wirewraps begrænsninger

Igennem mange år har jeg arbejdet med wirewrap teknik til up applikationer .
Det fungerede fint med de gamle 8051 mikrocontrollere der arbejdede med
12MHz (effektivt 1MHz) Men nu om dage kan man jo skrue op til 33MHz på
f.eks. Dallas´ 8051 kloner. Og jeg har observeret afsindige peaks/spidser på
være meget høje eller enddog negative spændinger der på sigt kan slå
processor og evt. eksterne kredse ihjel. Er der en øvre frekvens grænse
defineret for wirewrap teknikken ?

Re: wirewraps begrænsninger

Nej, ikke nogen veldefineret grænse. Jeg wrappede 25MHz processor
systemer (MC68030) med dynamisk RAM for mere end 15 år siden, uden
problemer. MEN: du skal bruge et wrapboard, hvor hele den ene side er
sammenhængende stel. Du skal fordele din power fornuftigt, helst i
busbars. Du skal afkoble alle powerben til stelplanet, lige ved siden af
kredsene. Du skal lave trådene i den rigtige længde (ikke bage nogle alt
for lange antenner) og lægge dem ned til stelplanet. Så kommer man meget
langt.

Nu om dage vil man jo nok bruge et print, da prisen på fremstilling er
faldet så meget, at det efterhånden er billigere end et godt skærmet
wrapboard og en stak sokler af ordentlig kvalitet.

Bo //

Re: wirewraps begrænsninger

applikationer .
peaks/spidser på
snildt
Problemet med print i en udviklingsfase er den langsommelige proces og
omkostningstunge proces. Den tid det tager at få et print til prototypebrug
lavet ude i byen kan bedre bruges til at wrappe et board op og udvikle på
det. Det koster jo også lidt...gør arbejdstimer på at wrappe nu også så
dette argument er lidt tyndt :)

aha... du skriver at banerne skal lægges ned til stelplanet...det har jeg
vist undladt nogle gange.... tit ligger/hænger de 3-10 mm længere oppe :(
ellers er de andre ting overholdt....selvfølgelig :)

Men ellers tak for dine input :)

Re: wirewraps begrænsninger

Ellers vil DTU-folkene vide (fra BP ;-), at man kan lave udemærkede ~50R par
af tynd pvc-isoleret ledning og lakisoleret kobbertryd (impedansen justeres
med antallet af "twists"). Og sammen med Bo's udemærkede råd ang. wrap
boardet (de fåes iøvrigt med plan på begge sider så man kan få en god
forsyning) kan man køre enddog meget hurtigt. Men jeg tror nu heller ikke
det er timelønnen værd - undtagen måske for meget små, kritiske
opstillinger.... =)

Mvh.
 Anders

Re: wirewraps begrænsninger
Meget fE5% kritiske opstillinger krE6%ves der som regel print til fra
kunden :-). Forestil Hunnle teleskoppet med wirewrap :-), det kan jeg
snildt se..... Hmm var det derfor det fejlede i starten *GG*. Hvis det
er kritisk sE5% er pengenes betydning omvent proportionelt, som regel
fordi en fejl ikke mE5% fE5%refindes pE5% det endelige produkt.

Re: wirewraps begrænsninger
kunden :-).

Nu er der jo flere måder at være "kritisk" på. Det kan være tidsmæssigt -
eller for at undgå et respin af et større print at man lige tester et
hjørne. ;-)

snildt se...

Mjoe - jeg tror nu nok heller ikke lige, det er der er der man sparer i et
budget Hubbles ;-)

/A

er kritisk så er pengenes betydning omvent proportionelt, som regel
fordi en fejl ikke må fårefindes på det endelige produkt.

Re: wirewraps begrænsninger

Nu om dage simulerer man sine kredsløb. Det giver mange flere muligheder
end at teste i lab. Det er normalt hurtigere, og dermed billigere.
Desuden kan man også simulere med tolerancer på komponenterne

Det handler udelukkende om at komme frem til den endelige løsning
hurtigt og billigt.

Bo //

Re: wirewraps begrænsninger

Enig. Men af og til bliver man nødt til at lave en opstilling for at måle
parametrene til simulationen ;-)

/A

Re: wirewraps begrænsninger

    Nå ? bruger man sin design suite rigtig, så har man simuleret de fleste
fejl væk, derefter er der dag til dag levering osv. af prototype print,
hvor man i mellemtiden lige kan fikse sin test software færdig til
printet ligger næste dag, samle skidtet, og så lige finde de få fejl der
er tilbage, som ens design rule tjecks ikke fik fat i :) og man er
straks ude over det med ledninger i et virvar osv. som laver unødige
støjproblemer som jo ikke skulle ha været der, og derved gir unødig
spild tid under sine test... Nå, det er bare min erfaring, men jeg er
heller ikke gammel nok til at ha lært at wrappe i blinde ;) og derved
vil det være spild af tid og dyre resourcer hvis jeg skulle gøre det.

--
VH
Lars Molnit

Gammel nok: hrmmpff

Det har ikke noget med alder at gøre. Jeg har wrappet MEGET i mine yngre
dage, og det kan gøre en gammel før tiden. Nu om dage bliver der aldrig
alvet en prototype uden at det er gennemgået i simulatoren. Hvis man er
grundig nok i simulatoren, er der ikke andet end mekaniske fejl, der
skal rettes ved printet (montagehuller, placeringer af stik etc), men
også det bliver mindre efter at kabinetter og andet er tegnet i autocad.

Ja, ok, jeg kommer ikke igang med at lodde og måle så tidligt, men til
gengæld brænder der ikke ret meget af. Og fornøjelsen ved at se ting
virke første gang er meget stor.

-er der nogen, der vil overtage min wrappistol, med tilbegør ?

Bo //

Re: wirewraps begrænsninger

Gerne, jeg håndwrapper stadig mange af mine konstruktioner(til eget brug)
Er pt ved at lodde(hulprint)en digital frekvenssyntese, kunne måske have
været wrappet efter at have set tråden her.
mvh Erik
(cadds3 det var dage)

Re: wirewraps begrænsninger

Ja, og computeren hed Nova 1200, fordi dens clock cyklus var 1200ns

Re: wirewraps begrænsninger

Med pdp 11 instruktions sæt.
Erik

Re: wirewraps begrænsninger

Lige for et side skud vil jeg jo mene at det har meget/mere med stigetiderne
på signalerne end selve frekvensen.... og derved kan man let få problemer på
CPLD/FPGA og måske også de nye processore hare hurtigere tider her

Kasper

Re: wirewraps begrænsninger

det har du helt ret i. Omvendt kan man jo ikke have et 100MHz signal med
stuge og faldetiver på 10ns :-)