Wheatstone !?

Jeg har bygget en wheatstone målebro (se diagram) jeg har p.t. erstattet LDR
modstanden med en 47K modstand og så forventede jeg egentligt at måle 0V på
udgangen af min differential forstærker men den måler et par hundrede
milivolt ... jeg tror det skyldes at LM324 ikke kan gå helt til 0V ?

Har i nogle gode forslag til en OPAMP benkombitibel med LM324 der kan gå
helt til 0V ... hvilke specifikationer er vigtige for en OPAMP når man skal
bruge den som jeg gør det her?

http://212.242.218.104/LDR.pdf

M.v.h
Lasse Madsen

Re: Wheatstone !?

Sandt.. ned tilk 2-300mV, Op til 3,3-3,5V ved 5V forsyning

http://www.analog.com/en/prod/0,,759_786_OP484,00.html
Den kan, men koster kassen :)

Hvorfor ikke bruge en rigtig inamp og få bedre CMRR ? eksvis:
http://www.analog.com/en/prod/0%2C2877%2CAD622%2C00.html

Kasper

Re: Wheatstone !?

LM348.

/Bo.

Re: Wheatstone !?

Syntes da det eneste jeg kan finde i databladet tyder på den har et par volt
i hver ende hvor den ikke kan komme ud

Kasper

Re: Wheatstone !?

offset ?

http://www.ecircuitcenter.com/Circuits/op_voff/op_voff.htm
se avsnit offset justering
http://hjem.get2net.dk/bencar/opamp/opamp3.htm
http://www.williamson-labs.com/480_opam.htm

--
  Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Hmm... er det det ?

Offset er vel hvis udgangen er skubbet i forhold til indgangen, det her er
pga spændingen kommer ud over opampens operation område

Kasper

Re: Wheatstone !?

er

ja det kan da godt være at jeg vrøvler , jeg læser offset
som nulpunkt forskydning , på min synth hvor der er
mega mange Opamps , er der flere steder hvor man umiddelbart forventer 0 V
på udgangen , det er der så bare ikke  på grund af Offset. Der for et lille
kredsløb til
at kompenserer
men der er jo også + - forsyning ,
troede at det måske var en mulighed her
men du har nok ret , jeg er på vildspor :(

--
  Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Hvis du hægter den op mellem en + og - forsyning, kan den så ikke komme
ned at røre 0V?

Re: Wheatstone !?

jo.. men sjældent man vil ulejlige sig med en switchmode(whatever) for at
lave en negativ supply...

Kasper

Re: Wheatstone !?

SVJH kan det laves med en enkelt Maxim-kreds.

Re: Wheatstone !?

Jep, som er en switch-converter, og den laver støj, som ikke er ønsket i
analoge kredsløb, så 1 maxim kreds og en masse filter grej / pcb layout...

Kasper

Re: Wheatstone !?

Der er vel ikke grund til at rode netop maxim ind i det. I kredsløb, hvor
jeg har +5V bruger jeg ofte en 5V forsynet RS232 kreds til at lave +/-10V
til det analoge. Den fylder 16ben + 4 stk 100nF kondensatorer. En 10uF
kondensator er nok til at holde det stille. Husk at forstærkeren jo osse har
en PSSR, der dæmper støjen.

En yderst billig løsning til ganske få kroner

Bo //

Re: Wheatstone !?

Ja, selvfølgelig en bedre løsning. Det er ved at være længe siden jeg
sidst havde sådan en kreds i hånden :-)

Det må vi sige...

Re: Wheatstone !?
Man kan også lave det selv (dog med nogle flere komponenter!)

Http://212.242.218.104/Voltage_Inverter.pdf

M.v.h.
Lasse Madsen

Re: Wheatstone !?

Er det ikke i Hameg 8122 hvor negativ forsyning bliver skabt med en
78xx (4. skoleperiode virker lidt fjern for mig)?

Re: Wheatstone !?
Jeg kender (utroligt nok) ikke det omtalte Hameg apparat
Men alle de hameg apparater jeg har set laver de negativ forsyning direkte
fra deres trafo... men hvis nogen har diagrammer over den 8122 kunne det da
være sjovt at se :o)

m.v.h.
Lasse

Re: Wheatstone !?

Ja meget !!

-5V bliver lavet med seperat vinding på trafoen !

Kasper

Re: Wheatstone !?

Tjae, vil en 555 og en clamper/ensretter ikke være nemmere ?, har selv lavet
det til samme formål, men kræver god afkobling og sepperate planes etc på
printet

Kasper

Re: Wheatstone !?
Hej Kasper,