Watchdog relæ

Hej, Jeg har brug for nogle "watchdog" relæer i stil med KOP_J fra SAIA BURGESS:

Men jeg har nogle andre krav til det:

1) Det skal være "on", når man lige har sluttet strøm til. KOP_J modellen er "off" indtil man sender et trigger-signal til den. Jeg har en computer, der efter den er startet, med jævne mellemrum sender et signal til watch dog'en. Hvis computeren går ned, vil den ikke længere sende trigger-signaler til watch dog'en, og watch dog'en skal da slå strømmen fra og til (computeren genstartes), hvorefter den igen skal gå i "on" tilstanden. Når computeren så er genstartet vil den igen begynde at sende signaler til watch dog'en og forhindre watch dog'en i at slå strømmen fra igen.

2) Trigger-signalet skal helst ikke være højere end 5V og må ikke trække mere end 4-5mA.

3) Det skal kunne indstilles til at vente i ca. 10 minutter på et trigger-signal inden strømmen afbrydes.

Kender I nogle færdige løsninger, der kan dette eller noget i den stil?

Smarte alternative løsningsforslag modtages også gerne.

Mvh. Kim

Reply to
Kim Therkelsen

Kim Therkelsen skriver:

Altså en watchdog der forventer 10 minutters mellemrum mellem pulser og laver en reset, hvis pulserne mangler ?

Hvad skal den køre på af forsyning ?

Ja, lige præcis.

230V AC eller 24V DC

Mvh. Kim

Reply to
Kim Therkelsen

Er der slet ikke nogle forslag?

Mvh. Kim

Reply to
Kim Therkelsen

Kim Therkelsen skrev:

Jeg venter også spændt på en smart løsning, jeg ville lave det med en pic med interrupt.

sæt en variabel til 0 sov 5sekunder 120gange

--interrupt sæt variabel til 1 efter sov tjek variabel, hvis den er 0 har der ikke været et signal indenfor 10minutter

Men det kan sikkert laves uden pic, en timer, en kontakt der holder sin sidste position, og et relæ, måske.

Findes produktet egentlig i forvejen, for det er da en rimelig simpel løsning på at holde servere kørende uden at kunne reboote udefra.

-Hvis man kan være sikker på maskinen ikke går "halvt" ned og stadig sender signalet naturligvis.

/jan

Reply to
Jan Nielsen

Hej Jan, Ja, jeg har også spekuleret på at bruge en PIC, men eftersom jeg skal bruge en del af disse relæ'er og de skal være meget driftsikre samt forholdsvis fugtbestandige, foretrækker jeg en færdig løsning. Det er ellers et sjovt lille projekt.

Det er nogle RFID readere, der kører Windows CE, jeg skal bruge det til. De skal monteres på steder, hvor man ikke så let kan komme til at tage strømmen fra. Man kan heller ikke så let komme ind til selve readeren, da den hænger fem meter over jorden i vandtætte kasser.

Jeg har desværre ikke fundet andre færdige løsninger (endnu), end det relæ, jeg linkede til - og som jo ikke duer til formålet.

Mvh. Kim

Reply to
Kim Therkelsen

Kim Therkelsen skriver:

Har du været Carlo Gavazzi's program igennem ?

Jeg har en håndfuld forskellige relæ'er af de gamle s-type rpå lager, men har ikke lige haft tiden til at gå dem efter om der var noget du kunne bruge....

Alternativet er en lille PLC du selv programmerer, her kan du selv vælge hvad den skal kunne holde til osv.

Hej, Jeg har kigget på Carlo Gavazzi's hjemmeside, men kunne ikke lige finde noget, der kunne opfylde mine krav. Jeg har skrevet en email til den danske distributør om problemet, men jeg har ikke de store forhåbninger.

Jeg har fundet noget om watchdog systemer inde på:

men dem kan jeg vist heller ikke bruge.

Hvad havde du tænkt dig for en PLC? Problemet er også, at der kun kommer 5V (omkring 4mA maks.) ud af I/O porten på readerne. PLC'er kommunikerer vel normalt ved 24V?

Mvh. Kim

Reply to
Kim Therkelsen

d en

Hmm, s=E5 skal du vel ogs=E5 have en watchdog til at holde styr p=E5 at din PIC ikke er g=E5et kold ;)

Hvad med bare at holde det simpelt. Brug en eller anden form for "holde-rel=E6". De m=E5 kunne f=E5es i 10 min. versioner hos CG.

/Thomas

Reply to
Thomas Lykkeberg

Kim Therkelsen skriver:

Okay

Så billig som mulig.

Så monterer man en optokobler i mellem.

God ide med den optokobler! Det havde jeg ikke lige tænkt på.

Jeg har fået svar på min email til Carlo Gavazzi nu, og det ser faktisk ud til, at de alligevel har et relæ (DMC01DM24), der måske kan bruges. Jeg har dog svært ved lige at se ud fra det PDF dokument de har vedhæftet, hvad triggerspændingen skal være - jeg vil dog umiddelbart tro, at den skal være

24V. Så kan jeg jo bare bruge en optokobler, som du skriver.

Mvh. Kim

Reply to
Kim Therkelsen

Kim Therkelsen skriver:

Mail det til mig (CG's hjemmeside er _umulig_)

Kim Therkelsen skriver:

Den kan lidt af hvert, måske kunne du få den direkte på printerporten af en PC, men helt ærligt ville jeg nok foretrække at have det isoleret fra hinanden alligevel....

Sæt relæet op som funktion Oa. Forsyn PC gennem Nc kontaktsættet i relæ

1 og sæt pulstid til 10 minutter. Forsyn selve relæet gennem Nc kontaktsættet i relæ 2, så er den hjemme.