VGA til RGB spørgsmål - Page 2

Re: VGA til RGB spørgsmål

Nej, det er en gammel 27" Barco videomonitor med fast frekvens.

-Sune

--
Check out my band: www.secondnature.dk !

Re: VGA til RGB spørgsmål

...Og den er for lækker!!

-Sune

--
Check out my band: www.secondnature.dk !

Re: VGA til RGB spørgsmål
Hejsa

Jæps, er det jeg bruger, men husk, ikke alle grafikkort kan sættes over i
"tv-mode", fx. er det ikke lykkedes mig at få Nvidea til det.

Jo ser du.. Aner det ikke, virker mig lettere overdrevet, når man kan uden
;)

Hihi, ja det er vel også en form for hjælp :O)

/Hauge

Re: VGA til RGB spørgsmål

Eksperten her siger at Nvidia kort ikke genererer en lav nok pixel
clock:

"Arcade monitors usually run at around 7mHz (though some resolutions go
a little lower, all the way down to 5mHz for very low resolutions). This
is why arcade monitor setups require a video card that can handle very
low pclocks. From my personal experience, ATI cards and Trident's Blade
T64 can handle pclocks as low as 5 (possibly lower, though it doesn't
matter), Matrox's G400 can safely go down to 6, and Nvidia cards can go
down to 8. If your running AdvanceMAME on a 15 kHz monitor you really
should get a card that supports a pclock of at least 6, as anything 7 or
higher could be restricting." (herfra:
http://easymamecab.mameworld.net/html/monitor9.htm )

Hvad for et kort bruger du? Jeg har tænkt på at købe et Radeon 7000 PCI
(ca. 350 kroner) og bruge det udelukkende til formålet. Spørgsmålet er
bare om det skal være 'built by ATI' eller om det er nok at det er med
ATI chipset.
Det bedste kort skulle efter sigende være et Trident Blade T64, men jeg
kan ikke finde sådan et nogen steder i Danmark.

lol

Det må vel være fordi det kan et eller andet sammen med det
driversoftware han har skrevet, så.

-Sune

--
Check out my band: www.secondnature.dk !

Re: VGA til RGB spørgsmål
Hejsa

Har i dag købt et sådan kort, dog AGP med TV-out, men vil senere prøve
VGA->Scart-RGB, for at se om det kort kan..
ATI plejer at være nemme at nusse med på det punkt ;)

Det er jo også så moderne, som til win 3.1 -> 95.. Hehe...

/Hauge

Re: VGA til RGB spørgsmål
Hejsa

;-)

Det virker i  hvert fald her fra VGA til RGB på SCART-stik, så mon ikke også
det kan komme til det hos dig ?

Det var så ikke helt sådan jeg ville formulere det, men ok :)

Mvh
Martin

Re: VGA til RGB spørgsmål

Det er meget muligt. Jeg tror jeg vil prøve at sende V og H sync ind på
RGB indgangen og så bruge RGB benene på SCART stikket. Hvis det virker
slipper jeg for at bygge det kredsløb på Tomi Engdahls side.

Det var da en slags hjælp, måske nok lidt tvært!

-Sune

--
Check out my band: www.secondnature.dk !

Re: VGA til RGB spørgsmål
Hejsa

Evt gør det som hauge foreslår, med at smide både H og V sync på
C(omposite)-sync indgangen på scart-stikket. (Ben 20 mener jeg det er)

Hihi. ;-)

Mvh
Martin

Re: VGA til RGB spørgsmål

Hejsa!

Nu har jeg lavet det her kabel: http://www.idiots.org.uk/vga_rgb_scart /
og det kører bare som Hans i Grete. Dog ikke med min Barco monitor, den
nægter at samarbejde (der kommer et ganske svagt s/h billede) men jeg
har en teori om at den nok gerne vil løftes over i RGB mode vhja ben 16
i scart-stikket.

Et spørgsmål i den forbindelse:
Kan jeg ødelægge noget ved at sætte et 1,5v batteri på? (+ til ben 16
og - til ben 18)

Kablet virker til gengæld fint med min Philips CM8833 monitor, man skal
bare lige trykke de rigtige knapper ind og rode rundt med Powerstrip.
Meeen, det er ikke lige så sjovt på en 14" som på en 27" ;-)

Ja, men det er jo det man allerede gør når man bruger det kabel - hvis
det kun er ben 10 (ground) og 13 (horisontal sync) man bruger, så
genererer ATI kortet composite sync. Så man gør faktisk allerede det
Hauge foreslår når man bruger førnævnte kabel med et ATI kort.

Jeg vil prøve at lave et andet kabel med seperat H- og V-sync (ben 14 og
13) hvis tricket med batteriet ikke virker med Barcoen.

-Sune

--
Check out my band: www.secondnature.dk !

Re: VGA til RGB spørgsmål

Jeg fandt ud af at det er en 16-farvers RGBi indgang (CGA). Med andre
ord totalt ubrugelig til mit formål.

-Sune

--
Check out my band: www.secondnature.dk !