Weller WSP-80 Byg selv station

Hej Alle,

Jeg har et ekstra weller håndtag WSP-80, som jeg vil bygge en station
til selv, men jeg kan intet finde om pin forbindelserne.
Er der nogen af jer der kender hemligheden i stikket? :-)

Jeg regner med at det er noget med 24VAC og en triac for at styrer
strømmen i varmelegmet og så noget feedback fra en NTC modstand.
Desværre har jeg ikke selv en station som jeg bare kunne skille ad for
at tjekke hvad der var i maven på den.

Jeg har også prøvet google men vi er åbenbart ikke venner i dag :-)

På forhånd tak!

     Jan Thøgersen

Re: Weller WSP-80 Byg selv station
Hej Jan

Hvis den kolbe er som de andre Weller kolber til termostat styrrede
stationer, ja så er det en PTC der sidder i spidsen.

Hvis du vil have det kan jeg sende dig diagrammet på WECP-20

Mvh Max

Re: Weller WSP-80 Byg selv station
Hej max,

Jeg åbnede forsigtig håndstykket og kunne måle mig frem til
forbindelserne. Et varmelegmt på 7 ohm hvilket passer med 80 watt ved 24
volt og en PTC som gav 24 Ohm ved stue temperatur.

Så nu skal jeg bare lige ha fundet en forsyning.

Mvh
   Jan

Re: Weller WSP-80 Byg selv station
Hej Jan

Skal jeg sende det diagram ?

Mvh Max

Re: Weller WSP-80 Byg selv station
Hej Max,

Selvom jeg har fundet ud af hvordan håndtaget var indrettet, kan det
ikke skade at se hvordan resten er lavet. Så du må meget gerne sende
diagrammet til mig hvis du har det digitalt og kan gøre det på email.
Ellers synes jeg ikke at du skal bøvle med det.

På forhånd tak!

Re: Weller WSP-80 Byg selv station

Hey

Syntes jeg har hørt noget med det burde være en AC spænding for at undgå
spidsen bliver magntisk... men om det passer ved jeg ikke helt..

Kasper

Re: Weller WSP-80 Byg selv station
Hej Kasper

I den originale Weller bliver der brugt 24 VAC gennem en triac til
varmelegemet.