Viskerobot

Jeg har købt en ny viskearm til min ford focus, og i denne arm er der
mulighed for at justere pause visker tiden vha nogle indbyggede modstande,
men compuderen i min bil kan ikke styre dette, og der er ingen der kan
omprogramer denne, ikke nogen jeg har talt med i nu i hvertfald.

Men jeg har tænkt, det må da være muligt for mig at lave en robot selv, det
her jeg da gjort før, samt mange andre ting, men den skal gerne virke med de
modstande der er indbygget i armen og det kan jeg ikke finde ud af.
Er der nogle her der kan hjælpe mig.
Det kunne være en mulighed at købe en færdig konstruktion som jeg så evt
skal ændre et par komponenter på.

Jeg har udmålt de 6 modstande der sider i min viskerarm .
De er:    46k  38.5k  28.5k  19.1k  9.2k  0.96k
Tden jeg gerne vil have er fra 2 til 40-50 sec.

Er dette noget der er en venlig sjæl der vil hjælpe mig med-

Venlig hilsen

Morten Strandgaard

Re: Viskerobot

Et par ideer:
Man kunne lave det med en lille PIC processor f.eks. 12F675 som er en 8 bens
sag med indbygget A/D osv.
Så kunne man aflæse modstands værdierne og lade det styre en pause, så hvis
du kan få en til at programmere sådan en for dig var det en mulighed.

En anden mulighed er at bruge modstandene som spændingsdeler og føde
spændingen ind i en LM3914, modstandene springer med ca. 10K pr. gang, så
det er stort set lineært, de 10 output kunne via en modstand hver (+evt
diode) styre f.eks. en 555 med de intervaller du ønsker.

/Tom

Site Timeline