vil dette virke? (dobbeltsidet print)

Do you have a question? Post it now! No Registration Necessary

Translate This Thread From Danish to

Threaded View
ok den første side, laves som sædvanelig dvs. som "print på den lette måde",
MEN inden der ætses tænkte jeg på at nr. 2 side blev dækket til med noget
gennemsigtigt selvklæbende folie.
Første side bliver nu ætset. Derefter forestiller jeg mig så, at jeg borer
3-5 huller i hvert hjørne til at "styre" papiret rigtigt på plads til den
anden side. Når det så er gjort (hurra for acetone hvis det smutter ;-)  )
ville jeg give side et engang folie og så ætse side 2.
Lyder det som en idiotsikker plan eller er der nogle der har en bedre ide?
  Jeg kan lige fortælle, da svigermekaniken var på besøg fra united bluff,
bedte jeg dig om at tage nogle papir med til mig. Der var flere steder på
nettet at de anbefalede noget der hedder: staples photo basic gloss, har
brugt papiret 10-12 gange nu og det er satme (undskyld sproget) godt.

Nogle inputs fra jer
   Mvh Sørenn



Re: vil dette virke? (dobbeltsidet print)
Quoted text here. Click to load it

Hvad hindrer dig i at lave begge sider på 1 gang ?


Klaus
--
  Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
  Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
We've slightly trimmed the long signature. Click to see the full one.
Re: vil dette virke? (dobbeltsidet print)
Quoted text here. Click to load it

Som han jo reelt skriver, problemet med at styre side 2 så det passer over
for side 1, derfor bore et par huller og styre efter dem.
Men jeg kan så ikke se hvorfor der ikke bare ventes med ætsning til begge
sider er strøget på. Det er da muligt at bore et hul i printet selvom det
ikke er ætset.

Mvh Hauge



Re: vil dette virke? (dobbeltsidet print)
Quoted text here. Click to load it

Netop.

Sådan har jeg gjort mange gange også med belyste print.


Klaus
--
  Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
  Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
We've slightly trimmed the long signature. Click to see the full one.
Re: vil dette virke? (dobbeltsidet print)
Hej

Quoted text here. Click to load it

Jeg bruger almindelig 50 mm pakketape til afdækningen, fungere
uden problemer. Hvis man bruger en klar udgave kan man let se
om den klæber på hele overfladen.

Quoted text here. Click to load it

Jeg har overvejet ideen, men som Klaus også foreslår, hvorfor
ikke prøve at lave begge sider på en gang.

Stryge første lag på, bore huller i centermærkerne, stryge andet
lag på.

Hvis fedtede fingre og uren overflade på kobberet er et problem,
ja så løses det ved at bruge en effektiv ætsevæske.

Ps: Pas på når du stryger lag 2, IKKE skubbe til printet når det
er varmt fordi toneren der sidder på lag 1 bliver jo blød.

--
Mvh Max



Re: vil dette virke? (dobbeltsidet print)


Quoted text here. Click to load it
  Mvh Søren



Re: vil dette virke? (dobbeltsidet print)
Hej Søren

Quoted text here. Click to load it

Derfor har jeg også overvejet at hvis jeg skulle lave dobbeltsidet
print, ja så skulle det være som du foreslår det til at starte med.

Stryge lag 1
Afdække lag 2 med tape
Ætse lag 1
Bore styrrehuller
Stryge lag 2
Afdække lag 1 med tape
Ætse lag 2

Færdig.

Min ætsning tager omkring 20 sekunder, så metode er jo ikke
særlig tidskrævende selv om man skal ætse 2 gange.

--
Mvh Max



Re: vil dette virke? (dobbeltsidet print)
Quoted text here. Click to load it

Jeg plejer at lave begge sider samtidig.
De to film lægger jeg ovenpå hinanden og hæfter dem sammen langs de to sider
så de ikke kan skride i forhold til hinanden.
Brug en kraftig lampe til at finde sammenhørende huller.
Så skubber jeg printet ind mellem papirerne og stryger dem på. Så klipper
jeg hæfterne af og fjerner papirerne som sædvanligt.
mvh Niels



Re: vil dette virke? (dobbeltsidet print)

Quoted text here. Click to load it
Æææææh 20 sekunder? er det (salt?)syre/brintoverilte/vand metoden? Hvis det
er det, så er den jo pisse (undskyld) farlig ikke??
  God bagjul  Mvh Søren



Re: vil dette virke? (dobbeltsidet print)
Quoted text here. Click to load it
Du skal nok ikke drikke det eller inhallere dampene, men hvad sku' der
ellers være farligt ved det ?

Har brugt denne metode i 20 år

mvh KS


Re: vil dette virke? (dobbeltsidet print)

"KS snipped-for-privacy@os.dk>" <keld.<SLET_DETTE> skrev i en meddelelse
Quoted text here. Click to load it
Blandingsforholdet hvordan er det det lige er?
Samt virker den  også til transfermetode?
  Mvh Søren



Re: vil dette virke? (dobbeltsidet print)
Quoted text here. Click to load it

1 del vand, 1 del syre, 1 del brintoverilte (30%)  - husk rækkefølgen !

Quoted text here. Click to load it

Har aldrig prøvet

mvh KS


Re: vil dette virke? (dobbeltsidet print)
Hej

Quoted text here. Click to load it

Jep det er den jeg bruger. Brug handsker og beskyttelsesbriller og
stå udenfor med det. Den brugte blanding skal ligesom brugt fin-
ætsekrystalblanding opbevares i en beholder der ikke er helt tæt,
da der udvikles gas under opbevaringen.

Quoted text here. Click to load it

Hvis du mener strygejernsmetoden, ja så virker den fint med
denne metode.

En af fordelene ved at ætse med ovenstående er at printpladen kan
være lige så fedtet og beskidt det skal være, den kan enda være
grøn af ir uden det betyder noget, syren ætser jo det hele væk.

--
Mvh Max



Re: vil dette virke? (dobbeltsidet print)


Quoted text here. Click to load it
Tror sgu jeg prøver- endnu engang tak
  Mvh Søren



Site Timeline