Virkningsgrad af piezo element - Page 2

Re: Virkningsgrad af piezo element

Er et piezoelement monocromt? Jeg har set, at man anvender monocrome spejle,
hvor spejllaget er pådampet "forsiden" af spejlglasset, så man undgår
lysbrydningen gennem glasset.

Modulerende afbøjning har jeg så igen set, hvor spejlet (ikke ret stort) var
monteret i et tavleinstrumenmt i stedet for viseren.
Karsten H. Jensen

Re: Virkningsgrad af piezo element
Hej Karsten

Hvad er et monocromt spejl ?

Mvh Max

Re: Virkningsgrad af piezo element

Gætter på at det er et dichroic mirror:

http://optics.unaxis.com/en/Dichro_548.asp

Spejlet reflekterer kun indenfor et vist bånd, men transmitterer det,
der ligger udenfor. Det gøres ved at pådampe et eller flere lag med et
andet brydningsindex og en tykkelse, der svarer til en kvart bølgelængde.

Bo //

Re: Virkningsgrad af piezo element
Hej Bo

Ok, jeg forstår hvad du mener, men er det ikke lidt vrøvl det du
skriver i første linie :)

Man laver jo også spejle med omvendt funktion, altså hvor man kun
lader en bølgelængde gå gennem spejlet og reflektere alle de andre,
de bruges bl.a. til IR filtre i halogenlamper så varmen stråles bagud.

Mvh Max

Re: Virkningsgrad af piezo element

Jeg mener, at dichroic dækker et smalt farvespektrum, medens et monocromt
kun reflekterer den ene bølgelængde, den er beregnet til.

Dichroic har jeg ikke set som spejle, men som filtre i forbindelse med
lavvolts halogenlamper i reflektor. Det er hovedsageligt anvendt i
forbindelse med belysning af f.eks. effekter på museer, udstillingsvinduer,
fordi kun lys, der ikke får f.eks. tøj til at falme, bliver reflekteret,
medens den del af lyset, der falmer f.eks. tøj, ikke reflekteres, men det
tråles bagud gennem reflektoren.
Karsten H. Jensen

Re: Virkningsgrad af piezo element

Det er et spejl, der kun reflekterer én farve. Ved tilfælde af en
helium/neon laser (rød) vil kun den røde farve blive reflekteret. Monocrome
spejle fremstilles til vflere forskellige farver. De har nok størst
anvendelse i forbindelse med laser. En krypton laser (grøn) forudsætter et
spejl, der kun reflekterer den grønne fdarve, der selvfølgelig er
veldefineret ved den aktuelle bølghelængde for lyset.

Svjg ved eller tror, så er der i dag lasere med hvidt lys, og hvor så lyset
deles op spektralt netop med monocrome spejle for de farver/bølgelængder.

Det kræver godt nok en laserkanon af dimensioner. En kryptonlaser på 25 mW
vil sagtens kunne brænde hul i dit garedin påp 25 m. afstand.

Til gengæld vil stømforbruget (svjh) være noget i retning af 10 kW, samt ca.
1 m³/h vand i timen til køling. Det kræver immervæg noget at fremstille en
lysstråle fra 1 enkelt punkt og med den styrke, den derved kan opnå.

Jeg prøvede en gang at lege med en 5 mW helium/neon laser. Den lavede en
lille, rød prik på den hvide kirkemur - ca. 5 km væk.
Karsten H. Jensen