X10-relatert

X10 komuniserer på lysnettet, nemelig i det korte tidsrummet når nettet
er uten spenning på grund av vekselspenningens nullgjennomgang. Det er
valgt slik for å ungå mest mulig støy; jeg er blitt fortalt at
mesteparten sv støyen legger seg på toppen av sinuskurven.

Jeg antar at el.nettet er adskillig "renere" nå en det var den gang på
70tallet da systemet ble introdusert.

Vis vi nå tenker oss å utvide komunikasjonsvinduet, lat oss si, til
vekselspenningen er under på 24V. Vis vi samtidig øker
kominikasjonshestigheten 200 baud og modulasjonspenningen til 1 volt.
(Økt signal/støy)

Da kunne vi øke meldingslengden fra 1 til lat oss si 3 bytes: 1 byte
adresse, 2 bytes data.

I en bok fra 1994 leser jeg at det lovlige komunikasjonsbåndet er fra 95
- 148 Hz, og at modulasjonsnivået er 631mV.

Er disse begrensningene fortsatt gjeldene?

Jeg har hørt om barnevaktersom komuniserer via lysnettet.

HM

Re: X10-relatert

Jeg tror at det er blevt langt værre.

Switchmodeforsyninger og lysdæmpere er blevet meget mere udbredte, end
dengang.

Klaus
Re: X10-relatert
Klaus D. Mikkelsen skreiv:

Vi har trosfrihet, men i mange tilfeller er det mest rasjonellt å vite,
f.eks. hvilke regler vi har å forholde oss til.

Sikkert, men reglene for emitert støy er samtidig innsnevret.

HM

Re: X10-relatert

Jeps, men i 75 var de fleste forbrugere induktive, eller ohmske.

Klaus

Re: X10-relatert
Klaus D. Mikkelsen (google groups) skreiv:
Eller sveising

Lat oss heller legge bort krangelen denne synsingen og heller
konsentrere oss om eventuelle endringer i regelverket.

HM

Re: X10-relatert
@news.wineasy.se:

Jeg mener at de fleste "nyere" systemer udnytter noget som nærmest er HF-
radio, f.eks. "HomePlug". Man anvender spread-spectrum systemer, som finder
de i dette øjeblik mest støjfrie frekvensområder samt en masse
fejlkorrektionsalgoritmer.

De vil typisk bruge langt mindre modulationsniveauer men langt bredere
frekvensspektre.

Måske er det den retning, du skal kigge i?

Mvh. NKJensen

Re: X10-relatert
Niels Kristian Jensen skreiv:

Nei. Jeg ønsker bare å utvide X10 konseptet noe, litt mer informasjon
pr. pakke, 2 - 4 bytes pr pakke. Litt høyere baudrate, oppmot 300 baud,
litt høyere modulasjonspenning for å kompansere for høyere spenning i
nullgjenomgangsvinduet.

De "forskrifter" jeg kjenner, gir ingen muligheter, slik jeg ser det,
men muligens er forskriftene endret, eller at jeg ikke kjenner de
fullstendige forskriftene.