Watt

Vi sidder nogle stykker, og snakker om de oplysninger om Watt der står på
vores højtalere (RMS og DIN).

Hvad er rigtige Watt?? RMS eller DIN??

Hvad er forskellen på disse??

Er der nogle der kender nogle sider på nettet hvor man kan læse mere om
dette??

TAK

Re: Watt

Ja

Alle sammen

Målemetoden

Dybest set kan du ikke bruge disse tal til meget. Sund fornuft og gode
ører er alt der skal til.

Re: Watt

Meget riktig.
Jeg skal nevne et eksempel: Min 8" JBL tåler 20 watt RMS, sier JBL. Min
forsterker som driver kun disse, (aktiv deling) er på 200 Watt. Når den
akkurat går i klipping på scopet med vanlig pop musikk, måler jeg ca 20 Watt
som RMS effekt over elementet. En høytaler fabrikant har derfor valget
mellom 20 og 200 Watt når han oppgir sin effekt. DIN effekten er en
båndbegrenset effekt, beregnet for et høytalersystem i en viss tid, og vil
normalt være 5 ganger høyere enn RMS effekten. En JBL 15" + 5" + 1", hvor
15" tåler 200 Watt RMS, vil oppgis til minst 1000 Watt. Dette kan heller ses
på som en anbefalt forsterker effekt.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: Watt

Har du en mindre forstærker, holder fest, og nogen skruer op til samme
lydstyrke, klipper forstærkeren. Det hører man måske ikke, når musikken
spiller og øllet flyder.
Men når der klippes, stiger indholdet højere harmoniske, dvs der kommer mere
effekt til diskanten.
Så dagen efter fungerer diskanterne ikke.
Med den store forstærker var det ikke sket, så havde højttaleren nok
overlevet til naboerne tilkaldte politiet :-)

Det er forøvrigt også pudsigt at se 200W aktive computerhøjttalere blive
forsynet af en 5W trafo.

Leif

Re: Watt
Leif, det kommer da helt an pE5% forstE6%rkerens opbygning. Du kan
umuligt sige at alle smE5% forstE6%rkere klipper mere end store. Eller
rettere du kan godt sige, men tager meget fejl. Hvis indgangstrinet
ikke tillader klipning, sE5% er det ligegyldigt om vi taler om 15W, 50W
eller 5kW, sE5% undgE5%r du nemt klipning.

Klipning kommer af overstyring et sted i kE6%den, og hvis du undgE5%r
det, sE5% er forstE6%rkeren og i stand til at spille "hF8%jt" efter dens
normer.

Til Yang:
  Jeg ville hellere stole blindt pE5% en RMS vE6%rdi end en unavngiven
eller "computer" (PSM.. et eller andet) angivet effekt, og jeg vil sE5%
samtidigt sige at effekten alene ikke siger noget om lydtrykket ud af
boxen. Effektiviteten eller drifteffekten er ogsE5% en vigtig faktor
(som mange glemmer).

Re: Watt

Det er faktisk næsten altid umuligt at sige "alle", uanset hvad man snakker
om :-)

Det, jeg tænker på er en lille, billig, dårlig 10W forstærker kan brænde
højttaleren af, mens en stor, dyr, god 200W ikke gør det.

Hvis man i en brandert prøver at hive samme lydtryk ud af begge.

Leif

Re: Watt

RMS = Root mean square - altså kvadratroden af amplituden.
Reelt set er RMS en meningsløs målemetode,

10 volt RMS vil afgive den samme effekt i en given impedans som 10 volt
DC vil kunne i en modstand. Det giver defor ingen mening at beregne
effekten af kvadratet i en given sinus. RMS er et derivat af forskellige
typer energi, alt efter hvad målemetoden tilsigter at berette om.
Akkustisk energi, foton energi eller varme energi.

En RMS målt forstærker som afgiver 100 Watt sinus til en modstand - vil
med musik afgive en effekt svarende til kvadratet af den opgivene
effekt. Hvis du derimod måler med et firkant signal vil det være mere.

Derfor er RMS totalt misvisende, *hvis* ikke det står angivet hvad
ingangssignalet beskaffenhed i målesituationen har været.

DIN er en ældre målemetode (DIN 45000 - slå den evt. op via google)
Med din målser man middelværdien af den konstante effekt, spidsværdien
og båndbredden. Man måler med et input på 1 kHz for i minimum 10 min.
Forvrænging må i den periode ikke overstige 1%(THD).

Læs nærmere ced at finde info på:
DIN 45 500, CNF 97-330, EIA RS-426 og IEC 268-5.

--
Yang

Re: Watt

Nix, det er den eneste måde at måle effekt på.
Men da RMS, i sig selv, ikke siger noget om målemetoden, så kræves der
flere oplysninger, før resultatet kan bruges.

DIN er en RMS måling, men den sætter netop nogle målekrav op, hvilket
gør det muligt at sammenligne forskellige resultater.

Re: Watt

Og det er den eneste måling der er noget værd da den jo fortæller
hvor meget energi signalet indeholder.

Mvh Max

Re: Watt

RMS er en meget meningsfuld målemetode.

På jagt efter en god RMS formulering på Google fandt jeg dette dokument:
http://www.cphling.dk/pers/nrp/akustik/akust_analyse_0502.pdf
På side fem står følgende:

"RMS står for root-mean-square, og princippet er at man måler amplituden med
ganske små tidsintervaller, kvadrerer amplitudemålingerne (således at negative
mål bliver positive), summerer dem og dividerer med antallet af målinger, og
endelig uddrager man kvadratroden."

Det medfører så at:
"10 V DC er lig med 10 V RMS"

Og så kan man også sige:
"10 V RMS vil afgive den samme effekt i en given modstand som 10 V DC vil kunne
i samme modstand".

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Site Timeline