vindhastighedsmåler

Er der nogen her i gruppen der har et diagram eller et link til en
simpel vindhastighedsmåler. Evt. til at tilslutte Pc'en. Den skal bruget
til at se vindhastighed, så vi ikke behøver at slæbe båd & vandski og
hele molevitten med til havet, for så at finde ud af at der er for mange
bølger til at stå på vandski.

--
   Calle

Re: vindhastighedsmåler

Ikke et diagram, men www.conrad.de har nogle forskellige billige
håndholdte. (deres hjemmeside er nede til mandag)

mvh,
walther

Re: vindhastighedsmåler

halvproffesionel DIY værktøj:
http://home.worldonline.dk/bhm/indholds.htm
vælg "Bhm Anemometer"

 (lavet af en 'dragegal')    :-)

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Re: vindhastighedsmåler
Den side har jeg også selv lige fundet, men kan ikke lige finde et sted
at købe vingen (kopperne)
--
   Calle

Re: vindhastighedsmåler

De findes som reservedele til Malling anemometre (professionel pris
~1000.-) - men så overlever de også 80 m/s, og har en kendt karakteristik
Kan muligvis skaffes i en billigere udgave.

/carsten
--
Malling Support ApS, DK-9520 Skørping, tel.+45 9833 9688 Fax +45 9833 9687,
cholck(at)malling(dot)com

Re: vindhastighedsmåler
Ja da, sælges bl.a. som DEIF 879.3B til marinebrug, havne mv.

Det var dem der startede som Testmann indtil engang i begyndelsen as
70'erne, med syncro'er til retning´s visning  - der kommer stadig nogle af
den hjem til rep. (nye lejer - så kører de 30 år til ;-) )

Ja men ikke performancemæssigt

/carsten

Re: vindhastighedsmåler
Nu kan jeg ikke lige finde databladet på CG's anemometer, så jeg kan ikke
rigtig kommentere hvad vi skal mene er ret gode ;-)
- det kan jo være så meget..
/carsten

Re: vindhastighedsmåler

Hvis du vil se spec på Mallingkoppen  så check Risø's referenceanemometer -
(de er samme rotor) - så ved du hvad jeg mener når jeg snakker
performance ;-)

/carsten

Re: vindhastighedsmåler

Ja, glasfiberforstærket polycarbonate, du kan se mere om den på
http://www.risoe.dk/rispubl/vea/veapdf/ris-r-1364.pdf
/carsten

Re: vindhastighedsmåler

Hvorfor ikke lave en billig løsning uden bevægelige dele, 2 par transistore
støbt
sammen, det ene par i fri luft, det andet i læ. Konstantstrøm i den ene
transistor
som opvarmer den anden, så er det bare at sammenligne de to og se afkølingen
på den der sidder i fri luft, det er et udtryk for vindhastigheden.

Mvh Max

Re: vindhastighedsmåler
Hej Klaus

Hvorfor det, følerne anbringes bare aksialt.

Mvh Max

Re: vindhastighedsmåler

Aksialt ?

Jeg er ikke helt med.

http://www.mierijmeteo.demon.nl /

Klaus

Re: vindhastighedsmåler

Ja, men det største problem er at afkølingen varierer med en masse andre
parametre - luftens indhold af fugt bl.a.. Så de er ikke ret gode i
regnvejr - fordampning giver kraftig afkøling.
Herudover er de langsomme hvis ikke det bruges nogen MEGET små termistore
som følere - og så går de istykker ved kraftig vind.
Det er den type der ofte bruges ved målinger indendørs i
ventilationskanaler, og ved måling af træk - med der regner det heller ikke
så ofte.

Carsten Holck

Re: vindhastighedsmåler
Hej Carsten,

Hvis det bare drejer sig om en go/no-go indikation for om det er vejr at
sejle i er det vel godt nok ?

Om regn etc. ændrer noget på resultatetgør nok ikke det store, for man
tager nok ikke ud at sejle alligevel, hvis tallet er i nærheden af den
grænse man har sat.

En reference kan jo i øvrigt monteres i et rør eller lignende, så der er
samme påvirkning af den, lige bortset fra vinden.

(Fordampningen er nok heller ikke særlig stor i regnvejr, pga. den høje
luftfugtighed).

--
Venlig hilsen,
Søren

Det må vist være det niveau der passer bedst til Calles ønske om vurdering
af muligt "vandski-vejr" :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Der er flere muligheder:

- plastikkaffeskeer
- overskårne bordtennisbolde
- find selv på flere.

--
mvh/rg. Christian

Re: vindhastighedsmåler
Ja, men det kræver sku at man har et bræt til det. Det blir nok det
næste.

--
   Calle

Re: vindhastighedsmåler
Hej Claus,

Tillykke !  (Drengerøv ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

--
   Calle

Re: vindhastighedsmåler

Der findes et sjovt projekt som man kan lave for omkring 500,- kr. ... Se
detaljer på
http://www.alphalink.com.au/~derekw/ane/anemain.htm

Jeg har lavet det og det kører fint. De mest kritiske dele er med i et sæt
man kan købe fra denne hjemmeside. Resten skaffer du selv ... - såsom
bordtennisbolde + modstande, kondensatorer osv.

Vindmåleren kan tilsluttes pc ... og kan også tilsluttes et modem (så har du
en telefonforbindelse i et klubhus nede ved vandet, så kan du koble den til
et modem og så ringe op til den hjemmefra).

- Heine

Site Timeline