Vurdering af belysningstid på fotoprint

Er der nogen der har en god metode man kan bruge
for at fastslå belysningstiden man skal bruge når man
skal lave fotoprint ?

Max

Re: Vurdering af belysningstid på fotoprint

Belys en strimmel plade, men afdæk den i flere trin, så kan du få en idé
hvor lang tid der er passende.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Vurdering af belysningstid på fotoprint
Hej Uffe

Jeg har også tænkt at tage en strimmel og så klæbe strimler af
sort isolerbånd på, belyse i en afmålt tid, fjerne en strimmel
og belyse igen og blive ved til hele strimlen er klar til fremkalderen.

Men er der nogen fingerpeg om hvad tid der kan være aktuel ?

Max

Re: Vurdering af belysningstid på fotoprint
 en

Det kommer jo meget an pE5% belysningsstyrken og afstand til lyset.
Men et gE6%t vil vE6%re at starte med 2 min, derefter 4 min. 6 min. o.s.v.
Personlig bruger jeg en kasse i ca. A3 format, heri er placeret 4 stk
20W UV lysrF8%r. Afstand til print ca. 40mm. .
--Her giver en belysningstid pE5% 5 min. et godt resultat.

Held og lykke med foretagendet.

BF8%rge

Re: Vurdering af belysningstid på fotoprint

ja BF8%rge, det er nok en typisk tid  omkring 3-6 minutter.
jeg har nogle lignede lyskasser  ,med 4X20w
OG papiret er ogsE5% en vigtig  faktor.. AGF kalkepapir tager 6:30 og
printfit overhead 3 min.. og der er forskel pE5% overheads ogsE5%.

SE5% lav et hul i toverheaden  ..og se om der er en smule forskel pE5%
papir og hullet. der skal selfF8%lgelig ikke vE6%re forskel, og brug  det
samme papir hver gang.
en anden faktor er E6%tsnatron..
lav  5 liter vand og 40 gram E6%tsnatron. og brug den ved 25-30 grader
temperatur hver gang.. sE5% er du sikker pE5% ikke at fE5% problemer fordi
den svinger i styrke og temperatur..
alex

Re: Vurdering af belysningstid på fotoprint
Hej Alex

Jeg har ingen laserprinter herhjemme, så jeg har bestilt noget
papir til inkjet, så vil jeg se om det kan bruges. Overvejer dog
at købe en laserprinter til hjemmebrug, da det kan være praktisk.
Vil bare gerne have en lille model med trådløs net.

Godt du nævner det, men kan ætsnatron kun bruges 1 gang, eller
kan det gemmes og genbruges ?

Det ser forøvrigt ud til at man skal indrette et lille laboratorie i
kælderen
så det hele kan stå klar, det er jo noget mere omfattende end strygejerns-
metoden som jeg plejer at bruge.

Max

Re: Vurdering af belysningstid på fotoprint

hej Max
E6%tsnatron kan ikke genbruges ,men det koster sE5% nE6%sten ingenting. og
det er jo aflF8%bsrens sE5% det kan hE6%ldes i vasken  ..Og jeg har haft
noget stE5%ende et E5%r ,og det er uE6%ndret sE5% det er godt nok at lave e=
stor omgang og gemme.. iF8%vrigt kan du bruge et flaskelE5%g fuld af
E6%tsnatron i 1 dl vand og fjerne fotolakken nE5%r printet er fE6%rdigt.

vedr printer. jeg bruger en hp 910 inkjet ,og den er jeg fuldt
tilfreds med..
der findes forskellige overhead til inkjet, og det vigtigste er nok at
det er til farver ,for eagle og target printer sort som farver +
sort  , og det passer fint til overhead som er til farve .. jeg bruger
sE5% indstillingen hp overhead og bedst.
hvis det er AGF kalkepapir ,sE5% kan man kun printe i ren sort.. alle
farver giver nogle fnug udenfor banerne og de ser slemme ud.
alex

Re: Vurdering af belysningstid på fotoprint
Hvis du skal købe en laserprinter så køb en Lexmark, først og fremmest IKKE
en HP laser. HP laver kanon gode printere og jeg kører stadig på en 10-15 år
gammel 6MP'er der stadig kører godt, men HP bruger noget toner der ikke er
så godt til at lave 100% sort. Der er Lexmark bedre! desværre er Lexmarks
printere ikke så gode som fx. HP, men lige til dette formål kan det
anbefales.

I øvrigt prøvede jeg det specielle laserjet film til printfremstilling som
jeg linkede til dig om for noget tid siden. Det funger ok - men det er
NØJAGTIGT det sammen som ganske alm. tegnefilm (altså ikke overhead), og det
er meget billigere end det 70kr for 10 ark som Farnell tog for sådan en
pakke.

Hvis du finde nogle gode metoder til at forbedre det sorte tryk fra
laserprinteren så sig til. Jeg døjer meget med at få det sort nok.

Og så i øvrigt: nej, det er faktisk ikke ret omfattende at lave fotoprint.
Du skal have dig en kasse til belysning, det kan være en lampe eller om
ombygget scannet med UV rør, og så en balje med fremkalder (Kaustrisk soda)
og så er du klar til at ætse det. Når du har fanget hvor lang tid det
forskellige tager, så er det meget nemt og stabilt.
Men hele hemmeligheden i at få et godt resultat ligger 95% i at få udskrevet
100% sort. Hvis du kan gøre det, så har fremkaldning og ætsning ikke ret
meget at sige rent tidsmæssigt.

Peter

Re: Vurdering af belysningstid på fotoprint
Hej Peter

Jeg kender maget til laserprintere, ha arbejdet med mange de sidste 25 år,
og ja HP laver/lavede gode printere, det gør/gjorde Canon også og
selv de billige Brother der dukkede op for 10 år siden er gode printere,
men jeg kender ikke meget til hvor sort de kan lave tingene.
Jeg kikker på en Lexmark, holdbarheden til hjemmebrug er jo
ikke så væsentlig, jeg skriver jo ikke 25.000 udskrifter om året.

Jeg har bestil både laser og inkjet papir hos Lautronic, så
kikker jeg på om noget af det virker.

Har du prøvet dette trick ?

http://peteropfinder.dk/_printfremstilling/film.html

Nej, det var heller ikke ment som sådan. Når jeg laver print med
strygejernsmetoden har jeg en kasse og et strygejern jeg henter
i kælderen og så laver jeg det hele i køkkenet og på fortrappen.
Men fotoprint kræver lidt mere en det jeg bare lige kan have
i hænderne. Så jeg overvejer at lave et lille skab hvor ætsetanken
kan stå fast med finætsekrystel i, og belysningskassen også er
klar til brug, og så en tank til fremkalder med indbygget varme.
Så et det hele klar til brug og man kan komme hurtigt til at
lave noget. Idag bruger jeg vel 1 til 2 timer til at tegne, stryge,
ætse og bore et print. Eneste ulemper er at udskriften kan
jeg ikke lige lave herhjemme og min klippemaskinen er heller
ikke herhjemme. Så kan jeg lave udskrifter herhjemme, ja så
er meget vundet. jeg skal have luret på om en af disse små
fliseskære med diamantskive, ligner en lille rundsav, kan
skære glasfiberprint.

Jeg her helt klar over at det er det rent fototekniske der er
hele hemligheden ved fotoprint.

Max

Re: Vurdering af belysningstid på fotoprint

klip.

klip.

Tjek prisen på toner, Lexmark er vist i den rigtig dyre ende.

/Bo.

Re: Vurdering af belysningstid på fotoprint
Hej Bo

Se det er så ligegyldigt, da det jo drejer sig om et lille
antal af udskrifter.

Max

Re: Vurdering af belysningstid på fotoprint
Hej Peter

Så har jeg fået en Lexmark E260dn laserprinter. Og du har helt ret
i at den kan skrive sort så det gør noget, og den tegner også meget
skarpt, så det bliver spænnende at prøve. Og så 900 kr. for en
netwærksprinter der kan klare duplex, ja det er da billigt.
Min Pixma ip4000 blev åbenbart fornærmet over at jeg bestilte
en laseprinter, 1 time efter den havde udskrevet bestillingen, ja
der valgte den at dø. Så jeg måtte købe en ip4700 også.

Jeg har forøvrigt lige fået 100 UV lysdioder fra Tyskland, så nu
skal der bygges en belysningskasse med dem. På den måde kan
jeg få lavet mig et lille skab hvor det hele står klar til brug
hele tiden.

Max

Site Timeline