Wheatsone bridge

Jeg siddder og repetere lidt til eksamenen og er faldet over et lille
problem.. eller tror det er bogen der har et problem....:

en wheatstone bridge med 3 * 1K modstande og den 4 er en temp sensor med en
værdi på 900 ohm (1K når den er i balance@25grader)..... broen er ikke
loadet og bogen siger :

Delta Rtherm = 1K - 900 = 100

Delta Vout = Delta Rtherm(Vsupply/4R) = 100 ( 12V / 4K) = 0.3V

det er udregningen fra bogen....

men jeg kan jo bedre lide den anden version hvor :

Gren 2 : 12V / (1K+1K ) * 1K = 6V

Gren 1 : 12V / (900 + 1K) * 1K = 6.316 V

Gren 1 - Gren2 = 0.316 V

Nogle der kan give en fornuftig forklaring ???

Kasper

Re: Wheatsone bridge

en

Den første ligner en regel til tommelfinger.
Den anden er baseret på Ohms lov (hvis du lige tilføjer et sæt
paranteser...). Gren 2 bruges kun for at lave en reference på halvdelen af
forsyningsspændingen til den efterfølgende instrumenteringsforstærker.

I visse broer, flytter alle 4 modstande sig.

Gren 1: 12V * 1k / (1k+900) = 6.315V

Bo //

Re: Wheatsone bridge

Tjae bare sygt en bog til 500 kr bruger tommelfinger regler.... nå...

jae jeg kastede det bare ind som jeg putter det på lommeregnernen....

Re: Wheatsone bridge

:-)) ja det koster ofte lidt ekstra med den slags regler.

Men læser du ligningen står der faktisk 4k i nævneren (af de ntilnærmerede)
men ligegyldigt hvordan du gør med 3 stk 1k og en på 900 Ohm, så er tallet
4k ikke lige til at konstruere.

Bo //

Re: Wheatsone bridge
ntilnærmerede)

jeg kom frem til at : 100 * (12/3800) gav rigtigt resultst.... men hvor
kommer de sidst 100 fra ???

Tak for svarene iøvrigt.. begge 2

Kasper

Re: Wheatsone bridge

tallet

hvis du har en bro hvor alle 4 modstande er ens (=1k), og een af modstandene
bringer den i uballance med Rx får du tilnærmet en udgangsspænding, der er
Rx * V/4k. For at det skal passe (rimeligt) skal Rx være lille, og det er
den i mange transducere.

Bo //

Re: Wheatsone bridge

en

Hej!

Jeg når til det samme resultat som du....

Mvh,
Torben

Site Timeline