XR2206.

jeg siger mange tak! hehe - og så ikke en Ny elektronik konstruktion uden en rettelse... hehe

mvh Rasmus

Reply to
Rasmus Jensen

Hmm - det tyder vel på jeg skal resten af årgangen igennem for at se om der er noget at hente på flip / flop siderne....

Men kender du den / m så send mig en mail her hjem til og jeg skanner igen.

Godt det stadig er *indevejr* endnu.

Mvh, Leif

Reply to
Leif

"Leif" skrev i meddelelsen news:4d3f0ed7$0$56794$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Den kan hentes her de næste 30 dage:

Mvh, Leif

Reply to
Leif

Leif skriver:

Takker

Jeg har et par tilføjlser til konstruktionen, som jeg selv har tilført min:

R21 skiftes fra 100 ohm til 1K trimmer, for at få trekanten på samme DC niveau som sinus.

100 k trimmer i serie med et kontaktsæt der sluttes, når der vælges trekant. Monteres over R 26 for at trekanten får samme størrelse som sinus

Fra midtpunkt mellem F24 og R22 monteres en 100K trimmer for at få firkante til at lægge omkring samme nulpunkt som trekant og sinus.

                        http://www.moppe.dk

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Den konstruktion havde jeg da helt glemt. Iøvrigt sloges vi meget med den på tekniske skole, hvor vi var en del der byggede den. Den lavede unoder på sinus kurven. Jeg stoppede på skolen, før man fik fundet fejlen, og gjorde ikke mere ved den. Men jeg har da generatoren endnu. Prøvede lige at sætte strøm til den. Her kan i se den fejl som den lavede:

(Ved godt det er lidt sløret. Min mobil er ikke god til at fotografere et oscilioscope). Måske skulle man prøve at splitte den ad, finde fejlen og få Klauses modifikationer med . Fejlen burde nok ikke være så svær at finde. Iøvrigt satte vi trimme potentiometre ind som sidemodstande på potentiometeret der reguler frekvensen, istedet for de faste modstande på printet. Så kunne frekvensområdet justeres ind. Vi monterede et sæt trimmere for hver område, som der blev skiftet imellem samme med kondensatorerne, så alle frekvensområderne kunne justeres ind seperat, og man så ikke var afhængig af´nøjagtigheden i kondensatoreren til de forsk. områder.

C. Nielsen

Reply to
Carsten Nielsen

"Carsten Nielsen" skrev

Som jeg husker det, så fandt min elektroniklærer den fejl dengang, og et sted skulle jeg vist også have rettelserne, men hvor papirene ligger i dag, har jeg ingen anelse om.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

Det ligner at flankerne fra firkanten kobler ind på sinusen. Flankerne ligger netop i top og bund af sinusen. Det er vel ikke bare noget afkobling af forsyningen der mangler? Eller at firkant-udgangen på en eller anden måde kan 'se' over til sinus-udgangen (måske gennem waveform vælgeren)?

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

"Ulrik Smed" skrev

Jeg har også gravet lidt i hukommelsen i mellemtiden, jeg mener netop at det lidt yderligere afkoblingskondensatorer der blev tilføjet.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

Efter at have set printudlæget i den scannede artikel, må jeg indrømme, at jeg undrede mig over at det virker.

Det var før stelplaner, afkoblinger, EMC og andet nymodens var opfundet. Etlagsprint og lange baner, ikke noget veldefineret stel, og måske lange ledninger til strømforsyningen. Jo, dengang var det let at lave elektronik :-)

Bo Bjerre skriver:

Og ved du hvad - den virker - også efter 25 år.

                        http://www.moppe.dk

Hej Bo Bjerre

Nu var konstruktionerene i Ny Elektronik jo heller ikke altid af de bedste og rettelserne var talrige. Derimod havde Populær Elektronik et godt samarbejde med det tyske ELV, det gav gode velfungerende konstruktioner. ELV lavede forøvrigt indtil for et par år siden en funktionsgenerator baseret på XR2206.

Den var en lidt ændret udgave af en de lavede for mange år siden som også har været i Populær Elektronik.

Og de har også lavet en baseret på MAX038, med den kreds er desværre udgået fra Maxim.

--
Mvh