XR2206.

Databladet viser ingen kurveformer. Firkant og sinus er lett å skjønne,
men trekant er noe verre. Jeg ser 3 muligheter:

/\/\/\  A, Jeg kaller denne "trekant"

/|/|/   B, og

|\|\|\  C, kaller jeg "sagtann".

Det er B-formen jeg har behov for. Kan den formen realiseres?
-----
C, sim inngang op pin5 / 4. Kan denne seriekoples med en "CD4051"?

Hvor kan eventuellt CD4051 benyttes som SW? Eventuellt, hvilken annen
IC? kan være bedre?. 12V er ønskelig.

Først treng jeg en enkel sin / firkant generator, 0 - ->1 MHz, senere en
med "alle fingsjoner", og så wobulatorfungsjonen. Jeg ønsker også skjema
som kan brukes som eksempel. Aplication notes er også av interesse. (Jeg
kjøpte tre kretser.

HM

Re: XR2206.

Tjek databladet på:
http://www.exar.com/Common/Content/ProductDetails.aspx?ID=XR2206

Side 11 taler de om "pulse and ramp generation"

Wobulator?

Bladet "Ny elektronik" nummer 9 og 10 årgang 1982 (ja, for snart 30 år
siden) havde en konstruktion som du efterspørger - den står
færdigbygget i min garage......

Re: XR2206.
Hej Klaus

Vi andre kalder det nok Sweep. Kredsen kan vidst både
AM og FM moduleres.

Den her kan også det hele der efterspørges

http://www.sandcastle.dk/artikler/Funktionsgenerator%20MG%207000.pdf

Max

Re: XR2206.
Den 12.01.2011 23:56, skreiv Max:

Uten interresse for meg,

Ikke samtidig! Det er snakk om en enkel biks, men det er også snakk om
flere fungsjoner skal sammenstilles, sammen med scoopet.

Takk, den hadde jeg lastet ned. Et bra brukseksempel.

De tingene jeg ikke fikk svar på, får jeg selv prøve ut når kretsene kommer.

HM

Re: XR2206.

Artiklen startede vist allerede i sommernr. 7/8 1982 Vil lige checke næste
gang jeg kommer på loftet, om de stadig er der. Så skanner jeg dem gerne,
hvis der er ønske om det.

Mvh, Leif

Re: XR2206.
Den 13.01.2011 18:15, skreiv Leif:

Jatakk.

Remove "nospam" from adress.

HM

Re: XR2206.

Gerne her også :-)

(Eller link til hvor du lægger den)

--
Uffe Bærentsen

Re: XR2206.

Jo tak....

Re: XR2206.
også ja tak her... :-)

mvh
Rasmus

Re: XR2206.

Sider - 9 stk. -er nu skannet.

Alle der ønsker en pdf tilsendt sender bare deres
email til snipped-for-privacy@siemens.com, så sender jeg derfra.

Filen fylder 9MB plus hvad mailsystemet selv
lægger til, så jeres indboks skal kunne modtage
store filer.

Prøver dog lige at skanne siderne igen i en
opdeling med 2-3 sider i hver.

Mvh, Leif

Re: XR2206.
jeg siger mange tak!
hehe - og så ikke en Ny elektronik konstruktion uden en rettelse... hehe

mvh
Rasmus

Re: XR2206.

Hmm - det tyder vel på jeg skal resten af
årgangen igennem for at se om der er
noget at hente på flip / flop siderne....

Men kender du den / m så send mig en
mail her hjem til og jeg skanner igen.

Godt det stadig er *indevejr* endnu.

Mvh, Leif

Re: XR2206.

Den kan hentes her de næste 30 dage:

http://ge.tt/51pNiFX

Mvh, Leif

Re: XR2206.

Takker

Jeg har et par tilføjlser til konstruktionen, som jeg selv har tilført
min:

R21 skiftes fra 100 ohm til 1K trimmer, for at få trekanten på samme
DC niveau som sinus.

100 k trimmer i serie med et kontaktsæt der sluttes, når der vælges
trekant. Monteres over R 26 for at trekanten får samme størrelse som
sinus

Fra midtpunkt mellem F24 og R22 monteres en 100K trimmer for at få
firkante til at lægge omkring samme nulpunkt som trekant og sinus.

Re: XR2206.

Den konstruktion havde jeg da helt glemt. Iøvrigt sloges vi meget med den på
tekniske skole, hvor vi var en del der byggede den. Den lavede unoder på
sinus kurven. Jeg stoppede på skolen, før man fik fundet fejlen, og gjorde
ikke mere ved den.  Men jeg har da generatoren endnu. Prøvede lige at sætte
strøm til den.
Her kan i se den fejl som den lavede:
http://img20.imageshack.us/i/graphic1cg.jpg/

(Ved godt det er lidt sløret. Min mobil er ikke god til at fotografere et
oscilioscope).
Måske skulle man prøve at splitte den ad, finde fejlen og få Klauses
modifikationer med . Fejlen burde nok ikke være så svær at finde.
Iøvrigt satte vi trimme potentiometre ind som sidemodstande på
potentiometeret der reguler frekvensen, istedet for de faste modstande på
printet. Så kunne frekvensområdet justeres ind. Vi monterede et sæt trimmere
for hver område, som der blev skiftet imellem samme med kondensatorerne, så
alle frekvensområderne kunne justeres ind seperat, og man så ikke var
afhængig af´nøjagtigheden i kondensatoreren til de forsk. områder.

C. Nielsen

Re: XR2206.

Som jeg husker det, så fandt min elektroniklærer den fejl dengang, og et
sted skulle jeg vist også have rettelserne, men hvor papirene ligger i dag,
har jeg ingen anelse om.

Mvh. Uffe Ravn

Re: XR2206.

Det ligner at flankerne fra firkanten kobler ind på sinusen. Flankerne
ligger netop i top og bund af sinusen. Det er vel ikke bare noget afkobling
af forsyningen der mangler? Eller at firkant-udgangen på en eller anden måde
kan 'se' over til sinus-udgangen (måske gennem waveform vælgeren)?

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: XR2206.

Jeg har også gravet lidt i hukommelsen i mellemtiden, jeg mener netop at det
lidt yderligere afkoblingskondensatorer der blev tilføjet.

Mvh. Uffe Ravn

Re: XR2206.

Efter at have set printudlæget i den scannede artikel, må jeg indrømme,
at jeg undrede mig over at det virker.

Det var før stelplaner, afkoblinger, EMC og andet nymodens var opfundet.
Etlagsprint og lange baner, ikke noget veldefineret stel, og måske lange
ledninger til strømforsyningen. Jo, dengang var det let at lave
elektronik :-)

Bo //

Re: XR2206.

Og ved du hvad - den virker - også efter 25 år.