Vikling af magnetspole

  Hejsa :-)
  Nu vil jeg så gå i gang med at vikle denne magnetspole med 0,25 kobbertråd.
  Men nu synes jeg at jeg kan huske noget fra skoletiden at det ikke er
ligemeget om det er højre eller venstre om ?
  Hvad vej vikler jeg sådan en spole, jeg regnede egentligt med at jeg vil sætte
kernen i en meget langsomtkørende boremaskine, men så er det lige om den kører
den rigtige vej i forhold til det stykke jeg kan montere i boremaskinen
  Det sted på kernen jeg kan montere boremaskinen er det modsatte sted end som
hvor jeg skal have "trækket" fra magneten.

  Mon ikke der lige er en her dervil stikke mig en hjælpende hånd med mit ? :-)

  Mvh
  Peter M

Re: Vikling af magnetspole

kobbertråd.
sætte
kører
som

Så lang tid der ikke er nogen permanente magneter i systemet, er det
ligemeget.
Hvis der er permanente magneter og du får viklen kernen omvendt, skal du
bare bytte om på de to ledningern, så virker det.

Re: Vikling af magnetspole
Hej Peter.

Du har fuldstændig ret, hvis du er interesseret i hvor du har nord- eller
sydpol
Jeg har lige slået op i en gammel fysikbog:
"Man griber med højre hånd omkring spolen, således at fingrene peger i
strømretningen; spolen har da nordpol ved tommelfingersiden"

Ellers kan du jo bare bytte om på ledningerne.
Jeg benyttede en batteriboremaskine til at lave en sådan spole i søndags,
det tog da ikke ret lang tid, og du kan jo så bestemme om den skal føre den
ene eller anden vej.

God arbejdslyst

Svend

kobbertråd.
sætte
kører
som
? :-)

Re: Vikling af magnetspole
  1000 tak skal i have for hjælpen
  Nu vil jeg så gå i gang og se om det vil lykkes for mig :-)

  Ja mente jo nok at jeg kunne huske noget om det med tommelfingeren fra
skoletiden, men det er jo også ca 30 år siden :-)

  mvh
  Peter M

Re: Vikling af magnetspole

En detalje:
Du skriver i dit indlæg "magnetspole" at du har målt tråden til 0,25 mm
udenpå lakken.

Tråddimensioner er specificeret uden lak. Dvs. jeg gætter på den tråd
du målte på reelt er 0,20mm.  (Eller evt. noget mellem de 2.)

Dog afhængig af hvad du brugte til at måle med.!
Da jeg var i "tråd-branchen" målte vi med noget der hed en
mikrometerskrue.  Der kunnne måle med en opløsning på min. 1/100 mm.

NB. Lakken kan fjernes ved at brænde den af over f. eks. et gasblus.
Jeg tvivler på at en tændstik kan gøre det samme.

Du skulle overveje at diskutere dette i dk.teknik.el istedet. Det er
vist mere indenfor den gruppes emne.
Du kan måske få flere brugbare kommentarer der. Dvs. svar fra folk med
erfaring. (En del læser dog begge grupper)

Mvh. Jørgen

Re: Vikling af magnetspole

Afhænger af om det er thermoplastisk lak eller ankerlak.
Det startede vist egentlig som et elektronikspørgsmål, så man ikke sige, at
det er malplaceret her.
Karsten H. Jensen

Site Timeline