XLR stik forb. til højtalere.

Hej,

Hvordan er forbindelserne i et 3 polet XLR stik til en (PA) højtaler ?

Jeg har søgt lidt på nettet og får (desværre) forskellige oplysninger..

vh.

Anders

Re: XLR stik forb. til højtalere.

Der er 2 udbredte måder at gøre det på.

pin 2 er altid +

Nogle gange er pin 3 -
og andre gange er pin1 -

Men hvis du anvender 3 ledere kabel, og i forstærkeren sørger for at både
pin 3 og 1 er -, lever begge standarter fredeligt side om side.

I øvrigt er hanstikket monteret i forstærkeren, og hunstikket i
højtalerkassen.
--
Mvh. Uffe Ravn
Der altid lader højtalerens - pol være forbundet til pin 3

Re: XLR stik forb. til højtalere.

Jeg valgte for en del år siden at skifte ud til Speakon og har ikke fortrudt
det :-)

Jeg har forresten set XLR højtt. kabler med følgende pinout:

1: -
2: +
3: -

1: -
2: +
3: +

1: -
2: +
3: NC

1: NC
2: +
3: -

Skræmmende at der er *så* mange forskellige måder at gøre tingene på..

/peter

Re: XLR stik forb. til højtalere.

Joh, og én af dem er nok det mest uheldige, man har set. Jeg plejer at bruge
ben 2 som + og ben 3 til - evt. luset til 1. Men jeg vil nok lige se efter,
hvordan resten er "skruet" sammen - netop på grund af forvirringen. Hvis
forstærkerudgangen ikke har - på stel, skal man bestemt ikke begynde på dér.
Karsten H. Jensen

Re: XLR stik forb. til højtalere.

Ok.

Hmm... er det ikke lidt omvendt af alt andet ?

Jeg har købt hun xlr til forstærkeren og han til kablet ?

Man kommer jo ikke til at kortsluktte en hun stik på samme måde som man kan
et han....

vh.

Anders

Re: XLR stik forb. til højtalere.

Det er rigtigt, som Uffe skriver. Hanstikket er monteret i forstærkeren.
Benene sidder godt nok nede i stikbøsningen, som man kunne kalde en brønd.
Karsten H. Jensen

Re: XLR stik forb. til højtalere.

Jeg synes ikke så godt om XLR stik i højttalere af den grund at de ofte er
utætte. Jeg har flere gange hørt mislyde fra en højttaler pga. at luften kan
fise ind og ud gennem stikket.. Det var så også med hjemme-monterede
XLR-stik, men jeg ved ikke om man kan få nogle der er mere tætte. Jeg har
også set andre der har dækket bagsiden af stikket til med silikone i forsøg
på at gøre det tæt.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: XLR stik forb. til højtalere.

kan
forsøg

Jeps, tætnig er et must.

Men jeg mener at nogle af Neutriks XLRmodeller er tætte.

Mvh. Uffe Ravn

Re: XLR stik forb. til højtalere.

På den hjemmemodificerede højttaler jeg tænker på hvor problemet var
tydeligt, var der netop brugt et XLR stik fra Neutrik. Måske bare den
forkerte model?
Når stikket tætnes med silikone på bagsiden er det bare ikke så nemt hvis
man skulle få lyst til at lodde på stikket igen..

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: XLR stik forb. til højtalere.

Der kan da kun være tale om lukkede kabinetsystemer, men under alle
omstændigheder, så er silikonelimen jo opfundet og sælges i patron-vis i
alle byggemarkeder.
Karsten H. Jensen

Re: XLR stik forb. til højtalere.

Det sker såmænd også i basreflekshøjttalere (luften i basrefleksporten
svinger jo ikke i modfase til bassen).

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: XLR stik forb. til højtalere.

Rigtigtg nok, men så ville jeg da lige høre efter i de enkelte tilfælde, om
stikbøsningen fiser ved de forskellige frekvenser - firtrinsvis de laveste.
Karsten H. Jensen

Re: XLR stik forb. til højtalere.

Nope, signalet kommer ud af hanstikket, ligsom på øh.....mennesker.

En ommer ;-)

kan

Næh men du kan ved en fejltagelse komme til at sætte en mikrofon til en
højtalerudgang, det er ikke altid det går godt.

Mvh. Uffe Ravn

Site Timeline