Watt

Hej

Vi sidder nogle stykker, og snakker om de oplysninger om Watt der står på vores højtalere (RMS og DIN).

Hvad er rigtige Watt?? RMS eller DIN??

Hvad er forskellen på disse??

Er der nogle der kender nogle sider på nettet hvor man kan læse mere om dette??

TAK

Reply to
Bobby

Bobby skriver:

Ja

Alle sammen

Målemetoden

Dybest set kan du ikke bruge disse tal til meget. Sund fornuft og gode ører er alt der skal til.

Meget riktig. Jeg skal nevne et eksempel: Min 8" JBL tåler 20 watt RMS, sier JBL. Min forsterker som driver kun disse, (aktiv deling) er på 200 Watt. Når den akkurat går i klipping på scopet med vanlig pop musikk, måler jeg ca 20 Watt som RMS effekt over elementet. En høytaler fabrikant har derfor valget mellom 20 og 200 Watt når han oppgir sin effekt. DIN effekten er en båndbegrenset effekt, beregnet for et høytalersystem i en viss tid, og vil normalt være 5 ganger høyere enn RMS effekten. En JBL 15" + 5" + 1", hvor

15" tåler 200 Watt RMS, vil oppgis til minst 1000 Watt. Dette kan heller ses på som en anbefalt forsterker effekt.

Med hilsen Arne Offenberg

Reply to
Arne Offenberg

RMS = Root mean square - altså kvadratroden af amplituden. Reelt set er RMS en meningsløs målemetode,

10 volt RMS vil afgive den samme effekt i en given impedans som 10 volt DC vil kunne i en modstand. Det giver defor ingen mening at beregne effekten af kvadratet i en given sinus. RMS er et derivat af forskellige typer energi, alt efter hvad målemetoden tilsigter at berette om. Akkustisk energi, foton energi eller varme energi.

En RMS målt forstærker som afgiver 100 Watt sinus til en modstand - vil med musik afgive en effekt svarende til kvadratet af den opgivene effekt. Hvis du derimod måler med et firkant signal vil det være mere.

Derfor er RMS totalt misvisende, *hvis* ikke det står angivet hvad ingangssignalet beskaffenhed i målesituationen har været.

DIN er en ældre målemetode (DIN 45000 - slå den evt. op via google) Med din målser man middelværdien af den konstante effekt, spidsværdien og båndbredden. Man måler med et input på 1 kHz for i minimum 10 min. Forvrænging må i den periode ikke overstige 1%(THD).

Læs nærmere ced at finde info på: DIN 45 500, CNF 97-330, EIA RS-426 og IEC 268-5.

-- Yang

Reply to
Yaesuen Yang

Nix, det er den eneste måde at måle effekt på. Men da RMS, i sig selv, ikke siger noget om målemetoden, så kræves der flere oplysninger, før resultatet kan bruges.

DIN er en RMS måling, men den sætter netop nogle målekrav op, hvilket gør det muligt at sammenligne forskellige resultater.

Reply to
HKJ

Hej

Og det er den eneste måling der er noget værd da den jo fortæller hvor meget energi signalet indeholder.

RMS er en meget meningsfuld målemetode.

På jagt efter en god RMS formulering på Google fandt jeg dette dokument:

På side fem står følgende:

"RMS står for root-mean-square, og princippet er at man måler amplituden med ganske små tidsintervaller, kvadrerer amplitudemålingerne (således at negative mål bliver positive), summerer dem og dividerer med antallet af målinger, og endelig uddrager man kvadratroden."

Det medfører så at: "10 V DC er lig med 10 V RMS"

Og så kan man også sige: "10 V RMS vil afgive den samme effekt i en given modstand som 10 V DC vil kunne i samme modstand".

--
  Med venlig hilsen,    Ove Kjeldgaard,    nospam AT privat DOT dk
  Natur og Friluftsliv:

Har du en mindre forstærker, holder fest, og nogen skruer op til samme lydstyrke, klipper forstærkeren. Det hører man måske ikke, når musikken spiller og øllet flyder. Men når der klippes, stiger indholdet højere harmoniske, dvs der kommer mere effekt til diskanten. Så dagen efter fungerer diskanterne ikke. Med den store forstærker var det ikke sket, så havde højttaleren nok overlevet til naboerne tilkaldte politiet :-)

Det er forøvrigt også pudsigt at se 200W aktive computerhøjttalere blive forsynet af en 5W trafo.

Leif

Reply to
Leif Neland

Leif, det kommer da helt an p=E5 forst=E6rkerens opbygning. Du kan umuligt sige at alle sm=E5 forst=E6rkere klipper mere end store. Eller rettere du kan godt sige, men tager meget fejl. Hvis indgangstrinet ikke tillader klipning, s=E5 er det ligegyldigt om vi taler om 15W, 50W eller 5kW, s=E5 undg=E5r du nemt klipning.

Klipning kommer af overstyring et sted i k=E6den, og hvis du undg=E5r det, s=E5 er forst=E6rkeren og i stand til at spille "h=F8jt" efter dens normer.

Til Yang: Jeg ville hellere stole blindt p=E5 en RMS v=E6rdi end en unavngiven eller "computer" (PSM.. et eller andet) angivet effekt, og jeg vil s=E5 samtidigt sige at effekten alene ikke siger noget om lydtrykket ud af boxen. Effektiviteten eller drifteffekten er ogs=E5 en vigtig faktor (som mange glemmer).

Reply to
klaro

Det er faktisk næsten altid umuligt at sige "alle", uanset hvad man snakker om :-)

Det, jeg tænker på er en lille, billig, dårlig 10W forstærker kan brænde højttaleren af, mens en stor, dyr, god 200W ikke gør det.

Hvis man i en brandert prøver at hive samme lydtryk ud af begge.

Leif

Reply to
Leif Neland