Xtal / osc

Jeg har tenkt meg å bygge en "frekvenskalibrator" for AVR intern RC osc,
og trenger 1 "baudrate"-xtal / osc, 75*2^x:

  7,3728 MHz
14,7456 MHz
29,4912 MHz
58,9824 MHz

Utgangen skal rett inn på en kjede av 74x393 og videre til en GAL16V8 (20V8)

Det blir et Veroprosjekt.

Jeg tror at ved bruk av osc. er det godt mulig å veroe opp selv den
høyeste frekvensen. Eventuelle motforestillinger er ønskelig.

Dersom jeg velger xtal, ser jeg for meg noen problemer:
Jeg trenger et godt skjema og anbefaling av krets.

Hvot høyt i frekvens er det hensiktsmessig å satse på?

ELFA og Farnell har ikke relevante verdier for xtal eller osc. Hvor bør
jeg så lete? Hvis der ikke skulle være en gavmild sjel som ville forære
meg en, eller eventuellt byttet mot en meter 1/4 w motstander eller
lignende ;-)

HM

Re: Xtal / osc

Hej Harald

Da du "kun" skal lave et stk, kan du satse på den højeste frekvens
58,9824 MHz.

Krystaller/krystallet kan bestilles her:

http://www.eska.dk /

-

Hvis du skulle lave mange kunne det betale sig at se på krystalprisen
sammenholdt med frekvensen og evt. lave et PLL kredsløb til at generere
frekvenserne.

hilsen

Glenn

Re: Xtal / osc

Der er ikke de aktuelle frekvenser lagervare.

Nei, det blir nok bare en.
Nedtellerene er en del av løsninger.
PLL "overskrider" nok kompetansen min,

HM

Re: Xtal / osc

29.491200 MHz oscillator er standard vare fra digikey, 2.35E2%82AC% ved et
stk.

http://catalog.digikey.com/scripts/partsearch.dll?Detail?name3D%SE1809-ND

og den samme eller lignende kan sC3%A5 vidt jeg ved fC3%A5es programmeret=
 til
en frekvens is omrC3%A5det 1-100MHz for ca. samme pris

-Lasse

Re: Xtal / osc

Hej Harald

Læs: http://www.eska.dk/spec/specifying_crystals.htm
De to største krystaller bliv nød til at være 3. overtone. Det kræver
noget mere kredsløb end ellers.

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: Xtal / osc

Man skal vel kun have det højeste og så dividere sig frem til
de andre ?

--
Mvh Max

Re: Xtal / osc

Ja?

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: Xtal / osc

Jeg skal bruke det høyeste , rimelig tilgjengelige. ( delinger blir for
lite, derfor blir det 16. Jeg trenger bare en kilde.

HM

Re: Xtal / osc

Derfor ønsker jeg meg ferdig osc.

HM

Re: Xtal / osc

Så er det jo bare at bestille en. Tror ikke på at der er nogen der har
sådan en liggende.

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: Xtal / osc

Hej Harald

Jeg tror at du kan specificere frekvensen og købe en færdig oscillator
hos dem:

http://www.eska.dk/osc/osc.htm

Kontakt dem via email eller ring til dem:
http://www.eska.dk /

hilsen

Glenn

Re: Xtal / osc

Hej Harald!!

 - Precision???

Prøv at kigge på http://www.lcaudio.dk/index.php?page=4
det kunne være en mulighed som færdig oscillator, den holder omkring 1 ppm
efter temp. stabilisering, og kan trimmes en smule både op og ned så du
rammer fx. 14,745600 - med neddeling derefter, er det vist precist nok.

Krystaller på "din" frekvens er ikke lagervare, generelt, hvis det skal være
ordentligt skal det være grundtone-krystaller, og du skal dermed holde dig
under 50 MHz.

Pris / precision er umiddelbart bedre jo lavere du kommer ved vores normale
leverandører. Det sagtens lade sig gøre at få slebet et krystal ved Eska på
en given frekvens.

Du kan evt. maile mig på snipped-for-privacy@lcaudio.dk hvis du vil sludre mere om
det...

Lars / Viborg

 - Se vores nye hjemmeside på www.sound2vision.dk

Re: Xtal / osc

Prisen på varene han leverer er "i overkant" av det jeg aksepterer for
prosjektet mitt.

Desuten oppererer han i et marked der jeg ikke har tillit til reelle priser.

Ndetelling er mulig til øverste sams mål ved faktorisering av frekvensene.

29,4912 er også brukbart, men ikke til hvilken som helst pris!

Hvilke priser snakker du om?

Hvordan bygger man PLL?
Jeg trenger osc, med frekvensen 58,9824 MHz, og vurderer en xtalstyrt
PLL. Hvordan bygger man en slik? Er prinsippet Xtal_1 * Xtal_2?

HM

Re: Hvordan bygger man PLL?

PLL design = 340 siders gratis bok hos National Semiconductor
(du finner sikker en måte å være kreativ på som gjør det enda bedre og
enklere;-)
http://www.national.com/appinfo/wireless/pll_designbook.html
Andre kilder;
http://www.uoguelph.ca/~antoon/gadgets/pll/pll.html
http://www.circuitsage.com/pll.html

Mao mye forarbeid for å løse problemet (eller utfordringen - om man skal
spikke fliser;-) for ett eksemplar, plus at veroboarding kanskje ikke er den
helt rette måten å gjøre noe som skal være stabilt i noen og femti
megahertz?

Det finnes forskjellige tilbydere av ferdige PLL
bla
http://www.idt.com/?catID77%8322

Foreslår å skaffe en oscillator på den høyeste frekvens du har bruk for og
så dele ned med mer standard komponenter. Husk på fornuftig utlegg.
Egen erfaring med 18MHz oscillator og wirewrap (lenge siden;-) gjorde at
wirewrapen ble revet opp og et fornuftig jordplan ble plassert  - 2 gangen
var det helt fint, analog signalene til ADC på mikro kom igjennom til 8 bits
presisjon  (sånn sirka;-)

HTH

--
----
Morten

Den enkle metode. Køb en sådan dims

http://www.analog.com/en/prod/0%2C2877%2CAD9851%2C00.html

Den er nem og programmere og har gode støjtal. Du vil nok erfare at det
største problem med en PLL er at den også støjer på alle mulige andre
frekvenser. Man kan på den anden side også få mange lange vinteraftener
til at gå med at støjdæmpe et sådant design;-)

--
Med venlig hilsen
Christian Treldal

Fremragende komponent, og let at have med at gøre på et ordentligt print.

-men Harald skal bruge firkanter, DIL komponenter og VERO board, og jeg
tror ikke kravene til fasestøj er ret høje, til at kalibrere en intern
RC oscillator i en AVR,

Bo //

Site Timeline