Voltage dividers

Hej NG.

Jeps - mig igen. Jeg har faktisk lige en udfordring mere. Og jeg er
egentlig i tvivl om jeg bare har stirret mig blind på det, og det faktisk
er lettere end jeg tror.

Jeg skal på min arduino aflæse en spænding fra en analog pin. Den
spænding jeg er interesseret i svinger mellem 0 - 12 volt. Men nu er det
sådan at arduino ikke er så glad for at læse meget mere end 5 volt. Har
jeg ret i, at jeg bare skal lave en fuldstændig almindelig "voltage
divider" her? Altså to modstande i serie og så tage input'et til
arduinoen mellem disse to? Og vil aflæsningen så blive relativ i forhold
til mit oprindelige input?

Venlig hilsen

Re: Voltage dividers
B. V. frembragte:

Hvis indgangene har uendelig høj impedans (modstand), ja.
Uendelig høj er her mindst 10 gange parallelforbindelsen af dine
modstande i deleren. (Hvis du kun tænker DC, kan du nøjes med den
nederste)
Ellers skal du regne indgangsimpedansen med i parallel over den
nederste modstand.
Her hjælper det at tegne et diagram - incl indgangsimpedansen i...

Birger

http://bbsorensen.dk

Re: Voltage dividers

Hej igen. Tak for svar!

Jeg forstod det bare ikke :S

Men nu i dette øjeblik medens jeg skrev dette, kom jeg i tanke om, at det
jeg jo vil lave, er det samme som et voltmeter. SÃ¥ jeg spurgte google om
"voltmeter arduino" og fik fat i denne: http://www.arduino.cc/cgi-bin/
yabb2/YaBB.pl?num11%89097200

Der er en der skriver:

Det må da kunne lade sig gøre sådan. Om ikke andet kan jeg vel forsøge
mig frem med et bread board og et voltmeter. Ellers vender jeg tilbage :)

Venlig hilsen.

Re: Voltage dividers
Hejsa,

Hvis du nu vælger et 'smart' modstandsdelerforhold på f.eks 4.0, er det
hurtigt i arduinoen at regne tilbage til den oprindelige spænding før
spændingsdeleren. (Bit-shift<<2).

- En 30kOhm i toppen af spændingsdeleren og 10kOhm i bunden giver netop et
delerforhold på 4.0. Bruger du delerforholdet 4.0 vil full-scale området
være 20V.

/Claus

Re: Voltage dividers

Hé! Det var dælme smart!  Den køber jeg.

Et lille tillægsspørgsmål:
Input er fra instrumentbelysningen i en bil, som jo kan reguleres i styrke
via et potmeter i instrumentbordet. Skal jeg også her tænke på beskyttelse
og støjdæmpning? I så fald hvad skal jeg sætte ind af komponenter og hvor?

Venlig hilsen

Site Timeline