Virkningsgrad af piezo element

Jeg er interesseret i virkningsgraden af et piezo element.
Findes der flere typer med forskellige virkningsgrader ?
Og er vrkningsgraden bevet forF8%get og hvordan?
Er der en hysterese for et piezoelement?

Re: Virkningsgrad af piezo element

Hvad mener DU med et piezo element?

Mikkel

Re: Virkningsgrad af piezo element
Tror der menes peltier?

--
// Mvh Jens Chr.
http://auktioner.qxl.dk/deus%20it%5C%22

Re: Virkningsgrad af piezo element
Nej. Peltier (/Seebeck) er et element der afgiver spE6%nding ved en
temperaturforskel. Jeg er interesseret i deformation vs. spE6%nding.

Re: Virkningsgrad af piezo element
Det er da vist lige omvendt. Et peltier element påtrykkes en spænding og
afgiver varme på den ene side og kulde på den anden side. Anvendes meget i
mobile køletasker/minikøleskabe.
Karsten H. Jensen

Re: Virkningsgrad af piezo element

Pielter virker begge veje.

Det gør Piezo  også

Mvh. Uffe Ravn

Re: Virkningsgrad af piezo element

Ja, blot ved at bytte + og -.
Karsten H. Jensen

Re: Virkningsgrad af piezo element

Ja og også den anden Anden vej, hvis man varmer den ene side og køler
den anden side giver den strøm...

Rasmus

Re: Virkningsgrad af piezo element

Og vender man kulde og varme om løber strømmen tilmed den anden vej ;)

Mvh
Morten

Re: Virkningsgrad af piezo element
Og så er der 60 grader varm sodavand og makrelsalat i køletasken. Uhm...
Been there, done that...

Leif

Re: Virkningsgrad af piezo element

Skal vi så grine eller græde? Nå nej. Det kunne jo hænde for os andre også.
Karsten H. Jensen

Re: Virkningsgrad af piezo element
Jeg var ikke klar over at betegnelsen piezo element ikke var entydigt.
Jeg mener at det er et element der afgiver en spE6%nding nE5%r det
deformeres og deformeres nE5%r der pE5%trykkes en spE6%nding.

Re: Virkningsgrad af piezo element

De findes i mange forskellige udformninger og anvendelser, derfor
spørgsmålet.
Og tag lige et kursus i citatteknik:

Mikkel

Re: Virkningsgrad af piezo element

Jeg er interesseret i virkningsgraden af et piezo element.
Findes der flere typer med forskellige virkningsgrader ?
Og er vrkningsgraden bevet forøget og hvordan?
Er der en hysterese for et piezoelement?

Piezo har et sweetopint. de starter med at have en elendig effektivitet og
ender med overslag.
men der findes ufatteligt mange forskellige typer piezo. får man lavet piezo
krystaller på bestilling koster de ca 200kr/stk for en 8x3x1.5mm multilayer
(6 lag). effektiviteten er omkring 80% ved 37KHz og 180V.

Jacob

Re: Virkningsgrad af piezo element

Og det er så med et piezo tryk på 300g per mm2

Re: Virkningsgrad af piezo element

D8%h. Er det et specielt tryk for en piezo?

Og du nE6%vner at der er mange forskellige typer. Er de typer
forskellige mht. om de duer til hF8%j/lavfrekvente applikationer,
hF8%je/lave tryk, hF8%je/lave spE6%ndinger osv?

Re: Virkningsgrad af piezo element

Altså inden du kan rådes mere specifikt må der nogen flere oplysninger til.
Karsten H. Jensen

Re: Virkningsgrad af piezo element

Der er meget jeg ikke har hF8%rt om i det du skriver. Jeg ved ikke hvad
et sweetopint er. Hvis det er noget der har elendig starteffektivitet
og ender med overslag, hvad er sE5% et overslag?

Dvs. effektiviteten er afhE6%ngig af frekvensen.
Kan du nE6%vne nogle fabrikanter som jeg kan hente specifikationer ned
hos?

Re: Virkningsgrad af piezo element

Der er meget jeg ikke har hørt om i det du skriver. Jeg ved ikke hvad
et sweetopint er. Hvis det er noget der har elendig starteffektivitet
og ender med overslag, hvad er så et overslag?

Dvs. effektiviteten er afhængig af frekvensen.
Kan du nævne nogle fabrikanter som jeg kan hente specifikationer ned
hos?
Jeg kan desvære ikke huske hvad fabrikanten hed.

Men et sweetpoint er der hvor pizoen arbejder bedst under de givne
omstændigheder.
effektiviteten er afhænig af frekvensen. en piezo kan du lave et equalient
diagram over. det er noget med spoler og kondensatore. så det er nød til at
være frekvens afhænigt.
ikke kun piezoen spiller en rolle i et equalient diagram. men også de ting
som piezoen sætter i bevægelse spiller ind. de har betydning for spolernes
størrelse.

lad være at tro at du kan beregne effektiviteten på en piezo du kan lave
noget +-10%. men det er de praktiske forsøg der afslører den ægte
effektivitet.

et overslag er når der står gnister mellem de lag en piezo består af. det er
når man giver den en for stor spænding.

det tryk man udsætter en piezo for kaldte vi for forspændingen. det er når
man vil have overført en stor energi nytter det ikke bare at lime en piezo
fast. vi lagde piezoen i spænd mellem enmet og en modvægt. modvægten var på
ca 30g. den blev spændt sammen med enmet med nogle kraftige fjedre.

Jacob

Re: Virkningsgrad af piezo element
Hej,

Jeg ved ikke så meget om virkningsgrad, men ved at piezoelementet har
hysterese. Jeg har selv lavet en del forsøg med piezo til afbøjning af
laserlys og det gav en masse problemer da piezoelementet aldrig finder
tilbage til udgangspunktet når man fjerner spændingen. Derfor skal der
laves en form for feedback, og det er ikke nemt elektronisk så min
løsning var en optisk løsning.

Mvh
   Jan