Videoprojektor i udu

Hej,

Jeg har en videoprojektor (Sanyo) der desværre ikke længere fungerer. Når jeg tænder den høres en mængde sitrende lyde og Ready LEDen slukker. Jeg har åbnet kabinettet og den sitrende lyd samt synlige gnister kommer fra et lille hvidt cylinder-komponent (udladningerne minder mig lidt om en glimtænder fra armaturer). Er der nogen her der kender denne fejl? Jeg ved ikke om lampen stadig virker, Lamp Replacement LEDen tænder i hvert fald ikke. Kan jeg på nogen måde med et simpelt multimeter måle om lampen virker?

på forhånd tak, Morten

Reply to
Morten

har

hvert

De gnister du kan se kommer fra et "gnist-gab" og er helt ok. Det bruges til at sparke lampen igang.

Kunne godt lyde som om lampen er færdig, hvis der ikke kommer noget lys fra den.

"Lamp Replacement" kan være målt ud fra tid, men vides ikke. Du kan ihvertfald ikke måle på lampen da det er en gas-lampe. Men hvis ellers forbindelserne til pæreren er ok, så er det nok den som er død.

Mvh. Michael H. Madsen

Reply to
Michael H. Madsen