Vindhastighed til udgangssignal

Jeg skal styre nogle ovenlysvinduer, de skal åbne og lukke styret af
temperatur, den del har jeg lavet med  en termostat og en lille
logikstyring, denne styrer så nogle Linak aktuatorer.

Desuden skal vinduerne lukke ved høj vindhastighed, jeg har et anemometer
som giver en puls pr. omdrejning, tilsyneladende fra en reed kontakt med en
seriemodstand på 1000 ohm.

Er de nogen af jer der kender en converter der kan sætte en udgang når
pulsfrekvensen kommer over et indstillet niveau?

Jeg har søgt på Gavazzi og PR hjemmesiderne uden at finde noget, men jeg er
sikker på at jeg har brugt moduler fra en af dem til en lignende funktion.

Hilsen Aksel

Re: Vindhastighed til udgangssignal
Hej Aksel

er

Har set netop sådan noget på styrring af udvendige solskærme på vinduer.

Mvh Max

Re: Vindhastighed til udgangssignal

Jeps

Så har du ikke søgt godt nok....

PR2255 er præcist det du mangler:
http://www.prelectronics.dk/filer/2255dk.pdf

Må jeg nævne at der for eksempel på en tysk vindmølle er sat netop en
2255 sammen med et anemometer for at lave en grænsefunktion over en
given vindhastighed ?

Re: Vindhastighed til udgangssignal

OK, jeg havde overset den selv om jeg tit har programmeret den model, men
det var uden relæudgang, projektet er til hjemmebrug så jeg har et begrænset
budget.

Jeg har tænkt på om jeg ikke kunne køre anemometersignalet direkte ind i min
Zelio Logic styring, desværre er den jeg har med 100-230 V forsyning og
indgange, så signalet skal nok isoleres, men det kunne nok klares med et
solid-state relæ.

Hvis jeg programmerer en tæller på signalet og resetter med en timer burde
det kunne give et grænsesignal, det vil selvfølgelig kræve lidt forsøg.

Hilsen Aksel

Re: Vindhastighed til udgangssignal

Okay, du nævnte det bare selv..

Pas, den styring kender jeg ikke, men nu vi er i elektronikgruppen, hvad
så med en 555'er ?

Re: Vindhastighed til udgangssignal

Den Zelio styring jeg vil bruge er en mini PLC som jeg har fået til overs
ved en ombygning af en maskine.

Den har 6 indgange og 4 relæudgange, desværre er den med 230V forsyning og
indgange så jeg er nødt til at tilpasse indgangssignalet, mit anemometer kan
ikke klare mere end 24V, min plan er indtil videre at bruge en Welleman
K2634 styring med 4 thyristorrelæer som interface.

Så vil jeg programmere en tæller som resettes af en timer, så jeg får et
signal hvis tælleren når sin værdi før tiden er gået, det burde fungere som
omdrejningsalarm.

Måske skal jeg have en flip-flop efter anemometeret for at forlænge
pulserne, de er muligvis for korte til styringen som har AC indgange, jeg
regner med at de vil kræve ret lange pulser.

Min styring skal åbne vinduerne når temperaturen i rummet bliver for høj, de
skal åbne i trin så første vindue åbner ca. 50 mm, derefter næste og så
videre indtil alla vinduer er helt åbne, desuden skal der være manuel
overstyring og automatisk lukning ved stærk vind for at undgå belastning af
aktuatorerne.
Jeg vil betjene et vindue ad gangen for at kunne nøjes med en 24VDC
strømforsyning jeg har liggende

Er der nogen af jer der har bedre ideer.

Hilsen Aksel

Re: Vindhastighed til udgangssignal

Okay

Hvilket type anemometer er det ?

Igen, en 555'er. Men giver anemometret ikke firkant pulser ud ?

    Sendt via sunsite.dk da news.sonofon.dk nu er nede igen.
    Stoppede med at have nye indlæg den 10/9 omkring midnat.
Re: Vindhastighed til udgangssignal

Et italiensk fra firma V2 elletronica, typen hedder windsun, har også
fotocelle som jeg bruger til styring af skyggegardin.

Det giver firkantpulser, men kun i den tid magneten er ud for reed
kontakten, (jeg regner med det er en reed, med seriemodstand, jeg kan måle
1000 ohm over udgangsklemmerne, også når jeg bytter måleledningerne)

Fabrikanten specificerer en max switch strøm på 2,5 mA, hvis jeg laver en
flip-flop kunne jeg forlænge pulserne så jeg er sikker på at PLCen kan
reagere, den er langsom da det er AC indgange

Hilsen Aksel

Re: Vindhastighed til udgangssignal
Hej Aksel

Sæt en multivibrator på der togler ved hver puls, så får du en god firkant
med den halve frekvend, men med 50% duty-cyckle-

Mvh Max

Re: Vindhastighed til udgangssignal

Okay.

Okay

Kender du en 555'er ?

Du kan lave en speed alarm, netop til det formål du søger....

    Sendt via sunsite.dk da news.sonofon.dk nu er nede igen.
    Stoppede med at have nye indlæg den 10/9 omkring midnat.
Re: Vindhastighed til udgangssignal

Jeg ved ikke hvordan jeg skal lave en speed alarm med en 555?

Hilsen Aksel

Re: Vindhastighed til udgangssignal

http://www.doctronics.co.uk/pdf_files/555an.pdf

Side 10

    Sendt via sunsite.dk da news.sonofon.dk nu er nede igen.
    Stoppede med at have nye indlæg den 10/9 omkring midnat.
Re: Vindhastighed til udgangssignal

Tak for tippet, det vil nok være lettere end at programmere funktionen.

Hilsen Aksel

Re: Vindhastighed til udgangssignal

Netop....

En 555'er er en tussegammel opfindelse, men kanon i mange
styringsapllikationer.

Måske er jeg bare "analogiker" og har ikke lært meget uP programmering
:-)

Re: Vindhastighed til udgangssignal

Var det en ide at integrere de pulser, og så bruge en alm. comperator?.

Re: Vindhastighed til udgangssignal
Hej Aksel

begrænset

En F/V converter og en komperator til at trække relæet skulle
nok kunne løse problemet.

Mvh Max

Re: Vindhastighed til udgangssignal

en
er

TTL-SN7422, retrigable monostabil  ++ ?

HM

Re: Vindhastighed til udgangssignal
Gavazzi laver nogle frekvens triggede kontakter, det må jo være det du søger

--
Automatik Mekaniker
            Calle

Re: Vindhastighed til udgangssignal

Jeg vil tro, at Velux har lavet den slags, og gerne vil tilbyde det mod
betaling...

Bo //

Re: Vindhastighed til udgangssignal

Det ved jeg, men jeg kender prisen, og de har ikke fe funktioner jeg vil
have.

Hilsen Aksel

Site Timeline