Volume control IC

Hej er der nogle som ved hvordan man laver en simpel volume controll (line signal), den skal styres af 6Bit eller DC.

Hilsen Gamst

Reply to
Thomas Gamst

Hey

analog devices har nogle digitale potmetere..

hehe.. den er ikke nem... søg på digital potentiometer på analog.com

btw.. google er din ven

Kasper "Thomas Gamst" skrev i en meddelelse news:3f981a34$0$10918$ snipped-for-privacy@nntp05.dk.telia.net...

Reply to
Repzak

har et par stykker af den art.

- patrick

Reply to
Patrick Hayes

controll

SSM2018 og SSM2164 kan bruges, 2018 er mono, 2164 er quad, begge DC-styrede og logaritmiske. Bemærk at 2164 er med strøm-udgange. Der findes andre lignende fra Analog Devices, er lidt dyre, men ret gode.

Er det mon den Thomas Gamst jeg kender fra Radio&TV Værkstedet!!?? :-)

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Hej Thomas,

I strømmen af links ville det være en skam at glemme Xicor - der, mig bekendt, var de første til at lave digitale potentiometre, hvorfor de også har et _stort_ udvalg. Og de leverer samples :)

Check evt. også deres app. notes.

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Thomas

2 stk LDR modstande og 2 stk LED.

controll

Hehe, jeps det er simpelt! Og det virker faktisk forbandet godt, den løsning er umulig at slå med en aktiv løsning, hvad støj angår. Man kan få 'fotokoblere' (som ikke skal forveksles med optokoblere), som netop er en LED og en LDR sammenbygget. Men de er dyre og ikke ret meget brugt. Og LDR'er indeholder giftigt kadmiumsulfid. :-/

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Hej Ulrik

Fotokoblere, hvis du har brug for dem, ja så kan du da godt få nogle stykker af mig.

Hmm, har ikke lige noget at bruge dem til, men måske Thomas ku' lave volumekontrol med dem?

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Hej Ulrik

Helt OK, hvis Thomas syntes om ideen, ja så spørger han nok.

Kan man bruge digitale potmetre som de potmetre der bruges til at ændre V og I i en variabel størmforsyning ?

--
mvh/rg. Christian
Christian B. Andresen

at

Det kan man formodentlig sagtens, men det er en lidt 'overkill' løsning, en almindelig D/A konverter kan lige så godt bruges til det formål.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Thomas Gamst skriver:

2 bit (op eller ned), se lidt på DS 1669. Okay, kun 64 step.

det er Modelbane Europas hjemmeside

Hej Christian,

Forudsat at de kan tåle effekten, ja.

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Ulrik,

Hvorfor overkill ?

De kan clockes op/ned uden en processor og nogle versioner kan huske sidste indstilling (De fås vist også i stereoudgaver hvis ikke jeg husker helt galt). Det bliver lidt sværere og mere komponentkrævende at opnå det samme med en D/A ;)

Og prisforskellen... En D/A kan findes som sample, en digital pot kan findes som sample... 0-0=0... Så hvis ikke noget specielt taler for A/D'en ved jeg godt hvad jeg ville vælge :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Det er også det jeg er mest bekymret for. Så kan man vel lave et transistortrin.

--
mvh/rg. Christian
Christian B. Andresen

Hej Christian,

Ja, eller en OP-AMP som spændingsfølger (ville måske være lettere at bruge hvis det drejer sig om at ændre en bestående konstruktion).

Har du en bestemt konstruktion i tankerne ? I så fald kan du da poste et diagram i dk.binaer eller på en webside så vi andre kan checke det af for dig.

Er det en ny konstruktion skulle der ingen problemer være, der bestemmer du jo selv hvilken effekt du udsætter dem for :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Både og.

Det er fx. den strømforsyning i tråden lidt nede, startet af WR. Der tænkte jeg på at erstatte de to potmetre med digitale potmetre styret af en uC.

:-)

--
mvh/rg. Christian
Christian B. Andresen

Hej Christian

af

I en sådan konstruktion vil det nok være mere relevant at styre V og I med et par D/A convertere.

Hej Christian,

Hmmm, det var så længere _oppe_ hos mig ;)

Der må jeg give Max ret. Det virker mere logiskt med D/A-convertere, hvis du vil bruge en controller i den konstruktion - og hvis den evt. skal huske sidste niveau (ved turn-on) kan det let laves i software (selv om det næppe er en fordel).

--
Venlig hilsen,
Søren