vil gerne digitalt, men ved ik hvilket - Page 2

Re: vil gerne digitalt, men ved ik hvilket

Det tror jeg, hvis du starter med en Arduino så har du kun spildt lidt
tid og 150,- hvis det var en fejltagelse, så risioken er vist til at overse.

Hvis du vælger at fortsætte med AVR i selv-byg ting, så kommer du til at
bruge lidt flere penge på løse AVR'r og en ICSP, samt noget mere tid på
at lære at mere C, avr-gcc, avrdude og måske avrstudio, men til den tid
burde du vide om det er en sikker investering.

Det bruger jeg ikke, men news rækker nok, så kan andre jo også få glæde
af de svar du får:)

Der er masser af folk i gruppen der piller med AVR, så hvis du render i
problemer er der ganske sikkert hurtigt svar.

Re: vil gerne digitalt, men ved ik hvilket

Jeg plejer at anbefale (og gør det med glæde):
- Processor type: AVR - gerne MEGA serien.
- Et development board fra Olimex
- En programmer fra Olimex (absolut helst JTAG).
- AVR Studio med C compiler plugin. Det er absolut gratis, fungerer rigtig
godt sammen, og så er det et fuldt IDE fra Atmel selv.

Eneste anke i forhold til dit ønske er det med at det er en C-compiler.
Men jeg vil til enhver tid vælge C, da der er TONSVIS af kodestumper og
eksempler og masser af hjælp og support på nettet.

mvh
Kåre

Re: vil gerne digitalt, men ved ik hvilket
Hm .. som også jeg skrev til kasper

Det ser mig noget stort ud ..

Og hvad er FULDT IDE ?

Re: vil gerne digitalt, men ved ik hvilket
Lars Andersen skreiv:

Ver bare klar over at du starter to religionskriger:

1.
Prosessorvalg.

2.
Valg av programmeringspråk.

Erfaringen min tilseier at du bør starte med det små enkle ting.
----------

Selv har jeg "testet ut" og valgt feil kontroller flere ganger. Nå
bruker jeg AVR.

Når det gjelder programmeringspråk så blir det vanskeligere, der finnes
mange valg, og ingen er best.

Du bør tenke igjennom, hvor mange lesetimer vil du bruke før du kan løse
  selv den enkleste oppgave.

Når du skal bruke slike kontrollerer, er det en /MEGET/ stor fordel at
du skjønner hvordan slike fungerer. Selv om alle "fungerer likt", er der
forskjeller i hvordan de forskjellige fabrikker løser oppgavene.

"All software er gratis", Ikke bruk pengene dine på å kjøpe software.
Til AVR bruker du Studio.

Der finnes ørten utviklingskitt. Mange av disse er bra, men på lang sikt
er det en meget bra investering å kjøpe et STK500 kitt. Der følger
desuten med noen kontrollerer av tilfeldig utvalg slik at du har noe å
"begynne med". Kittet forutsetter en COM-port på PC-en. Kjøp en USB ->
COM omformer.

Du velger å bruke assembler til de ti første oppgavene, og de første
oppgavene skal være banalt enkle. Du skal velge de enkleste
kontrollerene til de første oppgavene, en 1200 er vellegnet.
------------
Og så har jeg startet en ny religionskrig ;-)

HM

Re: vil gerne digitalt, men ved ik hvilket

Så synes jeg du skal tage et kig på Arduino, det er en AVR + klister
elektronik på et print så du ikke skal bruge andet end en computer med
USB port til at programmere den.

Programmeringssproget er Wiring, som er C med nok sukker og indpakning
til at diverse kunstertyper kan finde ud af det, så mon ikke det er nemt
nok at hitte ud af?

Tag et kig på:
http://en.wikipedia.org/wiki/Arduino
http://www.arduino.cc/en/Main/ArduinoBoardDiecimila

Der er flere producenter af hardware, så du kan få det som du vil have det.

Tag en gang et kig på denne vejledning:

http://www.ladyada.net/learn/arduino /

Re: vil gerne digitalt, men ved ik hvilket
Jeg har luret lidt på MicorEngineering's PIC BASIC

Men uden erfaring er det jo svært at lure hvordan de er i forhold til
andre..
men der kan jeg da finde kode-eksempler.. og det ser da ret så nemt ud..

Lars

Re: vil gerne digitalt, men ved ik hvilket

Hej Lars..
Med hensyn til valg af microcontroller er der en meget vigtig
ting som man ikke må glemme..
hvis der en nogen i din omgangskreds som leger lidt med dem også så vælg
den samme type som ham/hende for det er en hel del sjovere når
man ikke er helt alene om det.
jeg valgte selv pic af samme grund men mener ikke at det kun er den eneste
ene der dur..
hvis du vælger at gå picvejen og er lige så doven som mig så prøv at se
denne basic
www.oshonsoft.com
han laver en fin og billig basic ide/compiler til både pic og avr
controllere..
m.v.h oz1lqb / Claus

Re: vil gerne digitalt, men ved ik hvilket
Lars Andersen kom med denne ide:

Hejsa Lars.

Ja jeg er også nybegynder, og jeg startede med at købe et kit fra
wellerman, det der hedder 8048, der er alt med -rs232 kabel, og en pic
kreds også.

Jeg er nu blevet bit så meget af det, at jeg har købt en pascal
compiler fra MikroElektronika (www.mikroe.com) da det var det sprogt
jeg kedte mest til, men jeg ved de har en basic og c compiler også.

Desuden har jeg hentet et program der hedder WinPic (det er gratis) og
ja på den måde kom jeg i gang.

PS MikroE.com har også demo software du kan hente, eneste begrænsning
er at den man kan lave færdig kode som fylder 2Kb (Men det kan man også
få mange lysdioder til at blinke med)

Nu er jeg kommet så langt, at jeg er begyndt at arbejde med 40bens pic,
og har bestil en PicKit 2 Programmer (lige godt 400kr)

Jeg kender ikke så meget til de andre kredse, men jeg er nu også godt
tilfreds med PIC kredsene.

På det kort fra Wellerman er der 6 lysdioder og 4 knapper med, og ja en
eller anden pic kreds jeg ikke helt kan huske hvad hed.

En anden ting ved Pic kredsene er at man kan bestille samples ved dem,
men ikke med vidre salg for øje. Prøv f.eks at søg efter 16F877 mener
det var den der var med, men er ikke sikker.

Men se at komme igang, for der åbner sig en fantastisk verden.

Re: vil gerne digitalt, men ved ik hvilket

Hej Igen
desværrer er der for tiden lukket for samples til europa og
for amerika er der inført en begrænsning der siger 2 typer med 3 stk's hver
OG så skal de s"stakkels"amerikanere betale 7,50$ til at dække porto
så mon ikke at når vi i europa kan få igen også skal betale for deres
udgifter til porto
hvad der forøvrigt også er rimeligt nok..
kan forøvrigt varmt anbefale PicKit2.
m.v.h oz1lqb / Claus

Re: vil gerne digitalt, men ved ik hvilket
Claus sendte dette med sin computer:

Ja bare surt for os der ikke har master eller visa kort, men kun
dankort :-(

Re: vil gerne digitalt, men ved ik hvilket

Du kan relativt nemt opgradere dit DK til VISA-DK, det koster godt nok
200,- om året, men det er hurtigt sparet på de lavere priser der er hos
amazon.co.uk og andre udenlandske forhandlere.

Re: vil gerne digitalt, men ved ik hvilket
Hejsa,

Koster gratis hvis du har den rigtige bank...;

/Claus

Site Timeline