Vigtigheden af afkobling af forsyning...

Sidder og tegner lidt på et print til en mikroprocessor og jeg kan se at på
et af atmel's egne print er der en 100nF afkoblingskondensator til hvert
forsyningsben på ALLE kredse. Jeg sidder og kikker priser og kan se at jeg
skal af med en mindre formue for at bestykke det print med de 105
afkoblingskondensatorer der skal til hvis jeg skal følge samme princip som
Atmel's designere..

Jeg overvejede lidt en anden løsning: placere en 10µF ud for hver kreds og
så lave forbindelserne i "stjerne" ud fra denne kondensator til kredsen, vil
det være en god måde eller skal den eneste sikre måde at smide alle de små
0603'er djævle på ud for hvert forsyningsben?

Min bekymring går lidt på at processoren måske bliver ustabil hvis
forsyningen ikke er tilstrækkeligt afkoblet, det er trods alt en 180Mhz
cpu....?

Hvordan er det med via'er og forsyningsbaner? er det noget med at det er en
no-no eller?

Håber at nogen derude har nogle guldkorn de kan smide efter mig:-)

MVH
  Thomas

Re: Vigtigheden af afkobling af forsyning...
vil

Hvis der skal være analoge spændinger i systemet er det et must dine
afkoblinger og stelplan og analog og digital spændinger er i orden...

Men jeg ville nok ikke satse på uanset og lave det udet
afkoblingskondensatore, de små kondensatore der sidder tæt ved hver ben, kan
hurtigt afgive en strøm til uC, mens den store der sidder længere væk,
sidder i serie med en spole (peaks = høj XL) og derved forringer det
strømmen i at løbe, + jeg mener de store caps ikke kanafgive strømmen lige
så hurtig som den små (noget i den stil)

Kan sagtens være

en

Umilbart mener jeg det som det handler om er at have så abselut kort vej fra
din kondensator til + benet på uC, og så have den anden side af capen
siddene direkte på gnd plannet, eller en gennemplatinering til gndplandet
(ingen tynde tracks)
findes en masse om det på nettet og i bøger.. "emc"
Kasper

Re: Vigtigheden af afkobling af forsyning...
0603 100nF??? I vores system står prisen til mellen 2-4 øre. Det giver en
samlet pris under en 5'er. Hvis det kan ødelægge dit budget, så kan jeg
anbefale at begynde at samle flasker :o)

Jeg tror nok vi køber dem ved Promax. De sælger sikkert ikke mindre end en
rulle, men så har du til mange projekter!

Hilsner fra Århus
\michael

vil
en

Re: Vigtigheden af afkobling af forsyning...

Sælger de til private? En 5'er vælter ikke mit budget, men når jeg skal give
næsten 250kr for dem begynder jeg at overveje om min SU var givet bedre ud
på et par lytter istedet:-)

MVH
  Thomas

Re: Vigtigheden af afkobling af forsyning...

[cut]

Brug en masse 100n X7R / 0603 som du selv nævner, og brug gerne 2 eller
flere via i hver ende af afkoblingerne, hvis du har PWR/GND på inderlag. De
burde næppe vælte dit budget, jeg mener jeg giver knap 2 øre /stk. Du kan
også maile mig din adresse, så skal jeg med glæde sende 4-500 stk ganske
gratis.

mvh. Casper

Re: Vigtigheden af afkobling af forsyning...

De

Jeg tror da det er lidt urealistisk at checke priser hos elfa... De priser i
nævner her ligger da en smuuule fra det kan jeg læse på deres
hjemmeside...bare lidt....

Hvor køber i andre sådan noget henne til den pris? Og hvad så hvis man nu
ikke liiiiige kan tage dem med hjem fra arbejdet? :-)

MVH
  Thomas

Re: Vigtigheden af afkobling af forsyning...
Hej Thomas

Firmaer som elfa, RS og Farnell lever ar at kunne levere varen her og
nu, når et firma køber hjem til udviklingsarbejdet, ja så betyder
leveringsevnen meget mere end prisen.

Når man så køber hjem til produktionen, ja så tænker man på prisen,
og det gør ikke noget at leveringstiden så er f.eks. 6 uger, det kan
man planlægge sig ud af.

Hvis du tager et firma som http://www.el-supply.dk så har de en styk pris
på en 0805 100 nf på 25 øre, men ved 100 stk. er de nede på 17 øre, så
man ringer til dem og forhandler sig til en 1000 stk. pris.

Mvh Max

Re: Vigtigheden af afkobling af forsyning...

priser

Aha, ok, det forklarer prisen...

nu

Tak for oplysningen, ja jeg kan se at de er betydeligt billigere end Elfa
som jeg tidligere kikkede hos...

MVH
  Thomas

Re: Vigtigheden af afkobling af forsyning...

Det vsr li'godt mange!
Har du virkelig 105-kredse på printet?

Sådan en 10uF lyt er slet slet ikke hurtig nok.

Yups.

--
Med venlig hilsen/Best regards

   Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

Re: Vigtigheden af afkobling af forsyning...

jeg
som

Nej, men mange af kredsene har flere forsyningsben. Det er her Atmel's
designere sætter en kondensator ud for hvert forsyningsben. På den aktuelle
µC er der 18 forsyningsben. Så er der jo alle supportkredsløb oveni, det
giver ialt 105 forsyningsben....

og
vil

nej ok....