VLF loop antenne - Page 2

Re: VLF loop antenne [ 'Energy-sucking' Radio Antennas ;-) ]

Hej Bo

Glemte den vigtigste information:

Citat: "...
This results in an antenna circuit with a resonance that, under ideal
conditions, would have an infinite bandwidth.
A detailed description of how the negative resistance, negative
inductance circuit works, including a differential form of the active
antenna circuit and other pertinent information, can be found in
..."

Hva' ba'? - det passer ikke - der burde stå "Negative differential
resistance"

Negativ differentiel modstand:
http://da.wikipedia.org/wiki/Negativ_differentiel_modstand
Omfattende:
http://en.wikipedia.org/wiki/Negative_differential_resistance

hilsen

Glenn

Re: VLF loop antenne [ 'Energy-sucking' Radio Antennas ;-) ]

nej. temmeligt meget anderledes. Og OP27 er meget morsom, men ikke
anvendelig, hvis man skal have lav spændingsstøj, og samtidig god
forstærkning med den båndbredde, jeg har behov for.

Bo //

Re: VLF loop antenne [ SkyTEM: moderne "vand" -søge pind ]

Hej Bo

Du laver vel ikke spoler, som skal flyttes af helikoptere?:

SkyTEM, "mine"-søger for geologer:
http://www.skytem.dk/Dansk/index.html

hilsen

Glenn

Re: VLF loop antenne [ SkyTEM: moderne "vand" -søge pind ]

Jo, det er mig, der har udviklet elektronikken til det. Software har jeg
folk til.

www.sarek.dk/kiruna2005/DSC_0535.JPG (det er mig, der står bak kameraet
:-) )

Bo //

Re: VLF loop antenne [ SkyTEM: moderne "vand" -søge pind ]

Hej Bo

Jamen, jamen - det var et skud i tågen... ;-)

Tillykke med det.

hilsen

Glenn

Re: VLF loop antenne [ SkyTEM: moderne "vand" -søge pind ]

Ingen grund til lykønskninger. Jeg har arbejdet sammen med geologerne i
  17 år, til januar. Så det har været hårdt proffesionelt arbejde fra
begge sider :-)

Bo //

Re: VLF loop antenne [ Coanda Effect UFO ? ]

Hej Bo

Når vi nu er gået i luften - kunne du så ikke foreslå sådan en
fjernstyret - eller en menneskestyret én - med spole langs kanten
forneden? Eller skal motoren længere væk? Du kan også blot kigge på
videoerne for underholdningens skyld:

GFS Projects

http://www.youtube.com/watch?v=DW0cgBoWGVM

17.10.07 Flyvende tallerken vækker interesse
http://jp.dk/nyviden/article1132632.ece
Citat: "... Modellen, som firmaet arbejder på i øjeblikket, er lavet af
krydsfiner og plastik og kører på batterier. Den kan bevæge sig med
60-80 km/t, er hårdfør over for stød og slag og er i det hele taget svær
at skyde ned for eventuelle fjender..."

18 January 2006 INVENTION: Flying saucer is out of this world
http://www.peterboroughtoday.co.uk/news/INVENTION--Flying-saucer-is.1317313.jp

http://www.gfsprojects.co.uk /
Hvis sitet ikke gider svare - så brug backuppen:
http://web.archive.org/web/20070629024920/www.gfsprojects.co.uk /

The GFS-UAV model N-01A
A Coanda effect flying saucer
created on March 10, 2006 - JLN Labs - September 15, 2006
http://jlnlabs.online.fr/gfsuav/gfsuavn01a.htm

The GFS-UAV N-01A
Manoeuvrability and Translation test flights
created on April 25, 2006 - JLN Labs - May 31, 2006
http://jlnlabs.online.fr/gfsuav/n01amvt.htm
Citat: "...Comments from Jean-Louis Naudin : During these N-01A test
flights, I have been very surprised by the capabilities of the UAV to
translate and turn at high speed and also to stop very quickly. The
translation at high speed is done in straight line at a constant level
above the ground without need of compensation, this is really
impressive. As a confimed pilot of RC helicopters, I can say that the
UAV N-01A has a great potential of manoeuvres and the steering is far
more simple than a common helicopter..."

The UAV model N-02
A Coanda effect flying saucer
created on May 17, 2006 - JLN Labs - July 5, 2006
http://jlnlabs.online.fr/gfsuav/n02.htm

The GFS-UAV project
A Coanda effect flying saucer
created on March 10, 2006 - JLN Labs - February 25, 2007
http://jlnlabs.online.fr/gfsuav/index.htm

Coanda Effect RC Flying Saucer test flight

http://www.youtube.com/watch?v=sdGVI7kJld0&mode=related&search
=

Coanda effect UFO - maiden attempt

http://www.youtube.com/watch?v=mFazW6Fgoyk&NR=1

Coanda Effect Flying Saucer

http://www.youtube.com/watch?v=ggUIJDgkSSs&NR=1

flying saucer test flight, take three

http://www.youtube.com/watch?v=blU21DYkG7A&mode=related&search
=

Coanda Effect demonstration of working principle

http://www.youtube.com/watch?v=S-SAQtODAQw&NR=1

hilsen

Glenn

Re: VLF loop antenne [ Coanda Effect UFO ? ]
Underholdende billeder, men ikke brugbare til et instrument, der vejer
ca 320kg og hvor senderspolen er større end mange parcelhusgrunde. Vi
flyver p.t. med 500m2, og regner med en forøgelse. Vores elværk leverer
ca 3.5kW til instrumentet, men vi forventet at øge til ca 5kW, når
vinteren er omme. Mange er imponerede over at vi kan nøjs med en så
lille heli-ko-peter, som vi rent faktisk bruger...

Bo //

Re: VLF loop antenne [ Coanda Effect UFO ? ]

Hej Bo

Jeg vil hævde at du ikke tænker stort nok...

Lav f.eks. en ufo på 25 meter i diameter (ca. 490 m^2). Og mal den som
en skildpadde - eller skriv på siden: "dette er ikke en ufo",
"Jordbundsundersøgelse pågår".

Med passende placerede snore, kunne spolen hænge stabilt (ikke
svingende) et stykke under ufoen.

Strukturelt burde det være let at designe ufo-kuplen til at være så let
som muligt.

I øvrigt skriver de, at den er let at styre - de anvender jo 4 ladeporte
som thrust vectoring - udover de små styrbare halvbuer:
http://da.wikipedia.org/wiki/Vectored_thrust

Jeg ved dog ikke hvor effektiv ufoen flyver i forhold til en helikopter-

-

Når folk kunne lave store pyramider i Ægypten for flere tusind år siden,
skulle det da ikke være så svært at lave ufoen i dag.

hilsen

Glenn

Re: VLF loop antenne [ Coanda Effect UFO ? ]

-muligvis, men jeg tænker i praktiske løsninger, med lavest mulige
omkostninger, og det holder bestyrelsen meget af.

Jeg vil følge et aftenskolekursus i "bærende konstruktioner i luftkasteller"

Med det ophæng, vi har p.t. er der ingen problemer, med mindre det
blæser på den frække side af 10m/s. Desuden måles vinkler med 0.1 grader
og indgår i beregningerne. Af hensyn til magnetfelter og hvirvelstrømme
har vi ca 30 meter fra flyveren ned til instrumentet.

Du har vist aldrig haft kontakt med SLV og lignende myndigheder i
udlandet. Vi flyver p.t. i Australien, Grønland, Canada og DK, og flere
kommer til. Vi har fløjet i Tyskland, USA, Sverige, Norge og Finland. En
helikopter, der er godkendt til flyvning med slæng kan man finde i alle
verdensdele. Desuden kan den type, vi flyver med foldes sammen og sendes
til fjerne egne i en 40" container, med skib.

Undersøgelser viser at det er mere økonomisk at flyve med en heliumfyldt
Zeppeliner, da den ikke skal bruge brændstof til at holde sig oppe. Men
prøv at få nogen til at bygge den, og få den godkendt på de syv
kontinenter. Og så skal vi måske have bygget 10, fordi vi opererer
world-wide. Så længe vi kan have en helikopeter til under 10kkr/time er
det ikke interessant at finde alternativer :-)

Bo //

Re: VLF loop antenne
Hej Bo

Jeg har lyttet meget mellem 50 og 160 kHz og der her jeg også brugt
en aktiv antenne jeg har lavet med en pisk på 90 cm. Den kan under
visse forhold hamle op med den afstemte loop jeg linker til andet
sted i tråden.

http://www.sandcastle.dk/pages/Aktiv-antenne.htm

http://www.sandcastle.dk/pages/Aktiv-ant-del.htm

Re: VLF loop antenne

Hej Max

Det var da smart at anvende en topprop som holder og kabelstikskåner.

hilsen

Glenn

Re: VLF loop antenne [NASA]

Hej Mikkel

Hej er hvad NASA kan høre på VLF:

NASA online vlf receiver:
http://spaceweather.com/glossary/inspire.html

De skriver at nogle af lydene lyder som bacon, jeg synes det lyder som
chip og chap der gnasker nødder...

hilsen

Glenn

Site Timeline