 230V
PN = Antal viklinger på primær vikling (230V siden)
SN = Antal viklinger på secundær siden "output"

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Totalt overkill. Da apparatet alligevel kan køre under +/-10% spænding tager
man bare et sjus og gætter sig til en spænding.

Klaus

Re: yamaha transformator
tager

Jeg ville også selv gætte mig lidt frem ved at se efter hvad selve
stømforsyningen indeholder af komponenter, Mit get i denne sammenhæng er
9Vrms.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Mit næste spørgsmål er så:
Hvad siger jeg til forhandleren (evt online)?
"Davs - jeg skal bruge en???? (man vil jo nødig virke dummere end man i
virkeligheden er)

Jeg har været inde hos Expert med den. De ville ikke oplyse nogen data, men
kunne da fortælle at de skulle have ca. 600 kr. for en ny.
Vildt, når tuneren kun koster 700 brugt.

Hvor er det evt. billigst at købe en ny?

Mvh. Michael P.

Re: yamaha transformator

Du kan jo bare sige at du skal bruge en traffo giver 9Vrms og så hvor stor
effekt den skal kunne klare "det står sikkert bag på tuneren".

men

Prisen på en lille traffo variere nok ikke ret meget så prøv den nærmeste
elektronik foretning, du kan også prøve Hennings Elektronic "tlf 86846022".
Hvis du bor i midtjyland kan det også være jeg har noget liggende du kan
bruge (9V / ca 10W)

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Jeg bor desværre på sydfyn.
på bagsiden af tuneren står der 7W

Re: yamaha transformator
nærmeste

Så kan du jo passende spørge Ole Geisler, han svare tit på spørgsmol om B&O

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Men nu tror jeg at jeg har fået tilstrækkelig svar, til at jeg kan forklare
hvad jeg skal have, hvis jeg kommer til en forretning.

Jeg takker begge for hjælpen.

Mvh. Michael P.

Re: yamaha transformator

Har, han er selvstændig erhvervsdrivende nu. Reptech hedder "biksen"
vidst.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: yamaha transformator

Forhandler ?

Sidst jeg havde problemet tog jeg en fra en univesal lysnetadaptor der
alligevel bare lå og rodede på loftet.

det er Modelbane Europas hjemmeside