Volume control IC

Hej er der nogle som ved hvordan man laver en simpel volume controll (line
signal), den skal styres af 6Bit eller DC.

Hilsen Gamst

Re: Volume control IC
Hey

analog devices har nogle digitale potmetere..
http://www.analog.com/Analog_Root/sitePage/mainSectionContent/0%2C2132%2Clevel4%253D%25252D1%2526ContentID%253D9008%2526level1%253D117%2526level2%253D128%2526level3%253D131%2C00.html

hehe.. den er ikke nem... søg på digital potentiometer på analog.com

http://home.wanadoo.nl/electro1/avr/mas9116.htm

btw.. google er din ven

Kasper

Re: Volume control IC

www.national.com har et par stykker af den art.

 - patrick

Re: Volume control IC
controll

SSM2018 og SSM2164 kan bruges, 2018 er mono, 2164 er quad, begge
DC-styrede og logaritmiske. Bemærk at 2164 er med strøm-udgange.
Der findes andre lignende fra Analog Devices, er lidt dyre, men
ret gode.

Er det mon den Thomas Gamst jeg kender fra Radio&TV
Værkstedet!!??  :-)

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: Volume control IC
Hej Thomas,

I strømmen af links ville det være en skam at glemme Xicor - der, mig
bekendt, var de første til at lave digitale potentiometre, hvorfor de også
har et _stort_ udvalg. Og de leverer samples :)

<URL:http://www.xicor.com/product_select_guide.php?table=xdcp

Check evt. også deres app. notes.

--
Venlig hilsen,
Søren

Kan man bruge digitale potmetre som de potmetre der bruges til at ændre V og
I i en variabel størmforsyning ?

--
mvh/rg. Christian
Re: Volume control IC

Det kan man formodentlig sagtens, men det er en lidt 'overkill'
løsning, en almindelig D/A konverter kan lige så godt bruges til
det formål.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: Volume control IC
Hej Ulrik,

Hvorfor overkill ?

De kan clockes op/ned uden en processor og nogle versioner kan huske
sidste indstilling (De fås vist også i stereoudgaver hvis ikke jeg
husker helt galt).
Det bliver lidt sværere og mere komponentkrævende at opnå det samme med en
D/A ;)

Og prisforskellen...  En D/A kan findes som sample, en digital pot kan
findes som sample... 0-0=0... Så hvis ikke noget specielt taler for A/D'en
ved jeg godt hvad jeg ville vælge :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Forudsat at de kan tåle effekten, ja.

--
Venlig hilsen,
Søren

Det er også det jeg er mest bekymret for. Så kan man vel lave et
transistortrin.

--
mvh/rg. Christian
Re: Volume control IC

Ja, eller en OP-AMP som spændingsfølger (ville måske være lettere at bruge
hvis det drejer sig om at ændre en bestående konstruktion).

Har du en bestemt konstruktion i tankerne ? I så fald kan du da poste et
diagram i dk.binaer eller på en webside så vi andre kan checke det af for
dig.

Er det en ny konstruktion skulle der ingen problemer være, der bestemmer
du jo selv hvilken effekt du udsætter dem for :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Både og.

Det er fx. den strømforsyning i tråden lidt nede, startet af WR.
Der tænkte jeg på at erstatte de to potmetre med digitale potmetre styret af
en uC.

:-)

--
mvh/rg. Christian
Re: Volume control IC

af

I en sådan konstruktion vil det nok være mere relevant at styre
V og I med et par D/A convertere.

Mvh Max

Re: Volume control IC
Hej Christian,

Hmmm, det var så længere _oppe_ hos mig ;)

Der må jeg give Max ret. Det virker mere logiskt med D/A-convertere, hvis
du vil bruge en controller i den konstruktion - og hvis den evt. skal
huske sidste niveau (ved turn-on) kan det let laves i software (selv om
det næppe er en fordel).

--
Venlig hilsen,
Søren

Sorting..........

Netop derfor mener jeg at de digitale potmetre er bedre :-)

--
mvh/rg. Christian
Re: Volume control IC

Nej, newsreader ;)

?

Jeg mente:
Det er ikke en fordel at huske sidste position på en lab-forsyning - den
bør starte fra 0V (eller hvad minimum nu er) hver gang, så man ikke
brænder noget af ved at give det overspænding.

Men smag og behag :)

--
Venlig hilsen,
Søren

OK, det har du egentligt ret i. Det tænkte jeg ikke rigtigt på.

Jeg tror jeg vil kraftigt overveje D/A i stedet.

--
mvh/rg. Christian
Re: Volume control IC

2 stk LDR modstande og 2 stk LED.

Mvh Max

Re: Volume control IC
controll

Hehe, jeps det er simpelt! Og det virker faktisk forbandet godt,
den løsning er umulig at slå med en aktiv løsning, hvad støj
angår. Man kan få 'fotokoblere' (som ikke skal forveksles med
optokoblere), som netop er en LED og en LDR sammenbygget. Men de
er dyre og ikke ret meget brugt. Og LDR'er indeholder giftigt
kadmiumsulfid. :-/

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: Volume control IC
Hej Ulrik

Fotokoblere, hvis du har brug for dem, ja så kan du da godt få
nogle stykker af mig.