Vindhastighed til udgangssignal

Jeg skal styre nogle ovenlysvinduer, de skal åbne og lukke styret af temperatur, den del har jeg lavet med en termostat og en lille logikstyring, denne styrer så nogle Linak aktuatorer.

Desuden skal vinduerne lukke ved høj vindhastighed, jeg har et anemometer som giver en puls pr. omdrejning, tilsyneladende fra en reed kontakt med en seriemodstand på 1000 ohm.

Er de nogen af jer der kender en converter der kan sætte en udgang når pulsfrekvensen kommer over et indstillet niveau?

Jeg har søgt på Gavazzi og PR hjemmesiderne uden at finde noget, men jeg er sikker på at jeg har brugt moduler fra en af dem til en lignende funktion.

Hilsen Aksel

Reply to
Aksel

Hej Aksel

er

Har set netop sådan noget på styrring af udvendige solskærme på vinduer.

Aksel skriver:

Jeps

Så har du ikke søgt godt nok....

PR2255 er præcist det du mangler:

Må jeg nævne at der for eksempel på en tysk vindmølle er sat netop en

2255 sammen med et anemometer for at lave en grænsefunktion over en given vindhastighed ?

OK, jeg havde overset den selv om jeg tit har programmeret den model, men det var uden relæudgang, projektet er til hjemmebrug så jeg har et begrænset budget.

Jeg har tænkt på om jeg ikke kunne køre anemometersignalet direkte ind i min Zelio Logic styring, desværre er den jeg har med 100-230 V forsyning og indgange, så signalet skal nok isoleres, men det kunne nok klares med et solid-state relæ.

Hvis jeg programmerer en tæller på signalet og resetter med en timer burde det kunne give et grænsesignal, det vil selvfølgelig kræve lidt forsøg.

Hilsen Aksel

Reply to
Aksel

en

er

TTL-SN7422, retrigable monostabil ++ ?

HM

Reply to
Harald Mossige

Aksel skriver:

Okay, du nævnte det bare selv..

Pas, den styring kender jeg ikke, men nu vi er i elektronikgruppen, hvad så med en 555'er ?

Gavazzi laver nogle frekvens triggede kontakter, det må jo være det du søger

--
Automatik Mekaniker
            Calle

Hej Aksel

begrænset

En F/V converter og en komperator til at trække relæet skulle nok kunne løse problemet.

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Den Zelio styring jeg vil bruge er en mini PLC som jeg har fået til overs ved en ombygning af en maskine.

Den har 6 indgange og 4 relæudgange, desværre er den med 230V forsyning og indgange så jeg er nødt til at tilpasse indgangssignalet, mit anemometer kan ikke klare mere end 24V, min plan er indtil videre at bruge en Welleman K2634 styring med 4 thyristorrelæer som interface.

Så vil jeg programmere en tæller som resettes af en timer, så jeg får et signal hvis tælleren når sin værdi før tiden er gået, det burde fungere som omdrejningsalarm.

Måske skal jeg have en flip-flop efter anemometeret for at forlænge pulserne, de er muligvis for korte til styringen som har AC indgange, jeg regner med at de vil kræve ret lange pulser.

Min styring skal åbne vinduerne når temperaturen i rummet bliver for høj, de skal åbne i trin så første vindue åbner ca. 50 mm, derefter næste og så videre indtil alla vinduer er helt åbne, desuden skal der være manuel overstyring og automatisk lukning ved stærk vind for at undgå belastning af aktuatorerne. Jeg vil betjene et vindue ad gangen for at kunne nøjes med en 24VDC strømforsyning jeg har liggende

Er der nogen af jer der har bedre ideer.

Hilsen Aksel

Reply to
Aksel

Jeg vil tro, at Velux har lavet den slags, og gerne vil tilbyde det mod betaling...

Det ved jeg, men jeg kender prisen, og de har ikke fe funktioner jeg vil have.

Hilsen Aksel

Reply to
Aksel

Aksel skriver:

Okay

Hvilket type anemometer er det ?

Igen, en 555'er. Men giver anemometret ikke firkant pulser ud ?

    Sendt via sunsite.dk da news.sonofon.dk nu er nede igen.
    Stoppede med at have nye indlæg den 10/9 omkring midnat.
   Tjek mine hjemmesider ud: http://home6.inet.tele.dk/moppe
          og http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Et italiensk fra firma V2 elletronica, typen hedder windsun, har også fotocelle som jeg bruger til styring af skyggegardin.

Det giver firkantpulser, men kun i den tid magneten er ud for reed kontakten, (jeg regner med det er en reed, med seriemodstand, jeg kan måle

1000 ohm over udgangsklemmerne, også når jeg bytter måleledningerne)

Fabrikanten specificerer en max switch strøm på 2,5 mA, hvis jeg laver en flip-flop kunne jeg forlænge pulserne så jeg er sikker på at PLCen kan reagere, den er langsom da det er AC indgange

Hilsen Aksel

Reply to
Aksel

Hej Aksel

Sæt en multivibrator på der togler ved hver puls, så får du en god firkant med den halve frekvend, men med 50% duty-cyckle-

Aksel skriver:

Okay.

Okay

Kender du en 555'er ?

Du kan lave en speed alarm, netop til det formål du søger....

    Sendt via sunsite.dk da news.sonofon.dk nu er nede igen.
    Stoppede med at have nye indlæg den 10/9 omkring midnat.
   Tjek mine hjemmesider ud: http://home6.inet.tele.dk/moppe
          og http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk

Jeg ved ikke hvordan jeg skal lave en speed alarm med en 555?

Hilsen Aksel

Reply to
Aksel

Aksel skriver:

Side 10

Klaus

-- Sendt via sunsite.dk da news.sonofon.dk nu er nede igen. Stoppede med at have nye indlæg den 10/9 omkring midnat. Tjek mine hjemmesider ud:

og

"Aksel" skrev i en meddelelse

Var det en ide at integrere de pulser, og så bruge en alm. comperator?.

Reply to
Jørgen M. Rasmussen

Hej,

"Aksel" wrote in news:4321f78a$0$43448$ snipped-for-privacy@dread12.news.tele.dk:

Hvis du vil lave den selv, så check databladet på LM2907/LM2917.

--
Regards,
Soeren

Soeren

Tak for tippet, jeg tror desværre ikke jeg kan bruge det i denne forbindelse, jeg skal have et firkantsignal.

Hilsen Aksel

Reply to
Aksel