vil gerne digitalt, men ved ik hvilket

Hej alle

Hár luret og læst, og er kommet frem til at jeg vil i gang med digital
elektronik, ikke mindst den slags med små micro-processore.

Og så ved jeg så ikke hvad næste skridt er .. jeg går ud fra at jeg skal ha
fat i et bread-board, og noget til at programmere processorene med.

Umiddelbart kunne jeg forestille mig at det skulle være fint for mig at
programmere i basic, da jeg kender noget til det sprog i forvejen, og ikke
er sikker på hvilke fordele der vil være ved andre sprog. jeg kunne
forestille mig der var noget med hastigheden, men de små projekter jeg har i
tankerne har umiddelbart ikke de store krav til hastigheder.
er der andre fordele/ulemper?

Men hvilke processore, eller processorserie skal man gå efter ?
Og hvad skal man ha fat i til at programmere dem?
vil gerne kunne noget input/output og så noget med timere, blinke med
lysdioder osv så ikke det vildt avancerede.

men vil gerne være fri for at bruge tid på at lære og sætte mig ind i ting,
som jeg alligevel skal lære om senere hen ..

så .. hvad er rådene fra eksperterne ?

Lars

Re: vil gerne digitalt, men ved ik hvilket

Hej,

Basic stamp skulle være forholdsvis nemt at gå til, uden at have prøvet det,
men de har vidst deres egen basic compiler, ved dog ikke noget om priser..
http://www.parallax.com/tabid/214/Default.aspx

Olimex har nogle forskellige AVR boards til rimelige penge, du skal huske at
have en programmer med, enten ICP eller jtag. jtag kan debugge.

Compiler til AVR:
http://www.mcselec.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id86%&category_id=5&option=com_phpshop&Itemid=1
(hvis man er god med google kan den måske findes billigere... )
De har også nogle boards...
mcselec.com har også en compiler til 8051, måske du kunne spørge i
elektronik salgs gruppen om nogle har nogle 8051 bards liggende til billige
penge...
(jeg tror måske jeg har et PCB liggende til en ADUC832/842, samt en uC du
kunne få ret billigt, men du skal selv kunne lodde det hele op og få fat i
resten af komponenterne, og så tror jeg et færdigt board passer bedre til
dig)

Kasper

Re: vil gerne digitalt, men ved ik hvilket
 måske du kunne spørge i

Kan jo også være der er nogle AVR boards...

Kasper

Re: vil gerne digitalt, men ved ik hvilket
Har kigget lidt på AVR..

Synes det virker som om det er meget "bundet op" .. men det kan godt være
det er mig der kigger forkert..

kan bare kun finde store plader, med processore der kan vildt meget.. og så
koster de jo også derefter..

det er måske ikke så motiverende hvis man vil starte med at blinke med
lys-dioder :)

Se her.. min boks kan blinke i 3 farver.. nå .. hva koster den ..
sølle 1100 kr .. :)

og kunne ej heller finde noget eksempel kode.. måske du har noget man kan se
.. noget simpelt noget ?

og det ligner at det

Re: vil gerne digitalt, men ved ik hvilket
Lars Andersen skreiv:

Jeg tror du ser feil. Forsøk:

http://www.atmel.com/dyn/products/param_table.asp?family_id60%7&OrderBy=part_no&Direction=ASC

Klikk [pil ned] under : "max I/O pins"

Vær oppmerksom på at i det øyeblikket du setter en verdi på tiden du
bruker, så får alle priser en ny mening. Hvilken timeløn har "en
hamburgerflipper", et av de lavest betalte yrker, tror jeg?

Kode finner du her:
http://www.atmel.com/dyn/products/app_notes.asp?family_id60%7

Første eksempelkoden jeg brukte, var: "AVR304".

Her er hjelp for nybegynnerer:
http://www.avrfreaks.net/index.php?name=PNphpBB2&file=viewforum&sid55%34d679a60fc98f258c1476c9aff918

Meld deg på som medlem.

HM

Re: vil gerne digitalt, men ved ik hvilket

Kig noget mere, det kan godt svare sig.

Ja, det modsatte er tilfældet, AVR er meget åbent og der findes rigtigt
mange gode værtøjer til det.

Så er Arduino noget for dig, det er en AVR med nogle få tilhørende
komponenter så det er nemt og billigt at komme igang med:
http://www.ladyada.net/learn/arduino /

Arduino programmeres i C, lige som i den rigtige verden, men det er
pakket pænt ind så det er nemt at gå til.

Her er en meget billig (144 kr) Arduino klon lige til at putte i
breadboardet og USB porten:
http://www.adafruit.com/index.php?main_page=product_info&cPath19%&products_id91 %

De rigtige Arduino'er kan man få en masse daughterboards til så man nemt
kan smide ekstra funktioner på:
http://www.adafruit.com/index.php?main_page=index&cPath17%_21

Jeg har faktisk bygget en farveblinkedims og den kostede omkring 20 kr
incl. AVR og lysdiode, der skal ikke andet til end AVR, strøm, et ICSP
stik og noget der skal styres, så kører det.

http://www.google.dk/search?q=arduino+code

Her er da et meget simpelt eksempel:
http://www.ladyada.net/learn/arduino/lesson1.html

Jeg har selv handlet med Lady Ada og hendes USBtinyISP kan varmt
anbefales: http://www.ladyada.net/make/usbtinyisp /

--
  Flemming Frandsen - http://dren.dk - Fjern .invalid fra mail adressen.

Re: vil gerne digitalt, men ved ik hvilket
Flemming Frandsen skreiv:

Er du helt sikker på at det er riktig å anbefale et propateritært
system? Jeg betviler det.

Du bør ikke glemme at ANSI C manulen er på 250 tettskrivne sider, og
mesteparten av manualen bør læres. Manualen skal også kjøpes. Desuten er
det nødvendig å gjøre seg kjent med noen bibiolotek.

http://www.adafruit.com/index.php?main_page=product_info&cPath19%&products_id91%

Noen ganger er ting rett og slett for billig. Vi som har en del erfaring
kan alltids komme rundt med billige, tvilsomme kloner, men det er
ingenting for begynnerer.

Men det /er/ fortsatt et propateritert system.

HM

Re: vil gerne digitalt, men ved ik hvilket
Hej Harald

Hvad mener du med et propateritært system ? ..

Og hvad skulle der være af "farer" ved det ? ..

Lars
http://www.adafruit.com/index.php?main_page=product_info&cPath19%&products_id91 %

Re: vil gerne digitalt, men ved ik hvilket
Lars Andersen skreiv:

Det betyr at systemet er "lukket".

Når du bygger en PC selv, så kjøper du et kabinett, et hovedkort, et
keyboard og ellers de ekstrakortene og ram som du trenge. Alt fra de
leverandørene som har det beste tilbudet. Du klasker delene sammen, og
systemet fungerer, som regel.

Du kan også kjøpe en ferdig PC som har et lukket system. Her må du gå
til samme fabrikanten for å kjøpe ekstrautstyre for at det skal passe
til maskinen /din/. På den måten får fabrikken makt over deg, han
tvinger deg til å kjøpe sine varer. Det er den fellen som ofte blir
kostbar å gå i.

Du, som ikke kjenner disse fellene, kan bli ledet til kostbare
eksperimenter, og da er det ikke bankkontoen jeg tenker mest på.

Jeg har ombestemt meg.
Fortsatt råder jeg deg til å velge AVR, Jeg råder deg også til å satse
på "studio" som utviklingsplattform.

  http://www.atmel.com/dyn/products/tools_card.asp?tool_id27%25

Programpakken er svært bra, og den er gratis. Installer den pakken, og
forsøk å leke med den. Velg deg en svært liten og enkel kontroller. Les
databledet. Forsøk å kompilere og debugge noen enkle eksempler, AVRxxx.
Skriv de enkle programmene for å tenne og slukke en lampe eller tre.

Først nå er det nødvendig å kjøpe programerer. Når du er kommet så
langt, da vet du også noe om hvilken kontrollervariant du kan velge.

Du har sett noe av de "religiøse tendensene" når det gjelder de valgene
du må ta selv.

Og til slutt, vi liker ikke topposting her på news, men vi blir heller
ikke uvenner av den grund.

HM

Re: vil gerne digitalt, men ved ik hvilket

hvis ikke det er bank-kontoen du tænker på med kostbare .. hva er det så ?

Re: vil gerne digitalt, men ved ik hvilket
Hejsa,

Lige så snart du har valgt en uC, hvad enten det er Atmel eller MicroChip
eller en helt tredje producent, er hardware-systemet proprietært!!

Der er jo ikke andre producenter end ATMEL på AVR-kredse, eller??

/Claus

Re: vil gerne digitalt, men ved ik hvilket
Claus skreiv:

Det har du forsåvidt rett i.

HM

Re: vil gerne digitalt, men ved ik hvilket

Ellers skal man over i ARM, dem laver de fleste. Men det er nok en lidt stor
32bit-kanon at skyde med til så små formål. Leger iøvrigt selv med AVR og
Studio af og til, og synes det er ganske fedt.  :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: vil gerne digitalt, men ved ik hvilket

Jeg tror du skal læse lidt mere om Arduino, det er nemlig det modsatte
af "propateritært", faktisk er både softwaren og hardwaren Open Source
og Fri.

Læs f.eks. den første sætning her: http://www.arduino.cc/

"Arduino is an open-source electronics prototyping platform based on
flexible, easy-to-use hardware and software."

Nu er det jo ikke nødvendigt at være C mester for at copy+paste de
simple eksempler og udbygge dem, specielt ikke når Arduino folkene har
været så flinke at pakke alt boiler plate koden væk så det er pænt og
simpelt at se på.

Nej, du tager forsat fejl.

Der er intet der forhindrer nogen i at tage software der var skrevet til
at køre på en Arduino og putte den i en bar AVR, eller omvent at bruge
non-Arduino genereret kode og putte den i en Arduino.

Der er ingen hemmelige dele al source er tilgængeligt, standard baseret
og er supporteret på Mac OSX, Windows og Linux, hvis det er "et
propateritert system" i din verden så har du meget høje krav.

Re: vil gerne digitalt, men ved ik hvilket
Flemming Frandsen skreiv:

Lat oss først få det klart for oss:
Det er ikke "gode råd" du formidler nå. Du driver misjonering for dine
oppfattninger.

Selv når det gjelder C-kode, så finnes der ørten dialekter som ikke
nødvendig kan klippes og limes sammen.

Jeg har /meget/ høye krav når jeg skal forsøke å veilede en lie kyndig
som samtidig har begrenset økonomi. Jeg har et inderlig ønske om at
ingen skal tøyse bort den verdifulle ungdomstiden da
innlæringskapasiteten er høy, til å lære gale ting.

HM

Re: vil gerne digitalt, men ved ik hvilket

Nej, du påstår at Arduino er lukket og "propateritært", jeg informere
blot om at det er rent tull.

Arduino er ikke mere eller mindre end pæn, open source indpakning af en
enkelt AVR chip.

Korrekt, men hvis man holder sig til de ting som er standard så er der
en meget stor grad af portabilitet, Arduino bruger GCC, så der er
grænser for hvor meget man bliver låst fast.

Ja, det er da også derfor man skal sørge for at lære AVR og C i stedet
for PIC og BASIC, jeg tror faktisk vi er enige om det meste:)

AVR studio kan i øvrigt ikke bruges da det er svært "propateritært" og
kun findes til windows, så dine krav til frihed og åbenhed er altså ikke
så høje at et færdigt print med en AVR bør give dig kvaler:)

Re: vil gerne digitalt, men ved ik hvilket
Flemming Frandsen skreiv:

Ja, det er vi, men vi henvender oss til forskjellige personer.

Studio er gratis, så låsingen får begrensete konsekvenser. Men jeg er
enig, det /er/ religion /vi/ diskuterer.

HM

Re: vil gerne digitalt, men ved ik hvilket
Hej Flemming

Jeg kan ihvertfald se meningen i det du siger.. og koden til arduino/avr ser
da bestemt overkommeligt ud .. ihvertfald det eksempel du har sendt der.

men kunne godt blive nervøs for at det så værre ud senere hen.. men det må
man jo så se om man kan overleve :)

så skal jeg da lige høre om jeg har forstået det korrekt ..

Arduino er et "alt inkl." board, som både kan sættes til computeren, og
programmeres derfra, men man kan også tage chippen/processoren ud af
arduinoen, og blot sætte i en printplade man selv har lavet ..
Jeg havde hele tiden opfattet arduinoen som værende sådan at hele printet
skulle bruges hver gang man skulle lave noget.

Du kalder noget for daughter boards. Har hørt udtrykket før, men .. hvad er
det .. sådan .. mere præcist ? ..

Lars

http://www.adafruit.com/index.php?main_page=product_info&cPath19%&products_id91 %

Re: vil gerne digitalt, men ved ik hvilket

Tjah, sådan går det, jo større ideer jo flere linier kode tager det at
udføre dem, men man får jo også flere evner med tiden.

Sagtens, men der er nemmere måder at gøre det på.

Som jeg ser det er Arduino en fin måde at komme igang med AVR på, ikke
en komponent som skal bruges i produktionen.

Det jeg vil anbefale er at købe en Arduino eller to til at lege med, det
giver en fin føling med hvad man kan med AVR og det giver masser af
erfaring med C.

Man kan rigtigt meget med et fuldt Ardiono board og det kan jo genbruges.

Når du så får lyst til at bruge løse AVR'er i dine egne konstruktioner
så køber du en stak ATmega168 eller hvad du nu har brug for samt en ICSP
programmer (f.eks. usbtinyisp), så kan du strikke dine egne sager sammen
og programmere dem via ISCP, som beskrevet her:

http://www.arduino.cc/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num11%93955465/0

Fordelen ved at starte med Arduino er at det hele er samlet og testet så
det bare skal sættes til for at køre og at den viden du får kan bruges
når du giver dig til at bygge ting fra bunden.

Det kommer af at man kalder det første (største) print for "mother
boardet", når man så putter sekundære (mindre) kort i kalder man dem
gerne for "daughter boards".

Man kunne f.eks. kalde et grafikkort til en PC for et "daughter board",
hvis man ville.

Re: vil gerne digitalt, men ved ik hvilket
Hejsa

Det lyder jo alligevel spændende flemming..

Jeg kunne godt begynde at tro at det der AVR noget er det jeg skal starte
med .. og det jeg har kunne finde ser jo ok ud ..
og til at gå til ...
og tak for daughter beskrivelsen .. så skal jeg til at lave et par
son-boards.. det må vel være dem med han-stik .. haha ..

Er på messenger på snipped-for-privacy@yoda.dk .. hvis det var noget ..