Videoprojektor i udu

Hej,

Jeg har en videoprojektor (Sanyo) der desværre ikke længere fungerer. Når
jeg tænder den høres en mængde sitrende lyde og Ready LEDen slukker. Jeg har
åbnet kabinettet og den sitrende lyd samt synlige gnister kommer fra et
lille hvidt cylinder-komponent (udladningerne minder mig lidt om en
glimtænder fra armaturer). Er der nogen her der kender denne fejl?
Jeg ved ikke om lampen stadig virker, Lamp Replacement LEDen tænder i hvert
fald ikke. Kan jeg på nogen måde med et simpelt multimeter måle om lampen
virker?

på forhånd tak,
Morten

Re: Videoprojektor i udu

har
hvert

De gnister du kan se kommer fra et "gnist-gab" og er helt ok. Det bruges til
at sparke lampen igang.

Kunne godt lyde som om lampen er færdig, hvis der ikke kommer noget lys fra
den.

"Lamp Replacement" kan være målt ud fra tid, men vides ikke. Du kan
ihvertfald ikke måle på lampen da det er en gas-lampe. Men hvis ellers
forbindelserne til pæreren er ok, så er det nok den som er død.

Mvh. Michael H. Madsen

Site Timeline