Vikling af spoler

Hejsa!

Jeg har på det sidste arbejdet med nogle forskellige switch mode
forsyninger. Det går sådan set også fint nok, bortset fra at jeg synes det
er meget svært at finde nogle spoler der opfylder mine krav.

Derfor vil jeg selv igang med at vikle nogle spoler til formålet (det drejer
sig kun om prototype fremstilling). Jeg har søgt på google uden rigtig at
blive klogere... Så hvordan kommer jeg igang med beregningerne til at kunne
bestemme spolens viklinger, trådtykkelse, lag osv?

Jeg har læst i en design-manual fra Linear, hvori der er beskrevet hvordan
man beregner på nogle jern/ferrit-kerne spoler. Men jeg synes når jeg så
kigger efter kerner hos forhandlerne (RS, Farnell, ELFA osv...) ikke rigtig
at kunne finde de nødvendige data i databladene(forkortelser som Ue, Bo, Lm)
derfor er jeg strandet lidt.

Nogle gode råd, links vink?

--
MVH Troels

Re: Vikling af spoler
Hej Troels

Istedet for selv at have problemerne med at lave dem, så er det ofte
en god løsning at kontakte en fabrik og snakke med dem om hvad man
skal bruge, der sidder ofte meget kompetente folk som kan beregne
lige den trafo/spole man har brug for og som også kan fremstille dem
til en pris som man ofte bliver positiv overrasket over.

En god link for selvbyggere kan være
http://www.vrt-transformer.dk /

Mvh Max

Re: Vikling af spoler
Hej Max

Jeg takker for input.
Jeg vil prøve at kontakte dem imorgen, og se om prisen på prototyper er
noget min SU kan holde til!

Du kender evt. ikke tilsvarende firma i nærheden af Århus? :-)

--
MVH Troels

Re: Vikling af spoler

Hej Troels

Her er blandt andet noget om tykkelsen af de enkelte lakisolerede tråde:

Alan Sharp: Output Transformer design: Skin depth at various spot
frequencies:
http://ourworld.compuserve.com/homepages/alansharp/xformer.htm
Citat: "...The depth of penetration is given by: D = 66/SQRT(F). D is
the skin depth in mm, SQRT is square root of, F is frequency in Hz..."

mvh/Glenn

Re: Vikling af spoler
Hej Troels,

Prøv

http://www.mag-inc.com/software/software.asp

- Jeg husker en meget simpel fremgangsmåde for spoledesign i Magnetics'
papirudgaver af databladene for typerne CoolMy, HiFlux og MPP (Bed mig ikke
om at stave det korrekt, men noget i retningen af MolyPermalloy Powder).

/Claus

Site Timeline