Vindmåler

Hejsa.

Jeg er ved at bygge en vindmåler, den skal kobles på en IHC så den kan lukke
vinduer hvis det blæser for meget.

Det jeg mangler hjæp til, er hvordan jeg måler rotationerne fra måleren, og
omdanner dem til et relæ der trækker og laver et input til min IHC
Det er helt fint, at jeg skal stille manuelt hvornår jeg vil have relæet til
at slutte (vindhastigheden)

Nogle ideer til hvordan jeg laver det ?

//Brian

Re: Vindmåler

På akslen monterer du en skive med et hul i og lader en fotocelle lave
pulser ud fra, hvor mange gange "hullet kommer forbi".

Næste trin er en integrator, der kan tælle ulserne og lave dem om til en
jævnspænding, du kan sammenligne med et referencepunkt i en komperator.

Alternativt, så har jeg i garagen nogle relæer der kan pæcist det du
ønsker, de hører oprindeligt til i vindmøllestyringer.

Re: Vindmåler
Hej Klaus

Man kan også lave vindmåleren ud af en lille DC motor som så
køre som dynamo, så slipper man for F/V konverteren.

Max

Re: Vindmåler

Risikerer man ikke at den "cogger"? - dvs. at den har en tendens til at
hænge ud for motorens magnet-poler ved meget lave vindstyrker. Det er
slemt på trepolede motorer, mindre slemt på 5-polede.

/Lars

Re: Vindmåler
Hej Lars

Der findes mange små motortyper der har rigtig mange poler, og
med sådan nogle kan man næsten ikke mærke polerne. Men man
skal være opmærksom på effekten.

Max

Re: Vindmåler

Jeg vil gerne foreslå en magnet på akslen der påvirker et reed-relæ
hvilket nok er det mest driftsikre når der tages hensyn til det
efferkoppespind der ivilkårligt vil komme over tid.
Et tip: Brug et ordentligt leje - Jeg har set et kugleleje der
bogstavligt var slidt op efter en kort årrække på en "Aldi" eller
"Netto" -verjrstation.

Du kan sikkert også bruge en spindel-motor fra en skrottet harddisk
selvom det nok kræver noget forstærkning af signalerne fra
stator-spolerne. Noget a'la det Max foreslår.

Signalet skal så omsættes til det relæ-signal du ønsker. Det kan enten
gøres i en microcontroller eller et nogenlunde simpelt analogt kredsløb
der omsætter puls-pause forholdet (hyppigheden af flankerne) til et
analogt signal og som sendes igennem et trigger-kredsløv hvor
tærskel-spændingerne kan indstilles.

/Lars

Re: Vindmåler
Hej Lars

En fin løsning, det med reed-røret har vist sin styrke i fart log på
skibe i mange år. Og som leje kan man jo eventuelt bruge kugle-
lejer der er lavet med plast ringe og glaskugler, de tåler vand og
kræver ingen smøring.

Max

Re: Vindmåler

Hvor får man dem henne?

Min vindmøler på taget kræver nye lejer og det eneste jeg kan finde i
4x2x1,5mm er almindelige stållejer.

Re: Vindmåler
Hej Klaus

Det er jo også noget smålort :)

Jeg ved ikke hvor du kan få dem, hvis jeg skal bruge den slags, ja
så ringer jeg til Schaeffler, og så må de finde dem til mig.

Har du overvejet at prøve med faste teflonlejer ?

Max

Re: Vindmåler
Hej Klaus

De er bl.a. her, men slet ikke i din størrelse :)

http://kmsbearings.thomasnet.com/viewitems/radial-ball-bearings-2/astic-radial-ball-bearings-fitted-with-glass-bal-2 ?

Max

Re: Vindmåler

Har du hørt her: http://ceramicspeed.com /