Wheatstone !? - Page 2

Re: Wheatstone !?

Syntes du ?

Når Q7 går ON tænder den Q4 som tænder Q1 samt Q6
der så laver en strømvej fra +5V igennem Q1
til C1 og fra C1 igennem Q6 til Stel

Samtidig er Q2 samt Q5 slukket fordi Q3 er tændt via Q4.

Når så Q7 slukkes tændes Q2 samt Q5 fordi Q3 er slukket.
da Q2 er forbunden til stel bliver C1 "ompolariseret" og flytter sin ladning
til C2.

Og sådan kører den i en uendelighed ... hvis man vil have +5V på udgangen
kan man
fjerne D1 men så er man heller ikke 100% beskyttet mod positiv spænding i
tilfælde af
"ting jeg ikke kan overskue men som sikkert kunne ske - hehe"

M.v.h.
Lasse Madsen

Re: Wheatstone !?

I forhold til en MAX 232 ?

Ja

Re: Wheatstone !?

-og viste fuldtransistoriserede opstilling skal yderligere have en extern
1kHz firkant.

Ikke alle er til enkle løsninger :-)
-god weekend...

Bo //

Re: Wheatstone !?

Det kan da også laves med en dynge transistorer mere :o)

Også mere "bare for at sige at man havde gjort det" :o)

I Lige måde...

M.v.h.
Lasse M.

Re: Wheatstone !?

Vil det sige at en dynge transistorer kan fungere som en krystal?

Og man kan garantere lære noget om transistorer på den måde... jeg kan
bare ikke se kredsen :(

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: Wheatstone !?

En AMV og en schmidt trigger - det kan laves med en dynge transistorer
(en håndfuld burde være rigeligt).

Hvad kan du ikke se?

Re: Wheatstone !?

Bare for min forståelse, er følgende rigtigt:

En AMV er to kondensatorer og to transistorer som på skift bliver
afladt/aktiveret?

En schmidt trigger er en slags inverted flip-flop?

http://212.242.218.104/Voltage_Inverter.pdf

Forleden sagde den "no connection". Nu siger den bad request.

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: Wheatstone !?

Det er ikke helt forkert. AMV står for Astabil MultiVibrator og virker
netop, som du beskriver som en op og afladning af en kondensator, der sker
med en ´tast tidskonstant bestemt af kondensatorens værdi, samt den
modstand, der sidder i forbindelse med den. Den vil hele tiden hhv. tænde og
slukke for transistoren.

Det er så ikke korrekt. En schmidt trigger betegner indgangen på en digital
gate, der er tolerant overfor analoge spændinger, der giver en såkaldt
hysterese. Normal logik har faste definerede signalniveauer og kan således
kun bruge reelt "høje" og "lave" signaler. Derimod vil en logikkreds med
hysterese aktiveres ved et veldefineret "højt"/"lavt" signal, men bevæger
spændingen sig indenfor disse 2 niveauer, vil det ikke påvirke udgangen. Det
kan give uønskede skift ved logiske kredse uden schmidt-trigger.

Håber det hjalp på forståelsen.

Tomas

Re: Wheatstone !?

Hmm, men hvad har modstandene da at sige i serie med kondensatorerne?

Dvs. schmidt-triggeren tilføjer hysterese. Og hysterese er det som gør
at logik ikke skifter i mellemområderne.

Og netop af den grund vil man bruge en schmidt trigger i en "krystal" for
at AMV'en giver firkantfrekvens og ikke en sinuskurve?

Det lyder næsten for simpelt til at være sandt :)

Det kan du tro. Jeg takker for teorien :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: Wheatstone !?

De bestemmer strømmen/tidsenhed. Lidt ligesom en vandbeholder, du fylder
vha. en vandslange. Trykker du på slangen, nedsætter du jo også mængden af
vand, der kommer ned i beholderen. Sådan er det også med modstanden.
Opladningstiden, betegnet tau = 1.1 x R x C.

Præcis!

Sådan kan man vist godt beskrive det. Et krystal svinger dog med en
sinusfrekvens...

Glæder mig, det hjalp på forståelsen :-)

Tomas

Re: Wheatstone !?

[snip kondensatorens opladningstid]

Men kan man ikke også få krystaller med firkantkurve? Det mener jeg vist
nogen har skrevet her i NGen.

[snip gengennemgang af ting hjælper på hukommelsen]

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: Wheatstone !?

Ikke mig bekendt. Så er det nok nærmere en krystaloscillator. Her sidder der
noget forstærkning m.v. inde i metalhuset, der bla. også kræver, at
oscillatoren spændingsfødes fra din Vcc. Den nødvændige spænding til et
"passivt" krystal kommer derimod fra chippen, den "sidder" på

--
Med venlig hilsen

Tomas

Re: Wheatstone !?

De ændrer op- og afladningstiderne.

Korrekt.

Korrekt; det er så ille lige sinus der kommer ud af en AMV. Den bedste
sinustilnærmelse kræver en wien-bro oscillator.
http://www.dsel.dk/rcosc.shtml

Tjae... :-)

Re: Wheatstone !?

Jeg kan slet ikke se den... "handlingen udløb".

--
Venlig Hilsen
Michal

Site Timeline