Volt- og amperemetere til PC

I forbindelse med et mindre fritidsprojekt, der mest af alt går ud på at få
tiden til at gå, mangler jeg 2 voltmetere og 1 amperemeter med computer
interface (jeg køre Windows 2000).

Problemstillingen er at jeg har en solcelle, hvor jeg gerne vil have en
udlæsning af hvad den giver af spænding og hvor mange ampere den skubber hen
til laddeelektronikken.
På den anden side af min ladeelektronik, vil jeg også gerne have mulighed
for at aflæse hvad spændingen er på batteriet.
Jeg er klar over at der findes multimetere med den funktion jeg vil have. Nu
er problemet så bare, at jeg også gerne vil have lagt de data jeg får,
direkte ind i en tekstfil, så det lidt let kunne blive til noget alá
http://www.middelgrund.com/OnlineParkView.asp
- For det ville jo være lidt smart at blære sig med at man kan se på sin
hjemmeside hvor meget strøm man får fra solcellen i haven og hvor meget man
har sparet på el regningen (schh! Ingen der taler om anskaffelsesudgifterne
til systemet :))

Er der nogen der kan foreslå en løsning?

--
Thomas Demant

Re: Volt- og amperemetere til PC
http://www.picotech.com/data.html

hen
Nu
man
anskaffelsesudgifterne

Re: Volt- og amperemetere til PC
Glemte jeg helt at skrive, men det er 12V der er på batteriet (+/- 6 volt),
som jeg arbejder med på systemet.
Jeg kan kun finde voltmetre på siden der kan tage spændinger op til 5V.
Men det er noget i den stil jeg står og mangler. Er der mulighed for at lave
en let løsning, der gør det muligt at anvende det udstyr på f.eks. 12V?

--
Thomas

Re: Volt- og amperemetere til PC
Hej Thomas

lave

Jeg ved ikke om en løsning som http://www.velleman.be/ tilbyder i
deres kit K8047 evt. kan bruges til dit formål, jeg syntes umiddelbart
det ligner du kunne bruge, og så koster løsningen ikke alverden.

Mvh Max

Re: Volt- og amperemetere til PC
Det ser faktisk ikke så tosset ud - 4 indgange for under 350 kr., skulle
være til at overkomme.
Så er det bare et amperemeter eller wattmeter jeg mangler...
Mange tak.

--
Thomas

Re: Volt- og amperemetere til PC

Amperemeter: Det samme som voltmeter. Du måler bare spændingen over en sense
modstand. Wattmeter - gang de to tal sammen

Cheers

Klaus

Re: Volt- og amperemetere til PC
sense
Sense modstand? Øhh... der må jeg nok lige bede om et lille diagram eller en
henvisning til en forklaring.

Jeps - det er derfor jeg havde tænkt mig et amperemeter, da de er noget
billigere og der alligevel ikke er nogen faseforskydning (så vidt jeg da
ved) i jævnstrøm.

På forhånd tak.

--
Thomas

Re: Volt- og amperemetere til PC
Hej Thomas

en

Et ampermeter er et voltmeter der måler spændingsfaldet over en modstand,
denne modstand er så det der kaldes en sense (føler) modstand, i normal
tale kaldest også ofte for en shunt. Hvis du skyder en midstand ind i din
ledning, f.eks. på 0,01 Ohm, vil det spændingsfald du måler over den være
10 mV pr. Ampere.

Mvh Max

Re: Volt- og amperemetere til PC
Aha. Se det var jo smart - så fik jeg også lært noget nyt i dag :)
Så er det jo bare en tur ned til elektronikforhandleren og bestille et stk.
Velleman K8047 hjem!

Jeg takker for svarene.

--
Thomas

Re: Volt- og amperemetere til PC
en

www.google.com

Søg: "sense resistor" amplifier current

Første hit:

http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/1654

Re: Volt- og amperemetere til PC

Ja, 2 modstande.
Du laver en spændingsdeling i indgangen.