Voltage regulator - voltage reference

Hej,

Et enkelt spørgsmål: hvad er forskellen på en voltage regulator og en
voltage reference?

På forhånd tak.

Re: Voltage regulator - voltage reference
Hej Lapzig

I princip intet.

Mvh Max

Re: Voltage regulator - voltage reference

I praksis kan forskellen være stor:

En regulator bruges normalt til at frembringe forsyningsspænding til et
kredsløb. Derfor er de ofte lavet til lidt større strømme. Tolerancen er
måske 2-3% på spændingen

Eks: 7805 (5Volt) kan have en afvigelse på typisk +/-200mV og en
temperaturdrift på 300uV/grad. Beregnet til at levere 1-1.5Amp

En reference er ofte lavet til at levere 10-20mA, men har en meget lav
temperaturdrift og en meget høj nøjagtighed. Støjen fra en reference er
normalt meget lav. Den bruges til AD og DA convertere i målekredsløb.

Eks: ADR435B (5volt) har en tolerance på max 2mV og en typisk drift på
0.0001%/grad. Typisk belastning under 10mA

Bo //

Re: Voltage regulator - voltage reference
[snip]

Først mange tak for forklaringen begge to. Kan man så kalde en zenerdiode
forspændt i spærreretningen for en voltage regulator?

[snip]

Re: Voltage regulator - voltage reference
Hej Lapzig

Ja, det er en såkaldt Shunt regulator. Men den konfiguratin er
også meget ofte brugt som spændingsreference da zenerdioder
på 6,2 Volt (ret mig hvis jeg tager fejl) næsten temperaturdrift
har.

Mvh Max

Re: Voltage regulator - voltage reference

Jeg går ud fra, at du mener næsten _ingen_ temperaturdrift. Gælder det kun
for den på 6,2 volt?

Re: Voltage regulator - voltage reference

Ifølge AN-56 fra National har en zener-spænding på ca 6.2 V den mindste
temperatur-koefficient.

Har man brug for en temperatur-uafhængig reference bør man anvende en
bandgap-reference. For silicium er bandgap-spændingen på 1.205 V, men der
fåes færdige referencer i forskellige spændinger.

--
TA

Re: Voltage regulator - voltage reference

Hvorfor netop denne konstruktion? -i gamle dage var det den bedste, men
den er blevet overhalet grundigt af andre konstruktioner og brug af
lasertrimning på chip'en. Desuden kan støj og strømforbrug vise sig
lavere på nyere typer.

En buried zener reference kan levere mindst lige så gode data som en
B.G. reference (ex AD588)

En anden reference, der heller ikke er en båndgabs reference er
ADR420/430 serien, der kan holde typisk 1ppm/grad over hele området fra
-40 til +125 grader. fra 20 til 50 grader er de typisk under
0.2ppm/grad. De baserer sig på et par FET'er

(ppm: parts pr million = 0.0001%)

Bo //

Re: Voltage regulator - voltage reference

I min erindring er det et sted imellem 3 og 4 V

Men jeg kan tage fejl af at det er en optimal spænding, for at kompensere
for en efterfølgende B-E strækning også.

Anyone?

Mvh. Uffe Ravn

Re: Voltage regulator - voltage reference
Hej Uffe

Du tager fejl, det rigtige sted ligger omkring 6,3 volt, men jeg
husker ikke hvorfor det er sådan, syntes jeg kan huske at
stedet er hvor man skifter mellem zener effekt og lavine effekt.

http://www.edn.com/article/CA454658.html

Mvh Max

Re: Voltage regulator - voltage reference

I stand corrected.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Voltage regulator - voltage reference
Hej Uffe

Når jeg gamle mand for en gang skyld husker korrekt, ja
så nyder jeg det :)

Mvh Max

Re: Voltage regulator - voltage reference

Det kunne være interessant at vide hvorfor. Temperaturen indgår jo i
ligningen for diodens IV-karakteristik, men det er måske noget andet for
zenereffekten.

Re: Voltage regulator - voltage reference
Hej Lapzig

Helt korrekt er det vidst sådan at man kun har zenereffekt under 6,2 volt
og over har man lavineffekt. Temperaturkofficienten er negativ for zener-
effekt og positiv for lavineeffekt og stedet hvor de mødes er så hverken/
eller og dermed temlig stabil. Det er mange, mange år siden jeg lærte
disse mere elementære ting og jeg tager alle forbehold for at jeg kan
huske forkert.

Mvh Max

Re: Voltage regulator - voltage reference

Tak for forklaringerne. Nu har jeg ideer til, hvad jeg skal læse mere om.

Re: Voltage regulator - voltage reference
Hej Lapzig

Jeg håber du vender tilbage og retter hvis jeg husker helt galt.

Mvh Max

Re: Voltage regulator - voltage reference

Ja.

Det ville undre mig :-)

Bo //

Re: Voltage regulator - voltage reference

Det er tilsyneladende rigtigt. Måske trænger jeg til en opdatering ...

Det er sandelig fine data. Nationals LM4140 (bandgap) har en præcision på
3ppm/grad, hvilket jeg syntes var fint.

Ellers er der en god gennemgang af de forskellige typer spændingsreferencer
spændingsregulatorer i
<http://www.analog.com/UploadedFiles/Technical_Articles/3752210Publication_V
-Ref.pdf>.

--
TA

Re: Voltage regulator - voltage reference
Du fik vist "fumlet" os over i en anden del af tråden, men jeg følger
bare med..

En reference's drift skal sammenholdes med, hvad den skal bruges til, og
så kan man vælge derefter. Ellers kan det hurtigt blive for dyrt.

Husk også at hvis man skal spændingsdele en reference, betyder
modstandenes temperaturdrift ofte meget mere. Og man kender ikke
nødvendigvis fortegnet.

Jeg har været ude for at måtte lægge forstærker, reference og ADC i
termostat, for at sikre den nøjagtighed og drift, der var krævet. Det er
  den slags opgaver, der gør analog elektronik spændende.

For tiden "leger" jeg med 16 og 18 bit ADC'er, der skal bruges udendørs
(-20 til +60 grader), og der er drift i reference og offsetdrift i
forstærkere et par ubehagelige spillere at have på banen.

Husk også at hvis man skal udnytte den slags præcisionskomponenter,
betyder printudlæget rigtigt meget.

<ttp://www.analog.com/UploadedFiles/Technical_Articles/3752210Publication_V-Ref.pdf>.

Ja, AD har gode noter, der ikke bare viser løsninger, men også begrundelser.