VU-meter uden IC ??

Er der ikke en der kan hjælpe mig med et diagram til et VU-meter hvor der
ikke skal bruges IC'er.

V.H.
Brian Ravnborg

Re: VU-meter uden IC ??

Skal det være med et viserinstrument eller med lysdioder?

Hvorfor ingen IC'er?

Re: VU-meter uden IC ??
Der skal bruges lysdioder.
Det skal være uden IC, for at holde prisen nede. Samt at jeg synes det er
sjovere når man kan følge med i hvad der sker.

V.H.
Ravnborg

der

Re: VU-meter uden IC ??

Den besparelse er nu ikke særlig stor.

Her er en hvor led-styrings chippen er sparet, men der er brugt nogle
OpAmp's:

http://www.armory.com/~rstevew/Public/BarGraphCcts/VUbargraph_OA&BJTs.htm

Re: VU-meter uden IC ??
Kan det ikke laves lidt mere simpel? og så kun med 9v?

V.H.
Ravnborg

er

Re: VU-meter uden IC ??

Jo, brug en IC.

Hvis du vil lave det med diskrete komponenter skal du bruge en comperator
for hver LED, den kan laves med en transistor og nogle modstande.
Du har brug for en ensretning foran (gælder både ved IC og diskrete
løsninger).
Logaritmisk udlæsning kan også kræve ekstra komponenter, afhængig af hvordan
du bygger kredsløbet.

Diagrammet du fik link til indeholdt både ensretter og log visning.

Forøvrigt bør du læse reglerne for nyhedsgrupper, du skal skrive under det
du svare på og så fjerne overflødig tekst.
http://www.usenet.dk/netikette /

Re: VU-meter uden IC ??

hvordan

Jeg er ikke særlig skrap, til elektronik endnu. Det er derfor jeg gerne vil
lave tingene uden brug af IC'er, så er der en chance for at jeg lærer noget
;-)
Det jeg har brug for er et simpelt diagram, som er let at forstå. Det er
ikke fordi jeg skal bruge et VU-meter med mange lysdioder, men jeg vil gerne
se hvordan det virker på en meget simpel måde.

Jeg håber det er bedre nu.

V.H.
Ravnborg

Re: VU-meter uden IC ??

vil
noget

Du kan også lære ved at bruge IC'er.

gerne

Jeg har lavet lidt eksempler her:
http://hjem.get2net.dk/hkj/vu-example.png

Kredsløbet omkring T4 er kun til en LED, men ved at bygge flere af dem med
forskellig værdi af R5 kan du lave et VU meter.
T4 tænder lysdioden når den har omkring 0.6 volt på basen.

T1, T2 og T3 er samme ide, her er spændingsdeleren bare lavet med en stribe
dioder, T1 vil tænde ved lidt over 0.6 volt, T2 ved 1.2 volt og T3 ved 1.8
volt.

I begge kredsløb vil der være en blød overgang mellem tænd og slukket.

IC1 er en ensretter, så du kan sende et AC signal ind og få et forstærket DC
signal ud, som kredsløbet er vist kan du undlade D4, den skal kun bruges
hvis OpAmp'en har negativ forsyning. R12 og R13 bestemmer forstærkningen.

Hverken forsyningsspænding eller modstande er særlig kritisk. Formodstandene
til lysdioderne beregnes så der løber mellem 1 og 10 mA i LED'en.
Spændingsdelerne kan beregnes efter 0.2 mA.

det

Meget bedre.

Re: VU-meter uden IC ??

http://hjem.get2net.dk/hkj/vu-example.png

Super, nu må jeg igang med loddekolben.
Jeg har dog lige et par spørgsmål:

- Kan jeg ikke bruge en LM741 istedet for LM324 ?
- Kan jeg ikke få værdierne på de forskellige modstande (kredsløbet skal
køre med 9v) samt værdierne for c1 og c2.
- I ensretter kredsløbet er der en ting i diagrammet jeg ikke kender. Der er
en cirkel hvor der står VCC, der kører en streg ned, hvor der står 4 ved
siden af, der er et hul i stregen, hvorefter der står 11, og den kører så
ned i GND. Hvad betyder dette?

V.H.
Ravnborg

Re: VU-meter uden IC ??

Jo, men den SKAL have negativ forsyningsspænding. En LM358 er bedre, den kan
bruges direkter. Husk også at både LM741 og LM358 har andre bennumre.

R11 skal vælges ud fra 3 kriterier: Indgangs impedans i kredsløbet,
indgangsstrøm i OpAmp kontra offset spænding og frekvensområde.
C1/R11 bestemmer den nedre frekvens for kredsløbet og sikre at DC offset på
musikken ikke forstyrre. C110%0nF og R1122%kohm kan bruges. (Miscel:
Circuits, 1. ordens filters, Highpas (c))

R12/R13 bestemmer forstærkning i ensretteren, den er 1+(r13/r12). Den er
smart at vælge R13 til samme værdi som R11, den giver mindst offset (faktisk
er det r12/r13 i parallel der skal være lig r11), værdien af r13 må du selv
vælge, ud fra hvilen forstærkning du har brug for.
C2 bestemmer hvor hurtigt VU-meteret falder tilbage, men i disse beregninger
indgår både r12/r13 og de tilkoblede VU-meter trin. Du kan prøve med 10uF og
så ændre den efter nogle forsøg. (miscel: Calculations, charge curve,
capacitor discharge).

Formodstanden til lysdioderne (R1, R2, R3, R4) kan f.eks. være 1 kohm
(miscel: calculations, ohms law, 7V 7mA).

R5,R9 skal beregnes for hvert trin (miscel: Simple Circuit, voltage divider,
design), brug 100uA som strøm og 0.6 volt som udgangsspænding.
Indgangsspændingen vælger du så til forskellige værdier (Vær lige opmærksom
på at R5 ikke bør være under 10K).
R6, R7, R8 skal være så store som muligt, men stadig give nok basisstrøm til
transistorerne, et sted i området 10k-100k vil nok være passende.
R10 skal sikre at evt. lækstrømme i dioderne bliver lagt til gnd, brug
f.eks. 10k.

Vær også opmærksom på at max spænding ud af ensretteren er 6-7 volt når du
bruger 9 volt forsyning.

er

Det er strømforsyningen til OpAmp'en, egentlig burde jeg have sat pindene på
selve OpAmp symbolet, men D4 spærrede og jeg gad ikke flytte den.

Her er programmet jeg har henvist til:
http://hjem.get2net.dk/hkj/miscel.html det kan lave mange forskellige
elektronikberegninger, hvis du kan finde ud af det.

Re: VU-meter uden IC ??
Mange tak for hjælpen.
Nu har jeg noget at gå i gang med. Som faktisk giver en noget størrer
udfordring end jeg havde regnet med.
(det passer mig fint, når man nu også bliver hjulpet lidt på vej).

V.H.
Ravnborg

Re: VU-meter uden IC ??

Lige et par tilføjelser:

Ensretteren er beregnet til liniesignal og kan ikke bruges direkter på en
højtalerudgang (ihverfald kun ved MEGET lav styrke).
Der skal du enten sætte en modstand i serie med indgangen på ensretteren
(f.eks. 100k), eller udskifte hele ensretter kredsløbet med en almindelig
ensretterbro hvor du sætter C2 på DC siden af broen. En ensretterbro har den
ulempe at den kræver en vis minimum spænding før den virker, så der skal du
have skruet lidt op for musikken, før nogle LED's vil tænde.

Lad nu være med at bygge et vu-meter med masser af LED's ud fra mine
diagrammer, de er udemærket til at eksperimentere med, men til et rigtigt
vu-meter bør du bruge en IC.

Hvis du skulle lave noget brugbart uden en vu-meter ic, så ville en
OpAmp/comperator per lysdiode, give et godt resultat. Jeg har udvidet
diagrammet med et eksempel på hvordan. R14-R17 beregnes ved at vælge en
tværstrøm, f.eks. 50uA, sætte nogle spændinger på de forskellige IC +
indgange (f.eks. fra neden af: 0.5V 1V 1.5V) og så bruge ohms lov.
Dette kredsløb vil give 100% on/off, og kan også beregnes til logaritmisk
skale.

Re: VU-meter uden IC ??
snipped-for-privacy@snaps.dk says...

Det er lige i øjet :-)

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Re: VU-meter uden IC ??

En LM3915 koster under 30,- ved små styktal... Og der skal stort set ingen
komponenter til (ud over LEDs'ene)
Jeg tvivler på at du kan gøre det ret meget billigere ;-)

OK. Men jeg ville nok finde noget sjovere at lege med?

/A