vil gerne digitalt, men ved ik hvilket

Lars Andersen skreiv:

Det betyr at systemet er "lukket".

Når du bygger en PC selv, så kjøper du et kabinett, et hovedkort, et keyboard og ellers de ekstrakortene og ram som du trenge. Alt fra de leverandørene som har det beste tilbudet. Du klasker delene sammen, og systemet fungerer, som regel.

Du kan også kjøpe en ferdig PC som har et lukket system. Her må du gå til samme fabrikanten for å kjøpe ekstrautstyre for at det skal passe til maskinen /din/. På den måten får fabrikken makt over deg, han tvinger deg til å kjøpe sine varer. Det er den fellen som ofte blir kostbar å gå i.

Du, som ikke kjenner disse fellene, kan bli ledet til kostbare eksperimenter, og da er det ikke bankkontoen jeg tenker mest på.

Jeg har ombestemt meg. Fortsatt råder jeg deg til å velge AVR, Jeg råder deg også til å satse på "studio" som utviklingsplattform.

Programpakken er svært bra, og den er gratis. Installer den pakken, og forsøk å leke med den. Velg deg en svært liten og enkel kontroller. Les databledet. Forsøk å kompilere og debugge noen enkle eksempler, AVRxxx. Skriv de enkle programmene for å tenne og slukke en lampe eller tre.

Først nå er det nødvendig å kjøpe programerer. Når du er kommet så langt, da vet du også noe om hvilken kontrollervariant du kan velge.

Du har sett noe av de "religiøse tendensene" når det gjelder de valgene du må ta selv.

Og til slutt, vi liker ikke topposting her på news, men vi blir heller ikke uvenner av den grund.

HM

Reply to
Harald Mossige

Hejsa

Det lyder jo alligevel spændende flemming..

Jeg kunne godt begynde at tro at det der AVR noget er det jeg skal starte med .. og det jeg har kunne finde ser jo ok ud .. og til at gå til ... og tak for daughter beskrivelsen .. så skal jeg til at lave et par son-boards.. det må vel være dem med han-stik .. haha ..

Er på messenger på snipped-for-privacy@yoda.dk .. hvis det var noget ..

"Flemm>> men kunne godt blive nervøs for at det så værre ud senere hen.. men det

Reply to
Lars Andersen

Nej, du påstår at Arduino er lukket og "propateritært", jeg informere blot om at det er rent tull.

Arduino er ikke mere eller mindre end pæn, open source indpakning af en enkelt AVR chip.

Korrekt, men hvis man holder sig til de ting som er standard så er der en meget stor grad af portabilitet, Arduino bruger GCC, så der er grænser for hvor meget man bliver låst fast.

Ja, det er da også derfor man skal sørge for at lære AVR og C i stedet for PIC og BASIC, jeg tror faktisk vi er enige om det meste:)

AVR studio kan i øvrigt ikke bruges da det er svært "propateritært" og kun findes til windows, så dine krav til frihed og åbenhed er altså ikke så høje at et færdigt print med en AVR bør give dig kvaler:)

Reply to
Flemming Frandsen

"Harald Mossige" skrev i en meddelelse news:497f82ab$0$3687$ snipped-for-privacy@news.wineasy.se...

hvis ikke det er bank-kontoen du tænker på med kostbare .. hva er det så ?

Reply to
Lars Andersen

Det tror jeg, hvis du starter med en Arduino så har du kun spildt lidt tid og 150,- hvis det var en fejltagelse, så risioken er vist til at overse.

Hvis du vælger at fortsætte med AVR i selv-byg ting, så kommer du til at bruge lidt flere penge på løse AVR'r og en ICSP, samt noget mere tid på at lære at mere C, avr-gcc, avrdude og måske avrstudio, men til den tid burde du vide om det er en sikker investering.

Det bruger jeg ikke, men news rækker nok, så kan andre jo også få glæde af de svar du får:)

Der er masser af folk i gruppen der piller med AVR, så hvis du render i problemer er der ganske sikkert hurtigt svar.

Reply to
Flemming Frandsen

Hejsa,

Lige så snart du har valgt en uC, hvad enten det er Atmel eller MicroChip eller en helt tredje producent, er hardware-systemet proprietært!!

Der er jo ikke andre producenter end ATMEL på AVR-kredse, eller??

/Claus

Reply to
Claus

Claus skreiv:

Det har du forsåvidt rett i.

HM

Reply to
Harald Mossige

Ja, det er vi, men vi henvender oss til forskjellige personer.

Studio er gratis, så låsingen får begrensete konsekvenser. Men jeg er enig, det /er/ religion /vi/ diskuterer.

HM

Reply to
Harald Mossige

Ellers skal man over i ARM, dem laver de fleste. Men det er nok en lidt stor

32bit-kanon at skyde med til så små formål. Leger iøvrigt selv med AVR og Studio af og til, og synes det er ganske fedt. :-)
--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Claus sendte dette med sin computer:

Ja bare surt for os der ikke har master eller visa kort, men kun dankort :-(

Reply to
Allan Madsen

Du kan relativt nemt opgradere dit DK til VISA-DK, det koster godt nok

200,- om året, men det er hurtigt sparet på de lavere priser der er hos amazon.co.uk og andre udenlandske forhandlere.
Reply to
Flemming Frandsen

Hejsa,

Koster gratis hvis du har den rigtige bank...;

/Claus

Reply to
Claus