Voltage divider kredsløb - effekt for m odstand?

Hej.
Da min surround forstærker ikke har pre-out, og jeg har bygget mig en 6
kanals effektforstærker, er jeg nødt til at lave et kredsløb der kan
lave signalet fra højttalerterminalerne om til linje-niveau. Det har jeg
også fundet et fint diagram over her:
http://www.hut.fi/Misc/Electronics/circuits/speaker_to_line.html

Men han skriver ikke noget om hvor meget effekt de to modstande skal
kunne klare. Er der nogen af jer der har et bud på det (forstærkeren
giver max 50W / kanal)

Rasmus Hansen
Re: Voltage divider kredsløb - effekt for modstand?

Du kan sikkert godt bruge 1/4 W modstande til det.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Cool! Mange tak. Var bange for jeg skulle have fat i større
effektmodstande med køleplader og alt muligt.

Jeg har dog fundet en tråd her, hvor der er en med samme problem, og der
  er der en der anbefaler at bruge mindst 1W modstande. Nå 2W modstande
koster 1kr stykket ved el-supply, så det går nok.

Lige et tillægsspørgsmål:
Gør det nogen forskel om jeg bruger 1K / 100 eller om jeg bruger 10K /
1K så længe forholdet er 1:10?

Rasmus Hansen
Re: Voltage divider kredsløb - effekt for modstand?

Ja selvfølgelig. Den samlede strøm der løber igennem din spændingsdeling
afhænger af deres samlede modstand. Og jo større strøm jo mere afsat effekt,
varme osv...

Om det betyder noget for kvaliteten? Nej det vil jeg ikke mene. Så længe din
forstærker kan levere strøm + spænding nok, så skulle det ikke betyde det
mindste.

Frederik

Re: Voltage divider kredsløb - effekt for modstand?

Ok takker. Har bestilt 10K/1K

Rasmus Hansen
Re: Voltage divider kredsløb - effekt for modstand?

10 K ohmen skal kunne holde til 40mW.

Klaus

Re: Voltage divider kredsløb - effekt for modstand?
Hej Rasmus,

Spørger dumt:
Jeg kan ikke se fidusen i: At forstærke et signal i surroundforstærkeren,
dæmpe det, for tilsidst at tilkoble en ny effektforstærker. Så jeg tror
ikke, at du skal forvente, at lydoplevelsen bliver bedre...
Hvorfor laver du ikke selv en *rigtig* Pre-Out på din surround forstærker?
For det skulle vel være muligt, at nuppe liniesignalerne (før de originale
effektrin) og tilslutte disse liniesignaler direkte til dit hjemmebyg?

Hilsen
Lars

Re: Voltage divider kredsløb - effekt for modstand?

Den eneste fidus er at det er nemt. Jeg har haft den åbnet, og det er
noget af en høstak af SMD ting og andet godt at finde rundt i.

Jeg forventer heller ikke at lydoplevelsen bliver bedre i surround. Og
jeg bruger da også kun dette trick til surround-lyden. CD-signalet kører
jeg direkte ind i den hjemmebyggede (dog gennem et volumen-potmeter)

Rasmus Hansen
Re: Voltage divider kredsløb - effekt for modstand?
Hej Rasmus,

Nåeja, men så er det jo også en fidus!

Okay, det var nemlig dét jeg frygtede...

Hilsen
Lars

Re: Voltage divider kredsløb - effekt for modstand?

Har din forstærker heller ikke "tape out" eller noget med "-out" i det hele
taget? Hvis ikke, ville det være nødvendigt at etablere det, der kunne
kaldes "line out". Det er egentlig ikke noget omfattende modificering.

Det der med spændingsdeling for udtag af signal fra højttalerudgangen til en
efterfølgende forstærker er noget bras og bør undgås. Du opnår langt fra den
samme lydkvalitet og det samme signal/støjforhold. Et udgangstrin vil altid
uanset tilpasning til niveauet for et liniesignal støje og suse mere end et
decideret linieudtag - uanset forstærkerens udgangseffekt.
Karsten H. Jensen

Re: Voltage divider kredsløb - effekt for modstand?

Tape out er ikke 6 kanler.

Enig, blot man kan finde signalerne. Der er som regel pænt pakken inde i
en surround forstærker.

Re: Voltage divider kredsløb - effekt for modstand?

hele

Nåh, det skulle vel ikke være umuligt. Der må vel sidde et 6-gans pot.meter,
uanset at det kan være direkte analogt eller voltage controled. det er vel
også muligt at tage signalet ved de individuelle line drivere til de
eksisterrende udgangstrin forudsat dette ikke er det samme sted som
styrkepot-metret. Der må vel være et diagram?

Men ellers er det så ikke bare en 6 kanals surround-for-forstærker, du skal
bruge? Dén må da have alle kanaler individuelt ud som liniesignaler.

Dit oprindelige forslag - tja ved et kortvarig prøve, for det er ikke en
tilstand, der er tilfredsstillende i længden - ej heller fordi du har bygget
udgangsforstærkeren selv.
Karsten H. Jensen

Re: Voltage divider kredsløb - effekt for modstand?

Digram er nok næsten en umulighed på sådan udstyr og Vol regulering
kunne sagtens være "fnadret" ind i DSP modulet. Udgangstrin er ikek
nødvendigvis bygget diskret i sådan udstyr. Meeen "intet er umuligt
for gud og en håndværker" (jeg er ikke gud, men linjesignal er ikke
helt umuligt at finde for den trænede).

Jo, jeg kunne (også) godt bruge en sådan enhed (nu var det ikke lige
mig der havde problemer), da jeg er ved at bygge surround efter samme
princip (har ind til videre 4x105 kraftie watt). Problemet er bare at
surround precievere, eller surround forforstærkere næsten kun findes i
den "dyre" ende af skalaen

Klaus

Re: Voltage divider kredsløb - effekt for modstand?

Jep. Såvidt jeg kan se, er der en eller anden digital volumenkontrol, så
det er vist "fnadret" ind i DSP modulet som du siger.

Præcis.

Men i kan trøste jer med, at det kun er en løsning hvis formål er at
bibeholde muligheden for surround indtil jeg en dag har 3-4000 at smide
efter en ny receiver eller preceiver. Som sagt kører jeg to-kanals lyden
helt uden om min gamle receiver.
Og hvis løsningen nu lyder helt af helvede til har det ikke kostet alverden.
Sådan ser jeg på det.

Rasmus Hansen
Re: Voltage divider kredsløb - effekt for modstand?

skal

Joh, det fandt jeg også ud af for ca. 8 år siden. Da købte jeg en
surround-for-forstærker med almindelig pro-logic. Det var vist det eneste,
der var kendt den gang - og det virker stadig udmærket.

Men der gik ikke længe inden, så kunne man købe 2 eller 3 komplette
surround-sound-forstærkere - 4 eller 5-kanals med udgangsforstærkere og hele
pibetøjet for ca. de samme penge, for-forstærkeren kostede.

Jeg klarer mig stadig glimragende med 2 front- og 2 rearkanaler (2x285 W til
front og 2x250 W (aktive) til rear). Centerhøjttaler og såkaldt sub-woofer
er  _helt_  unødvendigt, men det har jeg redegjort for tidligere.

Før alt der surround-halløj brugte jeg bare en omskifter-boks med et
P&G-potmeter i mellem de forskellige lydkilder (alle med normerede/justerede
liniesignalniveauer) til udgangsforstærkerne, så altså bedst muligt
signal/støjforhold!

Men efter udskiftninger og modificeringer i surround-sound-for-forstærkeren
opfører den sig såmænd meget eksemplarisk.:-)
Karsten H. Jensen

Re: Voltage divider kredsløb - effekt for modstand?

Havd kan jeg sige, har en løs ProLogic enhed mellem for og
effektforstærker. Jeg syntes bare at det er spild at skulle købe
effekttrinnet som nyt hver gang man skal skifte system.

Re: Voltage divider kredsløb - effekt for modstand?

Jamen, er det så ikke tilstrækkeligt til at afprøve/bruge din hjemmebyggede
forstærker? Den pro-logic enhed må vel give et liniesignal?
Karsten H. Jensen

Re: Voltage divider kredsløb - effekt for modstand?

Øøøh, det er ikke mig der har bygget en forstærker !

Kalus
Re: Voltage divider kredsløb - effekt for modstand?

hjemmebyggede

Nå da, så har jeg da (igen) taget forkert, men omvendt, så er det jo heller
ikke dig, der har problemer?.:-) Men alligevel, sorry.
Karsten H. Jensen

Re: Voltage divider kredsløb - effekt for modstand?

Jo og nej, vil stadigt gerne have en surround preamp :-)

Det er okay, du er jo heller ikke ung længere (øv kunne ikke lade være
:-)