Y-kabel til balancerede mikrofoner

Jeg skal ha lavet et Y-kabel (dvs. et kabel med XLR stik hvor to balancerede
mikrofoner (evnt. kondensator) kan til sluttet én indgang).

Jeg er ret sikker på jeg så et sted hvor der var monteret nogle modstande,
men jeg kan ikke finde det. Om det reelt er nødvendigt ved jeg ikke.

Nogen der ved noget?

--
Vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk/salg

Re: Y-kabel til balancerede mikrofoner

Hvis du bare skal have forbundet 2 identiske dynamiske mikrofoner med
hinanden er det bare "lige igenem"
Måske de kan komme til at lyde lidt klemt.

Hvis vi taler om 2 kondensatormikrofoner hvor der er batteri i, vil det
måske virke, måske bliver udgangssignalet forvrænget, og så er modstande en
fordel.

Men skal du bruge Phantom er det ikke sikkert at indgangen i mikseren kan
levere strøm nok til 2 mikrofoner samtidigt, det må komme an på en måling.

Men hvorfor i alverden vil du tilslutte 2 mikrofoner til sammen indgang?

Mvh. Uffe Ravn

Re: Y-kabel til balancerede mikrofoner

Det er absolut en løsning, der må frarådes.

kondensatormikrofonernerne i givet fald elektronisk balanceret eller med
trafo?

Hvilken type/fabrikat/kvalitet mikrofoner er der tale om?

Under alle omstændigheder kan en løsning med 2 stk., 10 kOhm fra hver
mikrofon til den balancerede indgang (altså både varme og kolde leder).
Det resulterer i 20 kOhm mellem de 2 mikrofoner og en mindre belastning af
den balancerede indgang. Men du får et forholdsvis stor tab, og så er det
spørgsmåles, om indgangen er følsom nok.

Husk med XLR-stik er ben 2 den varme, ben 3 den kolde og ben 1 skærm/stel.
Karsten H. Jensen

Re: Y-kabel til balancerede mikrofoner
Der er tale om professionelle mikrofoner. Både dynamiske og
kondensatormikrofoner som for begges vedkommende er trafobalancerede (går
jeg stærkt ud fra!). Hvad skulle problematikken så i øvrigt være med den
elektroniske balancering?

Det lyder lidt sært. I så fald vil mine mikrofoner blive højimpedance med en
modstand højere end input på mikrofonindgangen. Det kan da aldrig være
rigtigt?

Hvad er det jeg skal undgå generelt? at den samlede impedans bliver mindre
ved parallelkoblingen? at mikrofonerne belaster hinanden? andet?

--
Vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk

Re: Y-kabel til balancerede mikrofoner

Hvorfor så ikke bare bruge en ekstra indgang?

Mvh. Uffe Ravn

Re: Y-kabel til balancerede mikrofoner

Det er til et professionelt videokamera med kun en enkelt balanceret
stereoindgang.

--
Vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk

Re: Y-kabel til balancerede mikrofoner

Hvad er problemet så?.... Er det ikke bare noget med at mure et adapterkabel
sammen, så du kan knalde en mic i hver indgang?...

Den optimale løsning er dog en lille preamp/mixer ting med phantompower..
Kig hos http://www.canford.co.uk De har et stort sortiment af spøjse
interfaces og lignende der bruges i broadcast industrien...

Kan ikke lige huske om man skal være momsreg. for at handle med dem, men om
ikke andet smider du bare en mail efter mig - du har vist stadig min
mailadr. efter noget højttalersnak en gang..

mvh

Peter

Re: Y-kabel til balancerede mikrofoner
Problemet er at der skal bruges 3-4 mikrofoner ved sjældne lejligheder -
derfor et par Y-kabler.

Jo, det er også lidt tanken. Vedkommende videomand skal ud og købe en 4ch
digitalmixer i stedet for at rode med de mic. indgange på hans kamera når
han får taget sig sammen. Så jeg gider ikke nogen forkromede løsninger hvis
det ikke er absolut nødvendigt, og det er det ikke i første omgang.

Tak, men det er ikke noget problem denne gang. Tak for linket - dem kender
jeg ikke.

--
Vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk

Re: Y-kabel til balancerede mikrofoner

Så løses problemet ved anskaffelse af en lille mikser, der kan håndtere
opgaven. Slet og ret.

Hvilken mikrofonopstilling ville du forestille dig med 3-4 mikrofoner koblet
til den samme indgang? Hvordan kan du være sikker på, at mikrofonerne - selv
af samme type - vil have samme følsomhed/impedans?

Altså skal det være seriøst, så en lille mikser - evt. med indb.
phantom-power til kondensatormikrofoner. Alt andet er blasfemi set ud fra et
seriøst/ professionelt synspunkt.

Karsten H. Jensen

Re: Y-kabel til balancerede mikrofoner
Det siger jeg ikke. 4 mikroner giver 2 stk på hver indgang. Stereo = 2.

Det er jeg ganske enig i - sagen er bare her at det skal være bærbart så en
Yahama/Behringer e.l. mixer er ikke lige sagen. Den professionelle version
koster 35K. Til gengæld ville en hjemmelavet drevet af 9V batteri kunne
gøres for en slik. Det kan blive resultatet, men ikke lige nu.

Mit oprindelige indlæg gik også kun på at finde den rigtige måde at lave et
Y kabel på til dette formål mht. størrelsen på modstande. Foreløbig er det
kun blevet til løse ideer.

--
Vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk

Re: Y-kabel til balancerede mikrofoner

Ah...

Igen: Canford har en serie preamps, mixere etc. der er specifikt beregnet
til dette.. Det er ikke de billigste, men til gengæld er det en kompakt plug
and play løsning

Kig f.eks på varenummer
93-791
eller for den sags skyld et par stykker af denne:
58-458

Skal det være *helt* efter bogen skal du på jagt efter en ENG mixer som de
kaldes i broadcastbranchen, men hvis du nogensinde har set hvad den slags
grej koster ville du nok blive lidt bleg :-) Til gengæld har du så noget
grej der er nærmest umuligt at ødelægge uanset hvor stor en indsats du gør
for det...

Nogen der kan huske de gamle Nagra båndoptagere som DRs journalister rendte
rundt med indtil for ganske få år siden?... Imponerende levetid...

Hvis det ikke behøver være helt så mobilt ville en lille Behringer eller
Mackie mixer klare opgaven helt fint uden at koste en går på landet

Forresten:
http://www.monacor.dk/shop/produkt_blad.php?varenr20%0050

Har dog ikke phantompower, men opfylder vist ellers behovet..

/peter

Re: Y-kabel til balancerede mikrofoner

Det ER også svære når ingen i gruppen ved hvilke mikrofoner der er tale om.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Y-kabel til balancerede mikrofoner

Der har vist stået, at det drejede sig om professionelle mikrofoner - det
gør jo ikke konstellationen bedre.
Karsten H. Jensen

Re: Y-kabel til balancerede mikrofoner

Jeg har aldrig være i tvivl om, at det drejer sig om 2 mikrofoner på 1
indgang. Om det så var stereo med 2 stk. Y-kablereller ej, er det jo i denne
forbindelse ligegyldig.

Jo, men så må du jo selv eksperimentere dig frem. De værdier, jeg gav, er
værdier, der sædvanligvis virker på lignende opgaver.

Det hele virker på mig som om du vil putte en ferraimotor i en
pygmæambulance.
Karsten H. Jensen

Re: Y-kabel til balancerede mikrofoner

En SQN4 kan lejes hos www.ebh.dk for 400 kroner om dagen. Det var
måske en mulighed?

Har du overvejet, om opgaven evt. kan løses med én boom-mikrofon i
stedet?

Men skriv lidt mere specifikt om, hvad opgaven er og hvad du har af
udstyr. Så er det nemmere at komme med kvalificerede råd.

--
Kåre

Re: Y-kabel til balancerede mikrofoner

Hvis ellers lyden skal kunne bruges professionelt, så er og bliver det noget
fikumdik :-)

Du vil få en masse fasefejl og andre spøjse ting, navnlig når de to
membraner arbejder modsat af hinanden.

Den rigtige måde er ikke at gøre det sådan :-)

Claus

Re: Y-kabel til balancerede mikrofoner

Så anskaf en lille mikser - evt. fra:

http://www.aage.dk /

Dwer har en del at byde på.

Anvender du professionelle mikrofoner, må der da også være mulighed for en
lille mikser.
Karsten H. Jensen

Re: Y-kabel til balancerede mikrofoner

Uhensigtmæssig belastning. Manglende galvanisk adskillelse.

Jo, da, for at undgå gensidig påvirkning af hinanden - bl.,a,.
belastningsmæssigt. Du kan ikke både blæse og have mel i munden samtidig
med at få det af ørerne.

Er det ikke nok?

Karsten H. Jensen